ASTON MARTIN

Aston Martin är ett känt brittiskt företag som designar och tillverkar exklusiva bilar. Det grundades 1913
och blev populärt på 1950-talet. Idag är varumärket verksamt i mer än 50 länder över hela världen
och är en av de mest kända lyxbilstillverkarna.

Aston Martins första namn var Bamford & Martin, efter namnen på dess grundare, Robert Bamford och Lionel Martin.
Varumärket fick sitt nuvarande namn 1914 efter att Martin kört uppför Aston Hill i Buckinghamshire.
Namnet Robert Bamford togs bort, utan några invändningar från hans sida.

Aston Martin-logotypen skapades första gången 1921, och under de första sju åren använde företaget endast sitt ordmärke.
Varumärkets visuella identitet har dramatiskt förändrats bara en gång, i början, och efter att det ikoniska
Aston Martin-emblemet designades, modifierades företagets logotyp endast något fram till idag.

1921 - 1926

Aston Martins första logotyp designades 1921 och hade en cirkel med företagets initialer. De svarta bokstäverna “A” och “M” i ett klassiskt typsnitt placerades på en gyllene bakgrund. Det var ett stilfullt och elegant exempel på en logotyp för sin tid.

1927 - 1930

Det ikoniska emblemet föddes 1927. Det är fortfarande långt ifrån logotypen vi kan se idag, men idén skapades. Bronsvingarna med ett ordmärke placerat precis på dem och bokstaven “M” i mitten, sprider sina linjer till de horisontella staplarna av bokstäverna “T”, placeras symmetriskt på båda vingarna.

1930 - 1932

Den ursprungliga logotypen modifierades något. Färgpaletten ändrades till silver och formen är mer triangulär och skarp nu. Detta var med varumärket i bara två år.

1932 - 1939

1932 börjar Aston Martins logotyp få en enklare och modernare form. Vingarna är tillplattade och ordmärket är nu placerat i en liten rektangulär i mitten av emblemet. Färgpaletten ändras till guld och svart, vilket gör att logotypen ser snygg och lyxig ut. Typsnittet på ordmärket är enkelt och rent.

1939 - 1950

Färgpaletten byttes till silver och svart, formen på emblemet blev mer kantig och distinkt. 1939 designades basen för nuvarande Aston Martin. Det är strikt och high-end.

1950 - 1971

1947 togs företaget över av David Brown, och logotypen ändrades genom att hans namn lades till i ordmärket 1950. Namnet sattes ovanför Aston Martins namnskylt med mindre bokstäver. Färgen på emblemets bakgrund är beige med tunna silverlinjer, som liknar frihet och lätthet.

1971 - 1972

Logotypen “David Brown” används fortfarande, men färgpaletten har ändrats något. Silver ersätts med guld och Aston Martins logotyp framkallar en lyxigare känsla än någonsin tidigare.

1972 - 1984

1972 köptes varumärket Aston Martin av Company Developments Ltd, och David Browns namn togs bort från logotypen. En annan förändring som gjorts av varumärkets visuella identitet under dessa år var en ny färgpalett. Bakgrunden fick en ny kall grå ton, medan guldlinjerna fanns kvar men blev ljusare.

1984 - 2003

Omdesignen från 1984 var inte den bästa och resultatet blev kvar ganska länge. Logotypen blev mer brutal och förlorade sin sofistikering på grund av att konturerna förtjockades och ordmärket förstorades. Bokstäverna är smalare och ser mindre balanserade ut än på de tidigare versionerna av Aston Martin-logotypen.

1987 - 2021

Logotypen skapades 2003. Den har en raffinerad kontur av vingarna med en mörkgrön rektangulär för ordmärket. Bokstävernas fina långsträckta linjer ser eleganta och dyra ut, medan de strikta färgerna tillför auktoritet och känsla av expertis och prestige.

2021 - idag

Omdesignen 2021 har förenklat färgpaletten för Aston Martins visuella identitet till svart och vitt, och tagit bort det ikoniska mossgröna från kompositionen. Det nya märket upprepar helt konturerna av den tidigare versionen, men alla linjer här är förstärkta. Den mest synliga förändringen gjordes i logotypen, skriven under det grafiska emblemet. Den fick sina bokstäver förstorade och karaktärernas linjer tjocknade upp.

Emblemet

Det ikoniska bevingade emblemet skapades 1927 och är en av de mest igenkännliga bilsymbolerna i världen. Under åren har emblemet förenklats och moderniserats och idag är det sammansatt av två vingar, vilket speglar hastigheten och friheten. Aston Martin-emblemet är ett exempel på modern design och evig rörelse. Dess silverfärg representerar varumärket som stabilt och härstammande, med dess starka värderingar och lojalitet mot sina kunder och arv.

Aston Martin-emblemet är elegant och minimalistiskt, det symboliserar lyx, luft och eklekticism. Den är tidlös och sofistikerad tack vare det perfekta valet av enkla typsnitt och färgpalett.

Teckensnitt och färg

De eleganta versalerna från Aston Martins blygsamma monokroma märke är satt i ett medelviktigt sans-serif typsnitt med släta linjer och fylliga tecken. De typsnitt som ligger närmast det som används för Aston Martin-beteckningarna är förmodligen Carisma Classic DemiBold och Faber Sans Pro 75 Halbfett.

När det gäller färgpaletten för Aston Martins visuella identitet är den baserad på en tidlös elegant svart-vit kombination, som ser enkel men kraftfull och självsäker ut, och visar märket när det är som bäst.

2017 konceptlogo

2017 års koncept Under 2017 presenterade Aston Martin en helt annan logotyp, som endast används på märkesvaror. Logotypen har en dubbelramad cirkel med ett diagonalt linjemönster. Den är utförd i den monokroma paletten och har ingenting gemensamt med de ikoniska Aston Martin-vingarna.