AUSTIN

Austin är namnet på ett före detta biltillverkningsmärke, som etablerades i Storbritannien 1905 och upphörde med all verksamhet 1952. Företaget var känt inte bara för sina eleganta sedaner utan också för kommersiella fordon och till och med flygplan, byggda under första världskriget .

Austin existerade i sitt ursprungliga skick i 47 år och slogs samman med Morris Motors 1952 och bildade BMC-företaget,
som höll sig vid liv till 1967. BMC förvandlades till British Leyland, som förvärvades av världens berömda
River Group 1988. Så det var en ganska intensiv historia för ett bilmärke, även om det är viktigt,
att Austin behöll sin identitet även under BMC-eran när några av märkets modeller fortfarande var i produktion.
Den ikoniska Austin-logotypen har aldrig ändrats sedan dagen då den skapades, i början av 1900-talet.
Det var ett elegant och minnesvärt märke, sammansatt av en grafisk del, satt ovanför de kursiverade bokstäverna
i extra tjocka linjer.
 

Emblemet innehöll en flickliknande bild med förstorade triangulära vingar, utförd med massor av detaljer,
och en ring ovanför. Det såg ganska mycket ut som ett flygmärke, vilket var logiskt om man skulle komma ihåg att
företaget tillverkade flygplan under första världskriget.
Ordmärket i en fet kursiv stil med massiva fyrkantiga seriffer såg lite klumpig och tung ut under ett elegant märke,
även om de två delarna inte alltid användes tillsammans. Märket var vanligtvis placerat på bilhuven,
utfört i blank metall och såg elegant och fint ut, medan logotypen var mer för officiella papper och dokument.
Både emblemet och logotypen framkallar en känsla av fart och rörelse. Emblem — genom dess vingar och flyktanda,
och inskriptionen med dess snedställda bokstäver, eftersom lutningen alltid påminner om rörelse.

1905 - ??
19?? - 1952
1952 - 1959
1959 - 1962
1962 - 1967

Den massiva men eleganta logotypen för det brittiska biltillverkningsmärket skrevs i alla versaler av ett djärvt seriftypsnitt med extra tjocka linjer och stora fyrkantiga seriffer på ändarna. Typen av Austins visuella identitet är mycket lik typsnitt som Karnak Pro Black Italic, Rockwell Nova Extra Bold Italic och Stanford Serial Heavy Italic, med endast några små detaljer modifierade. Färgpaletten för Austins visuella identitet är mycket traditionell för bilindustrin – silvermetallic för märket och monokrom för den utskrivbara versionen av logotypen. Silver är det bästa valet för bilmärken, eftersom det ser stilfullt och elegant ut med alla färger på bilen, vilket framkallar en känsla av balanserad skönhet och självförtroende. När det gäller den monokroma paletten som används för logotypen och den grafiska delen av varumärkets identitet, visade den företagets professionalism och expertis, vilket gjorde deras kunder säkra på den höga kvaliteten på Austin-bilar. Bellier Automobiles logotyp