BENTLEY

För Bentley är vingarna på deras logotyp en symbol för en sann legend, eller, bildligt talat, himlens vingar. Varumärket som förenar bilarna designade för den mest trötta publiken är helt enkelt skyldig att sträva efter ständiga förbättringar.

Bentley, skapad av Walter Owen, specialiserade sig från början på att skapa reservdelar för flygindustrin. Men efter andra världskriget verkade bilmarknaden vara den mest lovande. Lyx efterfrågades, även om begränsad efterfrågan på bilarna i denna klass nästan ledde till att märket gick i konkurs. De första Bentley-bilarna misslyckades faktiskt på marknaden på grund av deras höga pris. Men marknadsföringen av ”pris som en bekräftelse på teknisk excellens” och den exceptionella potentialen hos dessa lyxbilar gjorde sitt jobb. På 1980-talet, efter en viss period av ”bred popularitet i smala segment”, stod Bentley inför en andra våg av popularitet, som fortsätter till denna dag.

Det är också intressant att notera att antalet fjädrar i höger och vänster vinge i de flesta logotyper varierar. Olika modeller har 10/11 eller 13/14 versioner av fjädrar. Men det finns också modeller dekorerade med 10/10-logotyper – vanligtvis är dessa de ”enklaste” modellerna, medan asymmetri är vanligare för racingfordon – detta ska ge lycka.

Överraskande nog har typsnittet i Bentleys logotyp inte förändrats under nästan ett sekel av dess historia. Det är så varumärket betonar respekt för sina traditioner. Ersättning av lagerkransen med vingarna behöll huvudelementet – bokstaven ”B” – intakt (”Det här är Bentley, inte mer, men inte mindre”).