CITROEN

CITROEN

Citroën är ett franskt biltillverkningsföretag som grundades 1919 av Andre-Gustave Citroën. 1976 blev varumärket en del av PSA Peugeot Citroën Group. Inom de första tio åren av sin historia har Citroën blivit ett av de största bilföretagen i världen. Den ursprungliga Citroën-logotypen skapades 1919 av märkets grundare, Andre Citroën, vars familjeföretag Engrenages Citroen var specialiserat på design och tillverkning av spiralformade växlar. Fiskbenständerna på kugghjulen blev en inspiration för den berömda chevron-logotypen.

1919 - 1922

Den ursprungliga Citroën-logotypen hade gula och blå färger. Emblemet var sammansatt av ovala inramade chevrons, utförda i fina linjer. Det var ett sofistikerat och lätt varumärkes logotyp.

1922 - 1932

Den blå och gula färgskalan fanns kvar, men det blå blev en rådande färg. Nu är det ovala emblemet placerat på en solid blå oktagon. De gula linjerna är djärvare och ljusare, vilket gör logotypen modern och krispig.

1932 - 1935

Den enda versionen av Citroëns logotyp, där ytterligare ett grafiskt element läggs till. En vit svan vänd till vänster placeras i mitten av en rund logotyp, med två vinklar ovanför svanen och en blå bottendel som symboliserar vatten. Detta är första gången som ordmärket visas på varumärkets ikon. Den ligger på en blå bakgrund och har en vågform.

1935 - 1959

Oktagonens återkomst. Den är nu mer självsäker och inramad i gult, med ett Citroën-ordstämpel under chevrons. Bokstaven “I” har en prick på toppen av den, som balanserar de två prickarna i “Ë” och gör logotypen lätt ironisk.

1959 - 1966

Logotypen är omdesignad med ett modernt tillvägagångssätt. Ordmärket är borta och chevrons är tredimensionella nu och förstorade. Det är första gången två tänder är olika i sin form. Det klargula är fortfarande huvudfärgen, och det finns inte längre blått. Det enda tillägget till chevronsymbolen är en tunn kontur av horisontellt orienterad oval som bakgrund.

1966 - 1985

Citroën-logotypen kom tillbaka till sin ursprungliga färgpalett, men de oregelbundna 3D-chevronsna finns kvar. De är nu placerade i medcirkeln, som ligger innanför den blå fyrkanten. Varumärkets ordmärke är placerat i ett vitt rektangulärt och utfört i blått, fet stil, med versaler.

1985 - 2009

Färgschemat på logotypen har förändrats dramatiskt. Nu är emblemet sammansatt av två vita chevrons placerade i en röd fyrkant. Ordmärket är större nu, med tydliga säkra linjer i svart.

2009 - 2016

Logotypen, designad av Landor-medarbetare, tog tillbaka symmetrin hos chevrons och gjorde dem tredimensionella igen. Färgpaletten ändrades till silvergrå och röd, där silver är för emblemet och rött – för ordmärket. Det är en elegant och snygg logotyp som visar varumärket som starkt och pålitligt, vilket återspeglar dess kraft och passion.

2016 - 2019

Citroëns logotyp har en platt och enkel design, men är full av stil och sofistikering. Det är modernt och lyxigt. Den grå färgen framhäver de eleganta linjerna i det anpassade typsnittet, medan emblemet ser mer självsäkert ut än någonsin.

2019 - 2022

Omdesignen av 2019 har spelat med den grå nyansen på den primära Citroen-logotypen, med en mörkare och djupare ton, vilket gjorde att hela märket såg mer distinkt och professionellt ut. Dessutom blev chevrons på emblemet mer kompakta och smala, vilket gav balans till hela kompositionen.

2021 - 2022

2021 introducerade varumärket också ett märke där dess namn tog första platsen. Logotypen, som användes av Citroen i några månader, var sammansatt av en kraftigt förstorad logotyp med versaler, med det lilla solida svarta emblemet till vänster. Hela märket var satt i vanlig svart, mot en vit bakgrund.

2022 - idag

Omdesignen av 2022 har skapat ett skarpt geometriskt märke för den legendariska franska biltillverkaren. Det triangulära chevron-emblemet i vanlig svart är nu inneslutet i en oval ram och åtföljs av en ren futuristisk logotyp med versaler i ett elegant sans-serif-typsnitt med tecknets konturer horisontellt utsträckta.

Emblemet

Det legendariska Citroën-emblemet har en bild av två spiralformade växlar, som patenterades av Andre Citroën. Kugghjulen ser ut som två bokstäver “V” upp och ner. På nästan alla märkets logoversioner är de två chevronpilarna identiska. Emblemets färgpalett har förändrats flera gånger genom dess historia, men chevrons lämnade aldrig märkets logotyp.