MASERATI
Maserati är ett exklusivt bilmärke som grundades 1914 i Italien och som idag anses vara en av världens mest populära
tillverkare av lyxbilar. Varumärket ägs av Fiat Chrysler Group sedan början av 1990-talet och har sin närvaro på alla
kontinenter.
Precis som de flesta av lyxbilsmärkena har Maserati hittat sin symbol redan i början. Den ikoniska Neptune Trident
har funnits på märkets logotyp sedan 1920-talet, och i dag blev den symbolen synonymt med
"creme de la creme" för bilindustrin.
Den ikoniska symbolen antogs av bröderna Maserati som en hyllning till deras hem, Bologna, och den berömda
Neptunusfontänen, där havets gud avbildas med sin treudd.
Logotypen, som introducerades av märket 1926, var sammansatt av en vertikal rektangel i silvermetall med en mycket
detaljerad bild av en treudd och ett tunt ordmärke i sans-serif under. Bokstäverna utfördes med alla versaler och
såg modern och lakonisk ut, och balanserade den utsmyckade och skarpa symbolen.
1937 ritades logotypen om och ovalen dök upp inuti rektangeln. Treudden blev enklare och djärvare, och ordmärket
placerades nu på den nedre delen av ovalen, som var skild från den övre delen med en horisontell linje.
Omdesignen 1943 gav en ny färgpalett till Maseratis visuella identitet. Nu placerades den röda treudden på en blå oval,
som korsades av ett horisontellt rektangulärt märke med den vita massiva inskriptionen. Ordmärket i sans-serif innehöll
sina stora bokstäver solida och förlängda. Hela märket var skisserat i silvergrått.
1951 ritades märket om igen. Nu upprepade den röda treudden den från det allra första emblemet men utfördes i rött och
placerades inuti en oval, som var horisontellt uppdelad i två delar - den största, i vitt, där bilden placerades,
och den lilla blå på botten. , där det vita ömtåliga ordmärket skrevs. Ovalen var kontur i blått.
Emblemet förfinades 1955, genom att ändra den blå nyansen till en mörkare och förstora den nedre blå delen av ovalen.
Bokstäverna förstorades också och blev mer synliga nu.
Logotypen, som introducerades 1983, varade inte länge - detta experiment levde bara i två år. Det var en förenklad
version av de tidigare logotyperna, med en ljusblå treudd i tjocka linjer, placerad i en vit bakgrund med svart fet
inskription i dess nedre del. Det vita ovala märket konturerades i svart för att balansera de solida bokstäverna.
Märket från 1954 kommer tillbaka 1985, men med sina linjer och konturer rensade och modifierade. "Maserati"-inskriften
i vitt utfördes nu i ett elegant och lätt sans-serif typsnitt, som såg delikat och blygsamt ut, men ändå framkallar
en känsla av stil och lyx.
Alla delar av märket förstorades och förfinades 1997. Den äggliknande formen förvandlades till en smal oval,
och ordmärket fick ett djärvare typsnitt, vilket gjorde hela bilden mer balanserad.
År 2006 gör varumärket sitt märke tredimensionellt genom att lägga till grå gradientnyanser. Storleken på bokstäverna är
något mindre än på den tidigare versionen, men det påverkar inte det balanserade utseendet på de eleganta märkena
Omdesignen 2015 förenklade logotypen till ett platt emblem utan inramning. Den massiva logotypen kompletteras av en
treudd, placerad ovanför bokstaven "E". Alla delar av den nya logotypen är utförda i mörkgrått.
2020 görs logotypen om igen. Den grå färgpaletten växlas till svart-på-vitt. Treuddens konturer modifieras något,
vilket gör linjerna lite längre och skarpare. Den huvudsakliga förändringen av 2020 handlar om ordmärket,
som nu exekveras i en anpassad kursiv. Inskriptionen i titelfallet har alla sina bokstäver kopplade till varandra på
botten, vilket framkallar en känsla av snabb rörelse och framsteg.
Symbol
Enligt olika källor hade symbolen för Maserati dykt upp 1909 eller 1914, med tillkomsten av ett litet familjeföretag för
tillverkning av bilmotorer. Företaget fick namnet Società Anonima Officine Alfieri Maserati och har fått den ursprungliga
logotypen med Trident.
Tack vare den djupa symboliken i denna bild har Maseratis ursprungliga logotyp bevarats under hela företagets liv.
Neptunus var känd som havets och vindens gudom. Han visade sin kraft genom att använda sin magiska Trident med hänsyn
till marina djur, vågor och vind. I ögonen på våra avlägsna förfäder sågs Trident som ett maktinstrument, eftersom det i
Neptunus händer betydde framgång för dem som sjöguden beskyddade, och för alla andra – ett hot. Maserati-symbolen har
faktiskt blivit ett verkligt konkurrenshot mot alla sportbilstillverkare.
Emblem
Den ursprungliga formen på Maserati-emblemet var en vertikalt långsträckt oval och den förblev praktiskt taget oförändrad.
Den enda grundläggande förändringen var kortvarig – i ungefär fyra år hade Maserati-emblemet jämnat ut, men fortfarande
hörn upptill och nedtill. Sålunda hade skaparna försökt ge logotypen mer likhet med de klassiska heraldiska formerna.
Det är också intressant att sport- och racerbilar – kanske det enda teknikområdet där Italien och Tyskland
ständigt tävlade. Tyska Mercedes och italienska Maserati har delat upp priserna för majoriteten av bilracing
under 1920-1930-talen. Och detta trots att Mercedes hade omfattande statligt stöd, och Maserati förblev en liten privat
tillverkare.
Den senaste versionen av Maserati-emblemet fick volym. Även på tvådimensionella bilder hade en skugga dykt upp som
betonade logotypens konvexa karaktär.
Font
Typsnittet på Maserati-logotypen har ändrats under olika perioder av företaget, men inte i grunden.
Färgen på typsnittet har bestått - det var alltid vitt på en blå bakgrund, liksom det faktum att alla bokstäver
är lika höga och, liksom själva logotypen, ser lite mer slank ut.
Färg
Det ursprungliga emblemet för Maserati var svart och vitt – svart Trident placerad på vit bakgrund.
Men ganska snabbt blev bilden tvåtonad - den nedre tredjedelen av ovalen fick en blå fyllning, där märkets
teckensnittsnamn placerades. Trident blev röd och ändrade därefter endast nyanserna av dessa grundfärger.
Under en kort tid var bakgrunden till logotypen också färgad – elfenben. Men senare vägrade företaget sådan
ytterligare färgladdning. Kombinationen av blå, vita och röda färger var mer än tillräckligt för att uppnå
huvudmålet med logotypen – att väcka uppmärksamhet och samtidigt betona varumärkets värdighet och aristokrati.