ALFA ROMEO
Alfa Romeos logotyp är relativt ny – den nuvarande versionen skapades 1910. Innehållet är dock mångfacetterat och därför intressant för designers. Och med rätta är det vapenskölden från XIV-XV-talet, Milanos symboler, i hjärtat av logotypen. Alfa Romeos logotyp är elegant och stilren. Vid en närmare blick återfinns heraldiskt betydelsefulla och antika element. Det finns med andra ord ett djupt historiskt innehåll i den moderna formen.
Det ikoniska italienska bilmärket grundades under namnet Alfa Milano, med ALFA inte som den första bokstaven i det
grekiska alfabetet, utan som en förkortning för ”Anónima Lombarda Fabbrica Automobili”,
och Milano – för att fira staden det föddes den. Den andra delen av namnet ändrades till Romeo 1915 efter att
företaget köpts av Nicola Romeo. Trots namnbytet i början av märkets historia har den behållit sin ursprungliga logotyp,
designad 1910 och detta utsmyckade och färgglada märke är ett av de mest igenkännliga bilemblemen idag.
Den ursprungliga Alfa Romeo-logotypen designades av Romano Cattaneo, som antog två heraldiska symboler i ett märke.
Logotypen var sammansatt av en djärvt kontur cirkel, vertikalt uppdelad i två delar – den vänstra i vitt med ett rött kors
på, och den högra, där den gröna ormen placerades på en ljusblå bakgrund. Den cirkulära inramningen av logotypen hade en mörkblå färg och bokstäverna, placerade runt dess omkrets, var
utförda i ljust silver, med vinjetter i samma färg, som skiljer två delar av ordmärket åt.
Röda korset i logotypen är en hyllning till milanesiska krigare och en vanlig symbol för kristendomen.
När det gäller den högra delen av märket är det mycket mer intressant.
Logotypen gjordes om 1915, efter varumärkets byte. Färgerna på märket var förfinade och förhöjda och ordmärket – avlångt.
Nu placerades den vita fetstilta ”Alfa-Romeo”-bokstäverna i en guldkontur längs den övre delen av den cirkulära ramen,
medan ”Milano”-inskriptionen – i den nedre delen. Korsets och ormens konturer rengjordes och gjordes mer självsäker
och modern. Båda blå nyanserna på märket blev snyggare och mer intensiva, och mannen i ormens mun blev mer synlig.
Omformningen 1925 gav märket en andra kontur – nu placerades bladsilverkransen runt den breda blå inramningen
med ordmärket. Färgerna mjukades upp och ljusare, och inskriptionen fick ett nytt, mer delikat och professionellt typsnitt,
som såg självsäkert och ljust ut i vit färg.
Kransen blir guld 1933 och bokstäverna och korset förstoras. Logotypen är nu iögonfallande och kraftfull
tack vare ett starkt färgkontrakt och massiva designelement.
Märkets logotyp blev lite förenklad 1946, kransen ersätts av en medeltjock silvercirkel och vinjetterna på ramen är nu
mindre lockiga och mer känsliga. Alla konturer av alla element har förfinats,
och nu ser märket strängare och modernare ut.
Det ikoniska märket ritades i en helt ny färgpalett 1947. Den röda och gula kombinationen, där alla gula detaljer
och element placerades på en solid röd cirkel i en tunn guldram, stannade kvar i märket i endast ett år.
Den mest betydande förändringen förutom färgpaletten i denna logotyp var frånvaron av ”-” mellan ”Alfa” och ”Romeo”.
1948 återgår företaget till sitt ursprungliga koncept och färgpalett, men två delar av ordmärket är nu placerade
med ett mellanrum mellan varandra. Den gröna ormen fick en tjock svart kontur och mannen i munnen är färgad röd.
Korset är också konturerat, vilket ger balans till bilden. De vita bokstäverna runt en elektrisk-blå ram var utförd i ett rent och snyggt sans-serif typsnitt.
Ormen blir rundare och större och mannen får en geometrisk siluett 1950. ”Alfa Romeo”-delen av ordmärket är nu
förstorad och tar det mesta av ramen, medan ”Milano” är skrivet i ett delikat lättviktstypsnitt.
”Milano”-inskriften togs bort helt från märket 1971. Konturen av två segment av cirkeln och dess huvudelement
ändrades från svart till guld och balanserades av en tunn men ändå distinkt guldkontur av emblemet.
Alfa Romeo-logotypen förfinas igen 1972. Den blå blir mörkare och den fungerar briljant i kontrast till den nya
nyansen av gult som konturerna och inskriptionen är utförda i. Korsets och huggormens konturer är också gula nu,
också som den röde mannens kontur. Ordmärket använder en djärv och enkel geometrisk sans-serif, som ger en känsla av framsteg, stil och professionalism.
Några gradientnyanser lades till logotypen år 2000 för att göra den mer dynamisk och levande.
Bakgrunden på tvärsegmentet är nu ljusblå och vit, medan bokstäverna runt den blå ramen har färger
från silver till guld. Märket ser snyggt och fräscht ut.
Under 2015 ersätts alla gulddetaljer på märket av silver. En annan stor förändring gjordes i den inre cirkeln av emblemet
– det är inte vertikalt uppdelat i två delar längre, utan har en gemensam silverbakgrund där den
röda Ross och den gröna ormen är placerade i kontakt med varandra.
Vilken varelse finns med på Alfa Romeos billogotyp?
Den ikoniska Alfa Romeo-logotypen föreställer en grön orm med en röd manskropp i munnen. Symbolen togs från
det antika vapen av familjen Visconti, som var en av de mest inflytelserika familjerna i Milano under XXI-talet.
Vad betyder emblemet på Alfa Romeo?
Den ikoniska heraldiska Alfa Romeo-logotypen föreställer Röda Korset från Milanos vapen och en krönt orm som
slukar en man. Den är baserad på legenden att en av grundarna av den lombardiska familjen Visconti av Milano
dödar en saracen som hade en människoätande orm på sin sköld.
Vad symboliserar Alfa Romeos logotyp?
Alfa Romeo-emblemet anses vara en av de bästa billogotyperna i grafisk designs historia, trots att symbolen har
genomgått många förändringar under åren. Dess tidigaste version introducerades 1910. Man tror att emblemet
föreställer vapenskölden för familjen Visconti, som på den tiden var den mest inflytelserika och respekterade
familjen i Milano. Emblemet föreställde också ett traditionellt rött kors på vit bakgrund.
Ormen på Alfa Romeo-märket är en länk till legenden om den antika italienska legenden om draken som besegrades av Uberto.
Vad betyder klöversymbolen på Alfa Romeo?
Den italienska biltillverkarens visuella identitet består inte bara av dess ikoniska cirkulära märke med heraldiska inslag
utan också av en stiliserad grön klöver, som kan ses på racing och trimmade produktionsmodeller av Alfa Romeo.
Den dök upp först på 1920-talet på racing Alfa Romeo från den italienske piloten Ugo Sivocci.
Racern har alltid varit tvåan, men 1923 ritade han en klöver på sin bil precis innan loppet startade och vann den.
Sedan dess har ”Quadrofolio” (italienska för ”klöver”) blivit symbolen för varumärket, vilket ger lycka.