DACIA

Lite tidigare modeller (renault bilar):

1968-72 1100

1974-76 D6

1975-82 1302

Dacia är namnet på det mest kända rumänska biltillverkningsföretaget, som grundades 1966 och förvärvades av Renault Group i slutet av 1990-talet. Varumärket är specialiserat på produktion av lågbudgetbilar, som blir mer och mer populära över hela världen. Under de första två decennierna av sin historia hette det rumänska biltillverkningsföretaget UAP och hade en stark och traditionell heraldisk logotyp, som idag utvecklats till ett modernt minimalistiskt emblem, vilket speglar varumärkets framsteg och tillväxt.

1966 - 1978

Den ursprungliga UAP-logotypen var sammansatt av ett traditionellt vapen med en svart toppdel och en tunn silverkontur. Den svarta banderollen på märket bestod av en elegant silverbokstäver i ett anpassat typsnitt, med den unika konturen av “A”. När det gäller huvuddelen av krönet hade den en ljus himmelsblå bakgrund, där den bruna örnen ritades. Fågeln satt på ett stiliserat berg, utfört i grönt och vitt. Örnen på logotypen stod för styrka och beslutsamhet, medan landskapet var en hyllning till Rumänien. Det var ett detaljerat och minnesvärt märke, som stannade kvar med varumärket i tio år.

1978 - 1990

Märket blev tredimensionellt och färgpaletten förenklades till svart och silver 1978. Utförd i metallicgrå var örnen nu mer abstrakt, liksom bergen den stod på. Men med det nya färgschemat blev “UAP”-bokstäverna mer synliga och iögonfallande.

1990 - 1997

Efter Renaults förvärv av märket 1990 ändrades UAP-namnet till Dacia och det nya märket introducerades. Det var ett enkelt monokromt vapen med traditionell konturering. Kroppskroppen var vanlig svart, med vita bokstäver i gammal stil på dess övre del och en dubbel svartvit kontur.
Båda bokstäverna “A” i det nya ordmärket liknade “UAP”-inskriptionen, med deras övre streck smidigt förlängda.

1997 - 2003

Davis-logotypens monokroma palett ersattes av blått och vitt 1997. Detta gjorde märket mer igenkännligt och dynamiskt och tillförde lite fräschör till företagets visuella identitet. Konturen togs bort från krönet, men frånvaron av en ram balanserades av en förstorad inskription i vitt. De ikoniska bokstäverna “A” hade fortfarande samma igenkännliga konturer.

2003 - 2008

2003 var ett år av stora förändringar för Dacias visuella identitet. Även om färgpaletten förblev densamma – blått och vitt, och formen på krönet endast var något förfinad, blev stämningen, stilen och karaktären på märket helt annorlunda. Det klarblå krönet i en tjock grå kontur hade det vita ordmärket i ett nytt skarpt typsnitt med spetsiga kanter, placerat ovanför ett geometriskt mönster, som bestod av många räta vinklar ritade i en ljusare blå nyans.

2008 - 2015

Den första versionen av märket vi alla kan se idag introducerades 2008. Det är en modern tolkning av det klassiska vapnet, utfört i blank metallisk färg med släta eleganta konturer. Det sköldliknande emblemet hade sin bottendel rundad och med ett hål, vilket upprepade brickans form. Ovanför den finns en blå “Dacia”-inskription i en mjuk modern sans-serif. Bokstäverna har en delikat vit kontur, vilket gör dem mer synliga på en lutande yta av märket.

2015 - 2021

Logotypens linjer och färger har förfinats under 2015. Färgpaletten och formerna förblev desamma, men på grund av något förhöjda nyanser och accenter började märket se riktigt starkt och professionellt ut.

2021

Omdesignen av 2020 har introducerat en förenklad Dacia-logotyp, som togs från den tidigare versionen. Den här gången placerades den rena och smooch versala inskriptionen inte på ett silveremblem, utan en vanlig vit bakgrund, och varumärkets nya minimalistiska tillvägagångssätt visade sin förmåga och vilja att förändra och anpassa sig till moderna trender.

2021 - idag

Bara några månader efter omdesignen av 2020 har Dacia genomfört ytterligare en omprofilering. Emblemet, skapat för varumärket 2021, är något helt nytt och kan inte jämföras med alla tidigare märken från märket. Den nya logotypen är sammansatt av ett abstrakt geometriskt emblem placerat ovanför den stiliserade logotypen i alla versaler. Båda elementen i den visuella identiteten är utförda i solida svarta tjocka linjer med många skarpa vinklar och något förlängda konturer. Det nya Dacia-emblemet har en sammansättning av två spegelvända “C”-liknande symboler, placerade rygg mot rygg.