BUICK

Buick är ett legendariskt amerikanskt märke från en biltillverkare, som grundades 1904 och anses vara ett av de äldsta i världen. Varumärket är en del av GMC som är det ledande företaget på den amerikanska bilmarknaden

Buicks varumärke, uppkallat efter dess grundare, David Dunbar Buick, har en lång och mycket färgstark visuell identitetshistoria. Företagets logotyp designades om mer än ett dussin gånger och kom till sin allmänt kända idag stil på 1950-talet. Under sin historia använde varumärket ordmärken, sköldar och till och med en hök som en del av sitt emblem. Men det var alltid en representation av ett starkt och kraftfullt företag.
1904 - 1905

Den första kända Buick-logotypen designades 1904 och innehöll en man som gick på en jordglob. Den utfördes i en sepia-palett och stannade hos märket i bara ett år, men är en av de mest symboliska billoggorna i historien.

1905 - 1911

1905 får märket en ny design, som har en cirkel med en tjock ram, där bokstäverna “The Car of Quality” finns, med märkets namn i mitten. Ordmärket är utfört i ett anpassat handritat typsnitt med en böjd svans av bokstaven “B” och två vinjetter på toppen och botten av namnskylten.

1911 - 1913

1911 blev Buicks logotypdesign mer modern och grafisk. Den är sammansatt av ett ordmärke, som allt placeras i det förstorade första “B”. Det är en snygg och intressant design, som inte stannade kvar med märket länge.

1913 - 1930

1913 skapade Buick en ny logotyp baserad på ordmärken. Det är en diagonalt placerad bokstäver placerad på en tvåfärgad fyrkant. Den vita kursiven i “Buick” balanseras av de skarpa vinklarna på bakgrunden, som är antingen och blå. Det är en ljus logotyp, som perfekt representerar sin tid.

1930 - 1937

Det nya ordmärket designades år 130. Det hade röd färg och ett modernare typsnitt. “B” blev större och det är nu mer utrymme mellan bokstäverna. Den röda färgen på ordmärket åtföljs av en silverkontur.

1937 - 1939

Det första Buick-vapnet skapades 1937. Det var baserat på det gamla vapenskölden från företagets grundares familj. Vapen har orange-terrakottafärg med en tjock diagonal linje i ett monokromt rutigt mönster. Den övre delen innehåller guldbilden av ett rådjur, medan den nedre delen — det gyllene korset.

1939 - 1942

Vapnet modifierades 1939. Nu är det smalare och har sin övre del välvd. Den orange bakgrunden ändrades till lugnt röd, vilket gjorde att logotypen såg mer kraftfull och ljus ut.

1942 - 1947

1942 placerade märket sitt vapen på en svart cirkel och lägger till gyllene ornament. Själva vapnet fick nu en ny, mer komplicerad och bred form. Och de monokroma rutorna byts om till vita och blå rombmönster.

1947 - 1949

År 1947 tog varumärket bort den runda ramen och ornamenten, och behöll en strikt bred kam som det enda elementet i sin visuella identitet. Färgen är tillbaka till den orange paletten.

1949 - 1959

De gyllene tonerna ändras till silver, skölden får en tjock ram och bakgrunden är tillbaka till röd. Det är en fräsch och krispig färgkombination, vilket gör logotypen ljus och anmärkningsvärd.

1959 - 1975

Prototypen på dagens Buick-emblem designades 1959. Vapnet ersattes av tre smala sköldar, som var inneslutna i en cirkel. Varje sköld färgades i sin egen ton — blå, vit och röd, för att fira trebilsmodellerna (Electra, Invicta, LeSabre).

1975 - 1976

En mycket intressant tidsperiod för Buicks visuella identitet började på 1970-talet. Varumärket ville ha experiment och koda en hök som symbol. Buick Skyhawk-modellen lanserades samtidigt.

1976 - 1980

Höken är mer detaljerad och ordmärket syns på logotypen. Den är utförd i vitt, vilket skapade en ljus kontrast mot den röda bakgrunden. “Happy Hawk” stannar hos varumärket i fyra år.

1980 - 2002

Höken ersattes av tri-shield-emblemet 1980. 1959 års version förfinades och fick en blå bakgrund. Ordmärket med svarta versaler placerades under emblemet. Hjorten och korset lämnade krönen och den diagonala linjen är helt silver nu. Logotypen är modern och elegant.

2002 - 2015

Buick-logotypens redesign från 2002 förenklar det ikoniska emblemet och behåller den enda silverfärgen. Det är ett blygsamt tredimensionellt märke med tre sköldsilhuetter i en tjock cirkelram.

2022 - idag