Chrysler är ett legendariskt amerikanskt bilmärke, som etablerades 1925 och slogs samman med Fiat 2014. Varumärket är en av de största biltillverkarna i USA Företaget, uppkallat efter sin grundare, Walter Chrysler, är en ikon och en av de ”tre stora” i den amerikanska bilindustrin. Under sin historia var varumärket en del av Daimler-gruppen, då ett helt oberoende företag, och idag är det en del av en Fiat Chrysler internationell koncern. Varumärkets visuella identitet är till och med äldre än tidslinjen för ägandet. Chrysler-logotypen hade mer än tio omdesigner genom åren.
Märket, som användes av biltillverkaren i mitten av 1920-talet, var en elegant och elegant sigill, med det gyllene vaxstämpelelementet, där märkesnamnet var präglat på den diagonala banderollen, och två korta blåa band, korsade bakom stämpeln i det nedre högra hörnet.
Den ursprungliga Chrysler-logotypen designades av Oliver Clark, som blev inspirerad av de romerska myterna. Logotypen var sammansatt av en vaxsigillbild med två vingar, som symboliserar hastighet. Sigillen var tänkt att vara ett kvalitetsmärke från Chrysler-märket.
1930 togs vingarna bort från logotypen och nu är det bara ett sigill som ändrade sin färgpalett till vinrött och guld. Det är en återspegling av lyx och kvalitet.
De nya, mer förstorade och strikta vingarna är nu placerade på båda sidor om sigillet. De har silverfärg med svarta horisontella ränder.
Varumärkets logotyp ändrades dramatiskt 1950z, nu har den en svart sköld med ett guldlejon som frodas och håller ett rött vapen. Experimentet var ganska kort och emblemet stannade med varumärket i bara ett år.
1951 designade varumärket ett nytt emblem – en tredimensionell fågel som speglar hastighet och framsteg. Det var också en kort era, som bara varade i 4 år.
Omdesignen 1955 introducerade en mycket modern och minimalistisk version av Chrysler-märket, med två horisontellt orienterade bockar – en lång och skarp i svart, överlappande en kortare och bredare röd. Denna intressanta geometriska logotyp användes av biltillverkaren i sju år.
1962 ändrades märket på bilmärket igen. Det var den ikoniska blå Pentastar, bildad av fem solida trianglar, som utgör en vit femuddig stjärna med tunna och skarpa strålar i mitten. Pentastar åtföljdes av svarta versaler, satt under den och utfördes i ett tungt geometriskt sans-serif typsnitt med massiva tecken.
På 1980-talet använde Chrysler den textbaserade logotypen. Den är sammansatt av ett modernt ordmärke med alla versaler, med futuristiska självsäkra linjer och rundade bokstäver. Båda ”R” på namnskylten är öppna, vilket ger individualitet till varumärkets visuella identitet.
Den bevingade tätningen kommer tillbaka till Chryslers logotyp 1990. Formen på tätningen ändras till oval och vingarna är förfinade och långsträckta. Emblemet ser elegant och stilrent ut.
År 1993 beslutade varumärket att ge en hyllning till sina rötter och returnera den ursprungliga sigilllogotypen, något som ändrar färgpaletten. Namnskyltens band är färgat blått nu.
Logotypens form återfördes till en cirkel 1995. Ramen på rundeln blev tjockare, med de ljusa guldytorna som fick mer glans än på den tidigare versionen. Som för alla andra element förblev de nästan orörda, bara något förfinade och förstärkta.
Omdesignen från 1998 har placerat den svarta och gyllene Chrysler-rundellen mellan två långsträckta vassa vingar i silver, som liknar märket från 1990. Det raffinerade och upplysta emblemet placerades under den stora logotypen i ett stiliserat geometriskt typsnitt med tunga förlängda versaler, i svart.
På 2000-talet började Chrysler använda Pentastar-emblemet för sin visuella identitet. Den är placerad till vänster om ordmärket som fick ett nytt mer traditionellt typsnitt med djärvare linjer.
2008 ändrar Pentastar sin plats och blir större – nu är det det centrala elementet, som har en namnskylt under sig.
Chryslers logotyp från 2009 är en chic och elegant tolkning av dess bevingade emblem. Sigillen är borta, nu är den ersatt av den blå linjen med ett ordmärke på. De tredimensionella vingarna har jämnare och fylligare linjer, som ser balanserade och sofistikerade ut.Den blå och silverfärgade paletten på Chrysler-logotypen är en återspegling av ett professionellt tillvägagångssätt, varumärkets livslängd och stabilitet.
2023 introducerade Chrysler en ny logotyp, med det moderniserade emblemet från 2009. Det nya konceptet bygger på ett minimalistiskt tillvägagångssätt, med de ikoniska vingarna ritade i platta svarta linjer utan någon central banner på den. När det gäller logotypen skrevs den också om, och idag är det stora ordmärket satt i ett medelviktigt sans-serif typsnitt med mycket futuristiska former av karaktärerna och några av konturerna öppnade.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy