LOTUS

Lotus är namnet på ett lyxbilsmärke från Storbritannien, som grundades 1948 av Colin Chapman. Idag ägs varumärket, som tillverkar en av världens mest kända racing- och sportbilar, av Zhenjiang Geely Holding Group. Lotus-bilmärket har ett verkligt ikoniskt märke, som har designats om fem gånger genom märkets historia, men endast två av sex versioner skilde sig något från originalemblemet, skapat 1948. Företaget värdesätter sitt arv och modifierade endast något i dess emblem då och då, bara för att hålla det uppdaterat.

1948 - 1984

Det ursprungliga Lotus-emblemet introducerades 1948 och förblev orörd i nästan fyrtio år. Det var ett cirkulärt svart märke i en tunn silverkontur. I mitten av cirkeln fanns en triangulär kontur med monogrammet och märkets namn i. Triangeln hade rundade vinklar och en lätt välvd bas. Det är inte bara en form, utan en abstrakt representation av en lotusblomma. Monogrammet, placerat på den övre delen av logotypen, innehöll sammanflätade ”ACB” bokstäver inuti ett större ”C” och står för namnet på märkets grundare – Anthony Colin Bruce Chapman. Längs den välvda sidan av märket var ”Lotus”-inskriptionen i alla versaler skriven med ett djärvt sans-serif typsnitt med mjuka vinklar.

1984 - 1986
 

Logotypen gjordes om för första gången 1984. Den cirkulära formen var borta, och bara den släta lotusformen kvar på märket – den förlängdes och såg nu mer ut som en oval. Färgpaletten på emblemet ändrades också – det var den mörkgröna bakgrunden med en gyllene ram och bokstäver. På den första versionen av den här designen stod det bara namnet på märket skrivet på märket med alla versaler i det feta serif-typsnittet, med bokstäver som något överlappar varandra. Två år senare, 1986, fördes ”ACBC”-monogrammet tillbaka till emblemet och placerades ovanför huvudinskriptionen.

1986 - 1989

Lotusemblemet från 1986 hade bara ett extra element jämfört med den tidigare versionen. Det var ett elegant gyllene ”ACBC”-monogram, placerat ovanför varumärkets namn på en mörkgrön bakgrund. Det ändrade inte stilen eller stämningen på märket och påverkade inte igenkännbarheten av logotypen, utan tillförde en viss sofistikering och en synlig tillhörighet till något lyxigt och dyrt.

1989 - 2010

Företaget får tillbaka sitt ursprungliga märke 1989 och ändrar sin färgpalett till grönt (för lotus) och gult (för en cirkel). Bokstäverna i seriftypsnitt var färgat silver och hade ett förstorat monogram ovanför. När den användes på de officiella dokumenten hade logotypen samma monokroma palett som versionen, designad 1948.

2010 - 2019

Omdesignen av 2010 års ljusa volym och elegans till den ikoniska logotypen, genom att göra silverdetaljerna lutande och glansiga och genom att lägga till några känsliga skuggor till ramarna och bokstäverna. Kompositionen och färgpaletten förblir orörda, även om märkets gula färg blir lite ljusare.

2019 - idag

2019 görs logotypen om igen. Märket är förenklat och tillplattat, alla silverdetaljer är borttagna och konturerna av varje element — rensade. Ordmärket ”Lotus” är nu satt i en rak linje och får ett nytt strikt men ändå blygsamt sans-serif typsnitt. När det gäller monogrammet ändrades också dess teckensnitt till en tunn sans-serif, och nu kan du se dess likhet med en ratt.

Typsnitt och färg Den nya minimalistiska Lotus-logotypen är utförd i ett solidt och djärvt sans-serif typsnitt, med raka och lakoniska linjer. Typsnittet är mycket nära sådana typsnitt som Lucifer Sans SemiExpanded Bold och Wardrum Bold, men med en unik detalj — sidorna av den horisontella ”T”-stapeln skärs diagonalt. Den gröna och gula färgpaletten i Lotus visuella identitet är definitivt det mest iögonfallande elementet i logotypen. Denna ljusa och ungdomliga kombination representerar framgång, lycka och tillväxt och framkallar ett leende och en
känsla av förtroende för det legendariska varumärket.