MAYBACH

MayBach är ett lyxbilsmärke, som etablerades 1909 i Tyskland och är en del av Mercedes-Benz Group idag. 
Det är ett av de mest högljudda namnen i världens segment för lyxbilar. Maybach var ursprungligen engagerad i produktionen av flygmotorer för luftskepp. Efter första världskriget
vände företaget sin uppmärksamhet till tillverkning av bilar. Detta varade i mer än två decennier, fram till andra
världskrigets utbrott, då Maybach tillverkade motorer för Wehrmacht-stridsvagnar. Den första experimentbilen Maybach W1 skapades redan 1919. Denna modell baserades på ett Mercedes-chassi och var
utrustad med en Maybach-motor på 35 hästkrafter. 1921 presenterades den första tillverkningen av Maybach W3,
baserad på konceptet W1, på Berlin Motor Show. 1960 köptes företaget av Daimler. Samma år döptes företaget om till MTU Friedrichshafen GmbH och blev involverat
i produktionen av dieselmotorer. Maybach återgick till serieproduktion först i början av 2000-talet. 2013 beslutade Daimler att stänga av företaget, men Maybach återvände i början av 2020-talet och idag
utvecklar man nya modeller med elmotorer.
1909 - 1997
Den ikoniska Maybach-logotypen från 1909 hade exakt samma linjer och symboler som den nuvarande, men en lite 
annorlunda färgpalett, vilket fick allt att se ljusare ut. Det geometriska monogrammet och det fullständiga ordmärket,
placerade längs den nedre raden av märket, färgades grönt, medan bakgrunden stoltserade med en tegelgul nyans, en mycket
chic och sällsynt färg, vilket gjorde att hela logotypen stod ut i listan över varumärkeskonkurrenter
(om detta märke någonsin haft några).
1997 - 2013

 

Uppkallad efter sin grundare, Wilhelm Maybach, är varumärket idag synonymt med high-end fordon, som är älskade och 
igenkännbara över hela världen. Maybach-logotypen är lika legendarisk som själva märket, den är enkel och elegant, med det dubbla M-monogrammet,
som står för Maybach Motorenbau. Det finns en åsikt att Maybach-emblemet liknar Adolf Hitlers hakkorstecken på grund av dess skarpa vinklar
och säkra linjer. Men totalt sett är det en stor symbol för en lyxbilstillverkare, som har funnits med märket
från dess tidigaste dagar. Monogrammet är inneslutet i en triangulär med böjda sidor, som är volymgivande och elegant. Ett "M" är högt och smalt,
medan det andra är brett och lågt. De svarta bokstäverna har en silverkontur, som kompletteras av samma färgpalett
som inramningen. Det traditionella Maybach-färgschemat innehåller svart och silver på guldbakgrund, men när det placeras på bilarna
är emblemet utfört i silvermetall, vilket gör att mönstret ser fint och skiktat ut. Maybach-logotypen är ett exempel på tidlös elegans och en perfekt återspegling av varumärkets arv och historia.
Det är ett ikoniskt tecken som representerar lyx och finess.
Teckensnitt och färg De eleganta och eleganta versalerna från det officiella Maybach-märket är satt i ett rent medelvikt sans-serif typsnitt,
som har rena konturer och raka streck på karaktärerna. De typsnitt som ligger närmast det, som används i Maybachs
visuella identitet, är förmodligen Radiate Sans Regular Semi Expanded, eller DX Rigraf Extra Expanded, med
några mindre modifieringar. När det gäller färgpaletten för Maybachs visuella identitet är den baserad på en kombination av guld och svart
med silver som används för inramning och separationslinjer, vilket ger volym och glans till märket
och skapar en stark kontrast mellan elementen.