BUGATTI

Bugatti, som grundades 1909, är ett varumärke känt för design och tillverkning av lyxbilar. Varumärket är mycket välkänt över hela världen för sina avancerade sportbilar. Idag ägs namnet av Volkswagen Group.

Den legendariska franska firman skapades av den italienske unge mannen Ettore Bugatti i början av 1900-talet. Idag är Bugatti synonymt med lyx, förträfflighet och högsta möjliga kvalitet. Bugatti-logotypen är ett av de mest långvariga exemplen på bilindustrins visuella identitet. När det väl skapades i början av företagets historia har det aldrig ändrats, även när varumärket blev Volkswagen Groups egendom. Den ikoniska logotypen designades av Ettore Bugattis far, Carlo, som var mycket känd i Italien smyckesdesigner och konstnär. Bugatti-logotypen ser ut som en juvel i sig. Dess sofistikerade och finess är tidlösa och gjorde varumärkets visuella identitet till en av klassikerna i logotypdesignerna.

1909 - 1963

Den ursprungliga Bugatti-logotypen, som introducerades 1909, har stannat hos den franska biltillverkaren i mer än ett halvt sekel. Märket hade en horisontellt orienterad oval i djuprött, med en bred ljusgrå inramning, dekorerad med solida röda prickar runt omkretsen. Den centrala delen av märket stoltserade med en tung vit logotyp med versaler i ett geometriskt sans-serif typsnitt med mjuka kvadratiska former av bokstäverna.
Ordmärket skuggades och åtföljdes av ett djärvt svart “EB”-monogram.

1963 - 2007

Omdesignen från 1963 behöll den ursprungliga sammansättningen och färgpaletten för Bugattis visuella identitet, men förfinade bokstäverdelen och bytte från ett djärvt sans-serif-teckensnitt till ett mer traditionellt när det gäller glyfernas former. Konturerna blev mer rundade och eleganta, medan själva märket blev något förstorat, där de röda prickarna fick en mindre storlek och lite mer utrymme mellan varandra.

2007 - 2022

2007 får det ikoniska Bugatti-märket ytterligare en förfining. Ramen får en mörkare grå nyans och dess tunna svarta kontur är nu borttagen från logotypen. Som huvuddelen av märket har den samma vita logotyp med det svarta monogrammet, men skuggan av inskriptionen blev tunnare, och bokstäverna fick nu mer utrymme mellan varandra. Den röda nyansen av bakgrunden blir ljusare och ljusare, vilket gör att märket ser mer elegant och elegant ut.

2015 - 2022

Under 2015 blir Bugatti-märket tredimensionellt, på grund av tillägget av gradientnyanser till både röda och gråa delar av logotypen. Den grå inramningen såg nu silverfärgad ut, vilket tillför en extra lyxkänsla till kompositionen. Bokstäverna får också volym, eftersom tunna gråa linjer lades till den svarta skuggan, som blev tjockare igen.

2022 - idag

Omdesignen 2022 introducerade ett helt omtänkt Bugatti-märke, med den ikoniska röda medaljongen helt borttagen från kompositionen nu. Den nya Bugatti-logotypen är bara en fet inskription med versaler med företagets namn, utförd i ett modernt geometriskt sans-serif-typsnitt, med platta svarta bokstäver skrivna mot en vit bakgrund utan grafiska tillägg. Inte ens det legendariska EB-monogrammet är en del av den primära logotypen längre.

Emblemet

Bugatti-emblemet är sammansatt av en horisontellt placerad oval med sextio prickar runt omkretsen. Prickarna är inställda på en kontrastmedeltjock kontur av ovalen. Det finns två versioner av prickarnas betydelse: praktisk och lyrisk. Den första säger att prickarna representerar säkerhetstrådar, medan den andra versionen visar prickarna som pärlor, vilket hyllar företagets expertis inom kvalitet och design. Emblemet har också en all-cap-logotyp på den och märkets symbol ovanpå ordmärket.