LINCOLN

Några modeller:

Lincoln Model K (1931-1939)

Lincoln Zephyr (1936 – 1942), (2006-)

Lincoln Continental (1948-2002)

 

Lincoln är ett amerikanskt märke av exklusiva bilar, skapat 1917 och förvärvat av Ford Group 1922. Det är en av de mest populära märkena för lyxbilar i regionen Nordamerika, som exporterar sina fordon över hela världen. Lincoln är ett legendariskt varumärke och en av huvudsymbolerna för den amerikanska lyxbilsindustrin. Den skapades 1917 av Henry Leland för att bygga motorer för flygplan och reproducerades till ett biltillverkningsföretag efter att det förvärvades av Ford i början av 1920-talet. Lincolns visuella identitet har en rik historia och många versioner av dess betydelse. Oavsett den ursprungliga Lincoln-logotypen är den idag en symbol för lyx, som är mycket igenkännbar över hela världen.

1917 - 1922

Den första Lincoln-logotypen skapades 1917 och hade en rundad vinklad medaljong med det djärva ordmärket på. Det var den enda logotypen som användes av varumärket medan den ägdes av Henry Leland.

1922 - 1939

Efter att Lincoln blev en del av Ford, designades dess visuella identitet om genom att lägga till ”Ford Detroit” bokstäver på märket. Formen på emblemet ändrades till en romb med rundade vinklar och en massiv ram.

1939 - 1954
 

1939 ändrar Lincoln-logotypen sin form till en cirkel. Ordmärket är nu utfört med kursiv vit bokstäver och vapnet blir den enda prydnaden av varumärkets visuella identitet under de kommande 15 åren.

1954 - 1964

Omdesignen från 1954 ger djärvare och mer självsäkra linjer och en ny färgpalett. Bakgrundens blå färg ändras till silver, vilket gör att vapnet ser ljusare ut.

1964 - 1972

Den första versionen av den idag berömda Lincoln Star skapades 1964. Varumärket ville ha en stor förändring. Och en inramad fyruddig stjärna verkade vara ett perfekt alternativ för att spegla Lincoln-bilarnas lyx och finess. Stjärnan från 1960-talet hade art déco-form och var ett elegant och elegant emblem.

1972 - 2012

Ordmärket läggs till varumärkets visuella identitet och emblemet förfinas. Bokstäverna ”Lincoln” utförs med alla versaler i ett sans-serif-teckensnitt med enkla strikta linjer och mycket utrymme. Emblemet blir mer geometriskt och modernt, formen är tydlig och säker och ser bra ut både i svartvitt och i silver när det placeras på bilarna. Logotypen förblir nästan orörd i 40 år och blir en verkligt stark symbol för ett mäktigt amerikanskt varumärke.

2012 - idag

Den ikoniska Lincoln-logotypen gjordes om 2012. Ordmärket gjordes mer elegant och balanserat tack vare användningen av djärvare och kortare linjer. När det gäller stjärnemblemet är det nu helt inneslutet i en ram, stjärnlinjerna är förkortade, vilket gör att logotypen ser mer grafisk och modern ut. Lincoln fyruddiga stjärna är en symbol för varumärkets världsomspännande inflytande och expertis inom kvalitet och design.
Det är en stor återspegling av lyxsegmentet och prestigen hos det berömda varumärket.