SKODA
Några modeller:
Laurin & Klement A (1905–07)
Laurin & Klement ENS (1910–11)
Škoda 645 (1929–34)
Škoda 1101 Tudor (1946–49)
Škoda VOS (1949–52)
Škoda 440/445/450 (1955–59)
Škoda 1000 MB (1964–69)
Škoda 1202 (1961–73)
Škoda 110 R (1970–80)
Skoda-bilar är populära över hela världen och anses med rätta vara en garanti för kvalitet, komfort och hållbarhet. Skodas bilverksamhet har en rik och fascinerande historia. Skoda har producerat ett stort antal bilar. Förutom personbilar tillverkar företaget bussar, lastbilar och jordbruksmaskiner. Även om Skoda-företaget anses vara tjeckiskt, eftersom det historiskt dök upp på Tjeckiens territorium, kallas denna biltillverkare med rätta en division av det tyska bilföretaget.
Skoda-logotypens historia
Märkets rötter går tillbaka till 1895. Efter en trasig cykel bestämde sig grundarna för att starta sin egen produktion med fokus på kvalitet, pålitlighet och prisvärdhet. 1898 började Laurin & Klement tillverka cyklar och ett år senare motorcyklar, som snart blev populära och fick flera utmärkelser. År 1905 stoppade företaget motorcykeltillverkningen och gick över till bilar. Den första bilen blev väldigt populär. 1925 slogs företaget samman med Skoda Works of Pilsen, grundat av ingenjör Emil Skoda. Under kriget gick företaget över till att uppfylla militära order. 1991 blev varumärket en division av det tyska företaget Volkswagen.
Namnet Slavia användes för cyklar och motorcyklar. Logotypen var ett cykelhjul dekorerat med löv, som symboliserade slaviskt ursprung. Även om grundarnas namn inte fanns på logotypen från början, dök de upp på den lite senare. Längst ner hade den fabriksplatsen utförd i liknande stil som namnen.
Denna logotyp användes på bränsletankarna på Slavia motorcyklar. Den innehöll guld, röda och vita färger. Tack vare den invecklade designen såg det ganska intressant och elegant ut. Precis som den ursprungliga hade logotypen namnet på grundarna samt platsen.
Grundarnas initialer omges av en lagerkrans, som förknippas med vinnare och ära. Således antydde lagrarna varumärkets framgång. Initialerna är gjorda i guld på en scharlakansröd bakgrund. Kransen är ritad med ömtåliga vita linjer på en svart bakgrund. Hela emblemet har flera bårder för att skapa en lyxig look. Designen var influerad av jugend, en av de konstnärliga stilarna i början av 1900-talet.
Detta är en väldigt minimalistisk logotyp jämfört med de andra versionerna. Det var bara namnen på grundarna skrivna med konstnärlig, fin kursiv skrift. Tack vare den klassiska svarta färgen och typsnittsvalet såg det verkligen magnifikt ut. Den övre delen av bokstaven ”L” böjer sig vackert över inskriptionen. ”&”-symbolen är också väldigt snygg.
Logotypen är en abstrakt teckning av ett indianhuvud i en traditionell klänning med fem fjädrar. Denna siluett med en flygande pil mot sig tros representera den snabba utvecklingen och tillämpningen av modern teknologi i produkterna. Det nya namnet på verksamheten anges under pilen. Hela emblemet har en tjock rund kant.
Trots den radikala förändringen av namnet på grund av en sammanslagning finns det fortfarande vissa likheter. Logotypen var oval, men varumärket fortsatte att spela en stor roll och låg kvar i mitten omgivet av lagrar. Bakgrunden var en rik blå, vilket i kombination med gyllene och svarta färger skapade en kraftfull och lyxig look.
Detta emblem är baserat på 1923 års version. Färgerna vändes om för att skapa en ljusare varumärkesimage. Formen på fjädrarna har förändrats. Det fanns ingen namninskription heller.
En djärvare version av emblemet som introducerades tio år senare presenterades för allmänheten. Den hade en mörkblå färg, som kontrasterade vackert mot vitt. I övrigt var det samma form som det tidigare emblemet.
Den här versionen ser mer kraftfull ut eftersom den har en tjock svart kant som ersätter den blå. Överst på kanten stod det ”Skoda” överst i fetstil, vita versaler och ”Auto” längst ner med samma typsnitt, bara en mindre storlek. En dubbelt tunn vit och svart yttre kontur gav ännu mer intresse.
En modern snurr gavs till en välbekant bild tack vare den metalliska färgen på de vita delarna. De andra elementen verkade också ha en viss volym. Logotypens form och färgschema behölls oförändrade.
De mest betydande ändringarna gjordes i huvuddelen av logotypen – den bevingade pilen blev mycket större och mer iögonfallande. Färgen på detta element har ändrats från ”naturlig grön” till en ny intensiv färg ”Skoda Green”. Ytterkanten har silvermetallic kant. Logotypen har ett 3D-utseende och ser modern och stilren ut.
Den mest drastiska uppdateringen var introduktionen av en annan färgpalett. Hela emblemet gjordes i en ljusgrön färg som såg surrealistisk ut och antydde företagets innovativa karaktär. Förutom det runda emblemet, som gjordes i en minimalistisk stil som liknar den som sågs 1933, fanns märkesnamnet. Den senare hade stora, alla stora bokstäver som hade jämna, geometriska linjer.
Teckensnitt och färg
Företaget använde flera olika typsnitt genom sin historia. Det började med grundläggande, sans-serif stilar och flyttade till mer eleganta, kursiva teckensnitt senare. Under en period fanns det ingen inskription, men de senaste logotyperna hade ett djärvt, sans-serif typsnitt som liknar Eurostile Extended Black. Färgpaletten varierade också. Till en början dominerade det gyllene och svarta färgerna. Sedan valde märket det blå och vita färgschemat. Sedan 1986 har grönt, vitt och svart blivit den nya bilden av Skoda.