HoRcH
Horch är namnet på ett före detta tyskt biltillverkningsföretag, som öppnades 1904 och stängdes 1932. Uppkallat efter sin grundare, företaget slogs samman med DKW, Wanderer och Audi 1932.
Horch var ett av de första tyska biltillverkningsföretagen, som grundades av August Horch, som arbetade som ingenjör för Mercedes-Benz. Den första bilen som tillverkades av detta företag var 18/22 PS. Den var utrustad med en fyrcylindrig motor. Horch var en innovatör i branschen. Och alla innovationer testades i företagets första modell. Det var Horch som utvecklade den konstantnätade växellådan, som var helt tyst. Kopplingen var kapslad och placerad mellan växellådan och motorn. En drivaxel installerades först mellan den bakre drivaxeln och växellådan. I början av juni 1909 lämnade Horch företaget. Därefter satte han upp en ny fabrik i Zwickau. Denna anläggning fick namnet Audi. Det tidigare Horch-företaget började, efter att grundaren slutade, specialisera sig på dyra specialtillverkade bilar. 1932 lanserar Horch sin mest framgångsrika bil, modellen 600. Samma år dök koncernen Auto Union AG upp.. Den hade ett emblem i form av fyra cirklar sammankopplade. Detta symboliserade föreningen av alla typer av bilar – Horch-lyxbilen, den stora och representativa Audin, Wanderer-medelstora bilar och de mycket små DKW-fordonen.
Den visuella identiteten hos den tyska biltillverkaren på 1900- och 1930-talen ser elegant och elegant ut. Den har en mycket speciell art-deco-stämning, vilket gör logotypen unik och minnesvärd. Utfört i monokrom, förvandlades emblemet till silver när det placerades på märkets bilar, och i den metalliska nyansen såg det strängare ut, men ännu mer modernt och sofistikerat. Horch-logotypen är sammansatt av en fet bokstav ”H” med ett mönster av tunna raka linjer, vilket gav struktur och volym. I brevet fanns en tjock svart båge med samma vitrandiga mönster. Emblemets monokroma palett gjorde logotypen tidlös och kraftfull, vilket speglar företagets professionalism och dess värde av stil och kvalitet. Ovanför den svarta bågen placerades ordmärket, vilket upprepade emblemets arkitektoniska form. Den utfördes med alla versaler av sans-serif typsnitt med bokstäverna ”H”, ”R” och ”H” förstorade, vilket gjorde logotypen lekfull och igenkännbar. När det placerades på bilarna var emblemet inneslutet i en tunn cirkulär ram, med silverfärg. Det gjorde märket krispigt och fräscht på grund av mycket utrymme inuti cirkeln och runt emblemet.
Sedan 1932 började företaget använda Auto Union-märket, såväl som tre andra Gemma-märken, som slogs samman för att bilda ett nytt högljutt namn inom bilindustrin. Den nya logotypen utfördes i en blå och vit färgpalett och bildades av fyra ringar, där varje ring innehöll en logotyp för Audi, DKW, Horch respektive Wanderer.
Teckensnitt och färg De djärva stiliserade bokstäverna från det historiska Horch-märket sattes i versaler av ett massivt geometriskt sans-serif typsnitt med versaler i olika storlekar. Denna höjdskillnad gjorde att logotypen såg mer dynamisk och cool ut. De typsnitt som ligger närmast den, som används i Horch-beteckningarna, är förmodligen Heyday Sans eller Type Vendor JNL. När det gäller färgpaletten för Horchs visuella identitet fanns det två alternativ: det glänsande silvermärket, när det var ett oberoende märke, eller mörkblått när företaget blev en del av Auto Union. Båda nyanserna framkallar en känsla av professionalism och tillförlitlighet, och ser verkliga ut än idag.