LLOYD

Lloyd är namnet på ett brittiskt biltillverkningsmärke, som etablerades 1936 och bara varade i 15 år. 
Efter 1951 bytte företaget sin specialisering till ingenjörskonst och arbetade inom det området fram till 1983.
Under sin fordonstillverkningsperiod har Lloyd släppt två bilmodeller. Den visuella identiteten för bilmärket Lloyd har alltid varit mycket konsekvent. Dess geometriska form och den
övergripande sammansättningen har aldrig ändrats, de enda ändringarna gjordes i dess färgpalett och ordmärkets typsnitt. Lloyd-märket består av en triangel med en dubbel kontur och ett vertikalt randigt mönster.
Märkets namn är placerat på emblemets undersida, längs triangelns bas och under ränderna. Den äldre versionen av logotypen utfördes i den vita, svarta och röda färgpaletten, en kombination som
representerar makt, passion och lojalitet. Men den senaste omdesignen bytte färger till fräschare och
modernare — silvergrå, blå och röd. Logotypen gjordes också tredimensionell, där både ränder och bokstäver
fick skugga och den gråa konturen blev glansig och gradient. Ordmärket i alla versaler är skrivet med ett djärvt och rent sans-serif-typsnitt, som ser professionellt
och strikt ut i blått, balanserat med inramningen av samma färg. Det nya färgschemat för Lloyds visuella identitet
återspeglar auktoritet och expertis, tillsammans med företagets energi och tillförlitlighet.