DATSUN

Datsun är ett japanskt bilmärke, etablerat 1931 och ägt av Nissan Group. Varumärket är fokuserat på tillverkning av lågbudgetfordon och är mycket igenkännligt över hela världen. DAT-GO (som är översatt från japanska som “DAT-bil”). “DAT” står för “snabb blixtsnabb” på japanska, men det är inte den enda betydelsen. DAT är också en förkortning som består av tre första bokstäver i partnernas efternamn: Dan, Aoyama och Takeuchi. Senare beslutades att samma bokstäver skulle återspegla varumärkets huvudegenskaper: hållbart, attraktivt och pålitligt. Som vi kan se är det ett levande exempel på den japanska metoden och filosofin – varje liten detalj är meningsfull.

1983 döptes varumärket Datsun om till Nissan och gav en start på ett av de mest framgångsrika och populära japanska bilmärkena. Även om Nissan 2012 bestämde sig för att ge Datsun en andra chans, och företaget återföddes. Den första bilen i nya Datsun tillverkades 2013.

1931 - 1935

Den allra första Datsun-logotypen innehöll en mycket elegant och kraftfull sammansättning av en solid röd cirkel (Japans huvudsymbol) och en ljusblå horisontellt utsträckt rektangel med vita bokstäver, placerad över cirkeln. Det vita “Datsun”-ordmärket sattes i versaler av ett djärvt serif-typsnitt, som balanserades av en tunn vit ram av den blå rektangeln.

1935 - 1976
1951 - 1963

Omdesignen 1951 introducerade ett nytt koncept för Datsuns visuella identitet. Det var ett Ted och vitt märke i en geometrisk form – den horisontellt utsträckta rektangeln med rundade hörn var uppdelad i två delar – den övre i rött, som var bredare, och den nedre och tunna i vitt. Hela märket var skisserat i tunt rött. Den övre delen av emblemet innehöll en fet stiliserad “Datsun”-inskription i vitt. Det anpassade sans-serif-typsnittet såg elegant och progressivt ut.

1963 - 1964

1963 ändrades Datsun-logotypen igen. Den här gången var det en fin och elegant blå kursiv inskription i titelfallet, med bokstäverna placerade långt ifrån varandra och förbundna med en tunn blå horisontell linje som kommer från mittpunkten av den ena bokstaven till mittpunkten av den andra.

1964 - 1965
1965 - 1966

Logotypen, som användes av det japanska märket på 1960-talet hade en djärv, versal logotyp i den guldgula nyansen. Typsnittet som användes för den här versionen av Datsuns visuella identitet stoltserade med snygga släta medelviktiga linjer, mjukade hörn och breda fullformade konturer.

1970
1970 - 1972

1970 antog märket en ny färgpalett och en ny stil på emblemet. Det var en ljusgradient grå horisontell över med röda och svarta konturer som upprepade formen på huvudbrickan i mitten och ett vitt ExtraBold ordmärke placerat horisontellt över märket. De tjocka och massiva serifbokstäverna i inskriptionen var konturerade i ljusgrått.

1972
1972 - 1976

Omdesignen 1972 tog tillbaka den minimalistiska inställningen till Datsun-logotypen och introducerade en ny monokrom logotyp i ett snyggt och progressivt serif-typsnitt. Inskriptionens solida svarta versaler utfördes i tjocka rena linjer med de förstorade skärpta serifferna i ändarna. Logotypen såg stabil, professionell och riktigt stark ut.

1976 - 1986

Den ikoniska Datsun-logotypen var sammansatt av en röd cirkel, som symboliserar solen, med en kungsblå rektangulär och ett vitt, djärvt ordmärke på. Det var ljust, stilrent och meningsfullt. Ordmärkets alla versaler var perfekt balanserade i sitt enkla sans-serif typsnitt.

2012 - 2022

Omdesignen 2014 var tänkt att fira varumärkets återupplivande och dess återkomst till marknaden. Datsun behöll logotypens ursprungliga form men omslöt den i en massiv silverram, vilket gjorde att den såg mindre elegant ut men mer maskulin och brutal. Den röda färgen lämnade Datsun-emblemet och ändrades till gradientblått, vilket gör emblemet tredimensionellt och dynamiskt. Ordmärket ändrades också helt. Dess typsnitt har nu tunnare linjer och svart skugga. Färgpaletten byttes till gradient silver, vilket balanserade inramningen. Datsun-logotypen från 2014 ser ut som många andra billogotyper, den förlorade sin ljusa individualitet men fick universalitet och självförtroende. Det representerar ett starkt och stabilt varumärke, som fokuserar på kvalitet och syftar till att framkalla en känsla av förtroende och pålitlighet.