LANCIA

Lancia är namnet på ett italienskt bilföretag som grundades i Turin 1906. Varumärket, som ägs av Fiat Chrysler Group, är mycket populärt i Italien och andra europeiska länder, men inte på andra kontinenter, trots den höga kvaliteten på sina fordon och innovativt förhållningssätt till design och produktionsprocess. Mening och historia Lancias visuella identitetshistoria är ett lysande exempel på hur varumärkets utveckling och framsteg kan visas i logotypen och dess uppdateringar. Alla utom de allra första märkena i det italienska märket har varit baserade på två huvudsymboler – ett vasst kavallerivapen, som gav namnet till märket, och en ratt.

Några modeller:

Lancia Alfa (1908)

Lancia Beta (1909)

Lancia Gamma (1910)

Lancia Lambda (1923–31)

Lancia Artena (1931–36)

Lancia Aprilia (1937–49)

Lancia Aurelia (1950–58)

Lancia Flavia (1960–71)

Lancia Stratos (1971–75)

1906 - 1911

Den allra första Lancia-logotypen skapades för biltillverkaren 1906 och förblev aktiv fram till 1911, tillsammans med ytterligare ett märke som introducerades ett år senare. Det var en solid svart, horisontellt omkrets rektangulär banderoll i en tunn dubbel svart-vit kontur, med tunga serif-bokstäver med vita tecken, med versaler, med “L” större än andra bokstäver.

1907 - 1911

Den ursprungliga Lancia-logotypen, som introducerades 1906, innehöll dock ett enkelt skriptordmärke med långsträckta linjer för de första och sista bokstäverna. Namnskylten var utförd i guld och såg elegant och elegant ut, är en representation av stil och sofistikering.

1911 - 1929

Märket, som blev grunden för dagens Lancias visuella identitet, designades 1911 och bestod av en ratt i tunna guldlinjer på en vit bakgrund, med en klarblå flagga med ett ordmärke över. Flaggans handtag ersattes av en lancia, ett vapen med en vass metallände. Guldbokstäverna i ett elegant seriftypsnitt placerades på en blå rektangel och hade sina seriffer spetsiga och långsträckta. Skrivet med versaler fick ordmärket sin första bokstav förstorad.

1929 - 1950

1929 placerades ratten inuti en blå sköld. Alla logotypens konturer har förfinats och blivit djärvare. Det blå krönet hade samma guldkontur, som den rundade symbolen, och det gjorde hela bilden balanserad och ljus.

1950 - 1957

1950 fick Lancias logotyp en ljusare färgpalett och ett platt utförande. Den nya versionen av märket var helt baserad på den tidigare, men med de gyllene detaljerna ersatta av syragult, och nyansen av blått ljusnade upp. Den gula ratten var nu inställd mot en vanlig vit bakgrund, och tecknen i “Lancia”-inskriptionen blev också vita, vilket gav en stark färgkontrast.

1957 - 1974

En ny version av logotypen designades 1957. Färgpaletten byttes till silver och blått, där alla detaljer förutom den rektangulära banderollen var silver. Ratten blev abstrakt och innehöll bara en cirkel, som var innesluten i en sköldformad ram. Bokstäverna på banderollen var utförda i samma typsnitt som på de tidigare versionerna, men på grund av användningen av den nya färgen såg den djärvare och mer självsäker ut.

1972 - 1981

1972 minimerades Lancia-märket till den rektangulära banderollen, vilket upprepade stilen från den ursprungliga logotypen från 1906, men den här gången utfördes den i en blå och vit färgpalett, med den vita inskriptionen satt över en solid blå rektangel i en tunn vit färg. skissera. Bannern sattes på en större vit, med en tunn blå inramning och en ren vit fyrkant i den högra delen.

1974 - 1981

1974 kommer märket tillbaka till märkets blå bakgrund. Den vita ratten med blå linjer och en solid blå flagga placerades inuti en blå sköld med en delikat silverkontur. Ordmärket ändrade typsnitt och nu hade alla bokstäver en storlek och utfördes i ett enkelt serif-typsnitt med feta raka linjer.

1981 - 2001

Lancia-logotypens redesign, som hölls 1981, lekte bara lite med den blå nyansen, vilket höll konceptet för logotypen, som användes från 1974, oförändrad. Den nya färgen var lugnare och djupare och skapade en mer elegant och utsökt look på märket. Logotypen användes av biltillverkaren i nästan tjugo år.

2001 - 2007

2001 fick Lancias visuella identitet en ny design. Med det blåa som blir mörkare och ikonens yta får glans och tonande nyanser, vilket fick märket att se voluminöst och skarpt ut. Den vita bokstäverna började se mer modern och självsäker ut, på grund av den starkare kontrasten med en mörkblå bakgrund nu.

2007 - 2022

Omdesignen 2007 gav Lancias visuella identitet en ny stil. Det samtida och skarpa emblemet hade en stiliserad ratt med förstorade bokstäver i mitten. Den cirkulära symbolen är placerad på en kungsblå sköld med en tjock silverram. Flaggan med ett Lancia-handtag togs bort från logotypen, men du kan se de vassa ändarna av vapnet inuti cirkeln på ratten — på dess över- och undersida, pekar på bokstäverna.

2022 - idag
 

Omdesignen av Lancia-märket, som hölls 2022, har introducerat en ny version av den ikoniska biltillverkarens märke. Den blå krönet fick ljusare och glansigare nyanser, ratten avbildas nu av en extra tunn silverring och flagghandtaget blev tunnare, längre och vassare. När det gäller ordmärket fick det ett helt nytt typsnitt – elegant futuristisk sans-serif med de raderade horisontella staplarna på båda “A”:en.

Typsnitt och färg Den vita fetstilta bokstäverna på Lancia-logotypen är utförd i ett traditionellt elegant serif-typsnitt, som ser väldigt nära typsnitt som Alter Headletter och Robusta fetstilt ut, men med bokstäverna smalare. Inskriptionen ser elegant och tidlös ut tack vare sina rena konturer och distinkta skarpa seriffer. Den blå och silverfärgade paletten på emblemet kompletteras med vitt på inskriptionen och står för kvalitet, tillförlitlighet och lojalitet. Märket värdesätter säkerheten och komforten för sina kunder, och detta visas mycket väl på deras märke.