DELOREAN

DeLorean Motor Company (DMC) är ett amerikanskt företag som för närvarande ägs av Stephen Wynne, främst känt för att 
tillverka ikoniska måsvingade sportbilar. DMC verkar från Humble, Texas, där det renoverar original DeLorean-fordon
och tillhandahåller delar och tjänster till befintliga ägare. DeLorean-bilen har blivit världsberömd på grund av
sin framträdande roll i filmserien "Back to the Future".
Grundat av bilindustrins chef John DeLorean 1975, försökte DeLorean Motor Company (DMC) omdefiniera sportbilsmarknaden. 
Dess ikoniska prestation var DMC-12, ett fordon med kaross i rostfritt stål med distinkta måsvingedörrar, som
blev känd i "Back to the Future"-filmerna. Företaget verkade ursprungligen från Nordirland men ställdes i konkurs 1982.
Stephen Wynne köpte företagets namn och återstående reservdelslager 1995, vilket återupplivade DMC i Humble, Texas.
Företaget fokuserar nu på att renovera och serva DeLoreans, med potentiella planer på nya produktionsmodeller.
1975 - 1982
En mycket snygg logotyp skapades 1975. Logotypen bestod av "DMC" initialer som hade en blank metallisk silverfinish. 
Karaktärerna hade också en kontur som gav dem volym. Den mest anmärkningsvärda egenskapen hos denna logotyp var
symmetrin, som uppnåddes genom att slitsarna i alla bokstäver blev mycket minimala. Detta gjorde det möjligt att
klara sig utan den horisontella stapeln i "D", vilket gjorde det till en spegelbild av "C".
1995 - 2008
Logotypen uppdaterades 20 år efter att den ursprungliga versionen presenterades. Designerna ändrade färgpaletten 
till svart. De lade också till det fullständiga namnet. Inskriptionen under initialerna trycktes med en
Optima Pro Cyrillic Roman eller liknande typsnitt. Bokstäverna var alla versaler men relativt små för att båda linjerna
skulle ha samma bredd. Logotypen såg klassisk och mycket imponerande ut.
2008 - 2022
Den metalliska silverfärgpaletten togs tillbaka. Samtidigt var det faktiskt en blandning av de två sista logotyperna. 
När man jämför originalet och denna version kommer det att bli uppenbart att springorna i bokstäverna gjordes bredare
och den tredimensionella gränsen blev tydligare. Silvret var inte lika glänsande och hade en mörkare nyans.
Företaget bevarade också tilläggsraden med det fullständiga namnet tryckt i svart.
2022 - idag
För initialerna, som var det enda elementet i logotypen, använde märket ett nytt typsnitt som var inspirerat 
av ett typsnitt som liknar Lightyear Regular. Designern använde tunna, eleganta streck och tryckte "D" utan
det vertikala strecket, vilket gjorde det till en spegelbild av "C". Detta skapade en symmetrisk varumärkesbild
som såg modern och minimalistisk ut, samtidigt som den påminde om den ursprungliga logotypen.