Mazda

 
Mazda är ett japanskt märke av biltillverkare, som grundades 1929 i Hiroshima av Jujiro Matsuda. Företaget presenterade 
sin första bil 1931. Idag är det en av de 15 bästa biltillverkarna i världen i volym och ett av de mest sålda bilmärkena
i Asien och Ryssland. Varumärkets namn kommer från namnet på dess grundare, Jujiro Matsuda, vilket europeiskt uttal är Mazda. Men det har
också en annan betydelse — i asiatiska civilisationer finns en gud av harmoni, visdom och ljus, Ahura Mazda.
Märkets grundare var en mycket andlig man, så Mazdas namn och logotyp anses ha många dolda betydelser inuti. Under de första åren av sin historia var företaget fokuserat på tillverkning av verktyg och tunga maskiner.
Så originalmärkets logotyp var enkel och minimalistisk.
1920 - 1928
Den allra första Mazda-logotypen introducerades 1920 och stannade hos det berömda japanska märket i åtta år. 
Det var ett kraftfullt abstrakt geometriskt märke, utfört i tjocka svarta linjer och placerat på en vanlig bakgrund.
Logotypens cirkulära form liknade shuriken, ett av de mest kända ninjavapen.
1928 - 1931
Omdesignen 1928 introducerade ett minimalistiskt rött och vitt märke, med den rena perfekta cirkulära formen och två 
tjocka horisontella linjer som kom ut från den röda ramen till mitten av märket. Ändarna av linjerna hade ett ganska
stort mellanrum mellan varandra.
1931 - 1934
Mazda-märket, skapat 1931, använde ett berömt Mitsubishi diamantemblem, sammansatt av tre romber förbundna med hörnen 
och bildar en triangel. Den vita och blå logotypen i fancy anpassad kursiv skrevs över det geometriska märket.
1934
Endast logotypen fanns kvar på märket 1934. Den upprepade konturerna av ordmärket från den tidigare versionen 
men hade tunnare linjer på bokstäverna och den här gången var de solida och svarta, in-line den blå konturerna
"Mazda" från 1931.
1934 - 1936
Den första Mazda-logotypen dök upp 1934 och det var bara ett enkelt ordmärke, kursiverat med eleganta linjer av 
bokstäverna. Företagets första trehjuliga lastbil lanserades samma år.
1936 - 1959
Den symboliska geometriska logotypen, som är inspirerad av Hiroshima-emblemet. Tre parallella linjer som bildar 
tre bokstäver "M" i dess mittpunkter. Tre "M" står för Mazda Motor Manufacturer. Ikonen, som representerar
flödet av Hiroshimafloden.
1951 - 1972
Det svartvita geometriska märket introducerades av den japanska biltillverkaren 1951. Det innehöll en mycket intressant 
abstrakt sammansättning av tre trianglar som pekade nedåt. De hade alla olika element - svarta och vita tunna linjer med
raka snitt, placerade på olika sätt och skapar unika former av symbolerna. Denna mystiska och moderna logotyp
användes av Mazda i mer än tjugo år.
1954 - 1974
Omdesignen 1954 introducerade en textbaserad logotyp i en ny blå och vit färgpalett. Det var bara "Mazda"-inskription 
med versaler, utförd i ett smalare, kursivt sans-serif typsnitt med solida och strikta bokstäver,
rena konturer och djärva linjer med distinkta kanter. Det var inte förrän nu som de även släppte sin första 2-dörrars bil
R360 Coupe, (1960) då de bara byggt mc-baserade fordon innan.
1959 - 1975
Denna periods logotyp visar bokstaven "M" på ett mjukare sätt. Den släpptes som de första Mazda-personbilarna 
och syftade till att vara iögonfallande och minnesvärd. Bokstavens djärva linjer i en rund ram återspeglar det
kraftfulla varumärket, som värdesätter design.
1975 - 1991
I nästan 30 år använde företaget en bokstavslogotyp, utan ytterligare detaljer och symboler. Typsnittet för den logotypen 
blev ikoniskt och används av varumärket än idag. Den är futuristisk och djärv, omedelbart igenkännbar och har inga
analoger.
1991 - 1992
Mazda bestämde sig för att komma tillbaka till symboliken i sin logotyp. Märket använde ett diamantformat emblem, 
som var en representation av ljus och sol. Den första versionen var geometrisk och 1992 gjordes den om med släta
och mjuka linjer. 1992 års Mazda-logotyp är grunden för den nuvarande logotypen som vi alla känner till.
1992 - 1997
 
Logotypen förfinades och mjukades upp 1992. Alla former rensades och gjordes mer rundade och tunna. När det gäller 
bokstäverna blev dem också lite ljusare, med storleken på bokstäverna som blev mindre. Diamanten och inramningen
blev mer cirkulär än kantig, vilket balanserade de raka linjerna i inskriptionen, vilket tillförde vänlighet
och en känsla av lojalitet och pålitlighet till märket.
1998 - 2015
Det välkända varumärkets symbol skapades 1997. "V" formar vingar som representerar "M", i en oval ram, vilket 
återspeglar varumärkets flexibla tänkande och vitalitet. Den hyllar rörelse och se in i framtiden.
Den är progressiv och stilren. Märkets namnskylt från 1970-talet finns också här. Den placeras under emblemet och är utförd i en ljusblå färg,
vilket framkallar en känsla av flykt.
2015 - 2018
Det ikoniska silver Mazda-emblemet förblev orört, bara dess blanka yta blev matt. När det gäller logotypen blev den 
nu också silver men fick en tunn men distinkt blå kontur, som liknade det tidiga märkets logotyper och deras färgpalett,
även om den också pekade på biltillverkarens framsteg och tillväxt.
2018 - idag
Mazdas logotyp är ett något omdesignat emblem från 1988 och ett ordmärke, där alla bokstäver utom "D" står med gemener. 
Logotypen är modern och sofistikerad, som förhöjs med den silvergrå färgpaletten. Den är snygg och futuristisk och
visar alla de bästa sidorna av varumärket och dess värderingar.
Typsnitt och färg Den djärva stiliserade gemena inskriptionen från Mazdas primära märke är satt i ett anpassat futuristiskt sans-serif
typsnitt, som ser ganska likt typsnitt som Snasm Regular och Toxigenesis Bold, men med vissa modifieringar och
schabloner läggs till "Z". När det gäller färgpaletten för Mazdas visuella identitet, är den baserad på silverfärgade metalliska nyanser,
utan färgglada accenter. Brickans enkelhet höjde dess utseende och gör det elegant och tidlöst, vilket gör det möjligt
att placera emblemet på vilken bakgrund som helst utan att förlora sin individualitet.