CHEVROLET

Chevrolet är ett amerikanskt märke av bildesigner och tillverkare, som grundades 1911 av Louis Chevrolet och Willian Durant. Det är det ledande varumärket för GMC, som är företagets ägare, och ett av de mest sålda bilmärkena i USA. Chevrolet, känd över hela världen som Chevy, har en ikonisk logotyp med en rik historia. Chevys logotyp är en av de mest igenkännliga i världen och anses vara klassikerna inom varumärkesidentitetsdesignen. Logotypen, som hade ett smeknamn “bowtie”, har inte förändrats mycket genom historien. Den designades av märkets grundare, Willian Durant, 1913. Det finns tre mest populära versioner av hur det skapades. Den första säger att den var inspirerad av tapetmönstret på ett parisiskt hotell, där Durant en gång bodde. Den andra – är en berättelse om en grundares dotter om Durant som ritade logotypen under middagen i familjens kök. Den sista, men inte minsta versionen är att Durant modifierade befintliga logotyp för “Coalettes”, en produkt tillverkad av ett av de amerikanska kolföretagen, vilken reklam han såg i tidningen. Coalettes logotyp var en lutande fluga med en djärv, grafisk look.

1911 - 1913

Det första märkets logotyp var sammansatt av en svart signatur av grundaren, Louis Chevrolet, utförd i ett djärvt och distinkt handskrivet typsnitt.

1913 - 1914
1914 - 1934

Den berömda bowtie-logotypen skapades. Färgschemat för det första emblemets version var ljusblått och guld med vit och guld bokstäver. Denna kombination fick logotypen att se elegant och lyxig ut. Ordmärket placerades på den horisontella linjen på Chevrolet-korset

1934 - 1940

Logotypens färgskala ändrades till monokrom och typsnittet blev modernare, medan bokstäverna – större. Logotypen är mer maskulin och stark nu.

1940 - 1950

Företaget bestämde sig för att återvända till den ursprungliga färgpaletten med blått och guld, men den här gången är Chevy-blått ljusare och mer intensivt, vilket ger en bra kontrast med det vita typsnittet på namnskylten och en guldram på korset.

1940 - 1945

Chevrolet-logotypen från 1940-talet hade en enkel svart bokstäver med versaler i ett elegant seriftypsnitt, med bokstaven “V” i mitten av namnskylten förstorad och ser ut som en stiliserad Victory-skylt eller en fågel. Det var det enklaste av alla Chevrolet-märken, som inte hade någon extra grafik och inte ens var inramad.

1950 - 1964

De mest radikala förändringarna av logotypen under dess historia. Färgschemat ändrades till rött och medan, med emblemet placerat på en rundad röd bakgrund. Korset är nu vitt med det röda kursiverade ordmärket på.

1964 - 1976

Perioden för den mest minimalistiska Chevy-logotypen. Den är utförd i monokrom, med tunna linjer i flugakonturen och djärvt kursivt ordmärke.

1976 - 1988

Logotypen målades blå igen, men nu med en tunn vit inramning från insidan av bågen och den svarta skuggan. Bokstäverna har blivit mindre och placerades mitt på den horisontella linjen.

1985 - 2002

Chevy-logotypen är nu sammansatt av ett enda emblem, ordmärket är borta. Korsets färgschema är blått och rött på en svart bakgrund.

1994 - 2001

Omdesignen 1994 introducerade en modern tredimensionell version av Chevrolet-emblemet. Pilbågen var utförd i gradientblått med en blank yta och en voluminös silverinramning. Logotypen “Genuine Chevrolet” skrevs i svart under emblemet, med det något förlängda serif-typsnittet med släta slanka linjer och delikata seriffer.

2001 - 2002

Korset blev tredimensionellt, i mörkrött. Det är nu bara konturen på en vit bakgrund. Logotypen ser modern och självsäker ut.

2002 - 2010

2002 började Chevrolet använda guldflugan för sin visuella identitet. Emblemet speglar varumärket som kraftfullt och självsäkert. Förändringen förstärkte styrkan hos det som redan var ett av de mest kända bilemblemen i världen.

2010 - 2013

Omdesignen från 2010 gav textur till den ikoniska bågen. Guldmönstren fick några små prickar, och nu var det inneslutet i en tjock silverram. När det gäller logotypen var den placerad under bågen, i ett något avsmalnande svart typsnitt.

2013 - idag

Den senaste omdesignen, som introducerades 2011 för att fira företagets 100-årsjubileum, behöll emblemets guldfärg, men gjorde det lyxigare genom att förtjocka silverramen. Logotypen ser nu mer dynamisk och stark ut.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.