CADILLAC

CADILLAC

Cadillac är ett lyxbilsmärke från USA, som etablerades 1902 och idag ägs och förvaltas helt av GMC. Det är en av de mest populära high-end biltillverkarna i världen, som säljer cirka 350 tusen fordon per år. Lyxmärket är uppkallat efter Antoine de la Mothe Cadillac, grundaren av Detroit, USA:s biltillverkningshuvudstad. Sedan början av sin historia har Cadillac siktat på att erbjuda endast det bästa inom design och kvalitet. Den ikoniska Cadillac visuella identiteten känns omedelbart igen och är fortfarande baserad på originalmärkets logotyp från 1906, men den berömda logotypen omdesignades cirka 30 gånger under dess historia.

1902 - 1905

Den första Cadillac-logotypen designades 1902 och hade ett vapen med svanar och parallella linjer, med en krona på toppen och en utsmyckad cirkelram. Vapnet var inspirerat av Detroit-grundarens vapenkatt. Ordmärket “La Mothe Cadillac” placerades på den nedre delen av logotypen. Varumärket registrerades 1906.

1905 - 1906

Cadillac-logotypen från 1905 var baserad på den tidigare vapenversionen, men den stiliserades och ritades om i cirkulära former. Det var en lättare version av det svarta vapnet med ankor och chackrutor, inneslutet i en tunn rund ram med en stiliserad krona på toppen och några blommiga ornament på sidorna. Hela kompositionen placerades på en större vit cirkel med en intressant svart inramning.

1906 - 1908

Omdesignen från 1906 har fört tillbaka den ursprungliga kompositionen, förfinat konturerna av alla element och rensat upp bakgrunden på logotypen. Kammen blev förstorad, så alla små element på den blev mer synliga. När det gäller bokstäverna, välvda längst ner på logotypen, var den satt i ett medelviktigt sans-serif typsnitt med moderna konturer av karaktärerna.

1908 - 1914

1908 blev Cadillacs logotyp mer grafisk och djärv. Ramen har nu rena linjer, namnskylten får tjockare typsnitt och är nu placerad på toppen av emblemet, precis ovanför kronan. Slagordet “Standard of The World” läggs till längst ner.

1914 - 1915

Logotypen från 1908 ändrades något 1914. “Cadillac”-bokstäverna ersattes av en massiv och elegant kronbild, och den. Ytterligare välvda bokstäver från botten av märket — av en sofistikerad bladkrans. Den cirkulära medaljongen placerades mellan två vingliknande element, sammansatta av långsträckta löv i olika former.

1915 - 1920

År 1915 tar det amerikanska märket tillbaka märket som skapades 1908, med det ikoniska vapnet omgivet av en stark och djärv svart bokstäver i ett elegant seriftypsnitt. Den stora “Cadillac” var något förstorad och välvd ovanför krönet, och “Standard of the World” hade mindre storlekar på bokstäverna och var välvd från mitten, längs medaljongens nedre kant.

1920 - 1925

Bokstäverna togs bort från Cadillacs logotyp 1920. Den utsmyckade tulpanringen från det första märkets emblem lades till och kronan ändrades lite. Nu har den sju poäng. Själva krönet förblir nästan orörd, bara något förfinad.

2025 - 2026

Märket, som introducerades av företaget 1925, har stannat hos Cadillac i mindre än ett år. Det var en experimentell design, med den cirkulära medaljongen placerad på en solid oktagon. Logotypen åtföljdes av “Cadillac”-bokstäverna på toppen och “Standard of the World” längst ner..

1926 - 1930

Den cirkulära formen har lämnat Cadillacs visuella identitetskoncept 1926, med vapen placerat på ett större vapen med långsträckta linjer och skarpa hörn. Det nya märket såg snyggt och kraftfullt ut och stannade kvar med varumärket i fyra år.

1930 - 1932

Omdesignen 1930 ändrade formen på Cadillac-märket igen. Den här gången förstorades huvudvapen och placerades på en genomskinlig bakgrund utan någon ytterligare inramning. Den var något förlängd och hade sin övre kant rak, medan botten var rundad i sidorna och vässad på mitten.

1932 - 1933

1932 introducerade företaget en experimentell version av märket, där det lilla vapenet placerades mellan två stiliserade förlängda vingar, mot en solid svart bakgrund av en cirkulär medaljong med en tjock silverram. Denna version av märket användes av Cadillac i bara några månader.

1933 - 1939

Omdesignen 1933 introducerade ett modernt och skarpt Cadillac-märke. Det legendariska vapenet ritades om i mörkare nyanser och placerades mellan två stiliserade Li-portade vingar, utfört i breda och skärpta linjer och spridda långt åt sidorna. Vindarna ritades i vitt med tunna svarta streck som accenter. De sju små elementen placerades i den övre linjen av vapen, som symboliserar kronan.

1939 - 1942

En annan intressant geometrisk version av Cadillac-logotypen skapades av formgivarna 1939. Den här gången sattes det ikoniska vapnet på den övre delen av den skarpa och smala triangeln, som hade sin topp långsträckt och pekade nedåt. Triangeln hade ett geometriskt monokromt mönster, sammansatt av flera rektanglar, uppsatta i många rader, åtskilda av tjocka vita horisontella linjer. Kronan på den här versionen av märket var mer traditionell dess rundade kontur var satt precis ovanför krönet.

1942 - 1947

Cadillac-logotypen från 1942 är ett fantastiskt exempel på Art-Deci-stilen i logotypen. Vapen placerades på den bredare, med släta sidor och spetsig botten. Två stiliserade vita vingar spreds upp från den större grå krönet och bildade en intressant långsträckt till toppform, som liknade en fjäderlik krona. Det var något helt nytt inte bara för varumärket utan för hela världen. Denna logotyp stannade bara hos Cadillac i fem år.

1947 - 1949

Cadillac-logotypen har genomgått några stora förändringar 1947. Den har nu skarpa vinklar och raka linjer av den V-formade symbolen, placerad under krönet.

1949 - 1952

Logotypen, som introducerades 1949, utfördes i guld, rött, vitt och svart färgpalett, och innehöll en kombination av en skarp djärv bock, förlängd horisontellt, placerad under det förstorade Cadillac-vapnet.

1952 - 1953

Omdesignen 1952 gjorde båda delarna av Cadillac-märket mindre och placerade dem på en vanlig vit medaljong med en tunn cirkulär kontur. Märket åtföljdes också av bokstäverna “Golden Anniversary” och datummärket, skrivet på sidorna av vapnet.

1953 - 1956

Cadillac-märket omdesignas igen 1953, med det förstorade gyllene vapen placerat direkt på en vit bakgrund utan några ackompanjemang. Trots enkelheten i konceptet var detta ett mycket kraftfullt vapen som representerade varumärket när det är som bäst.

1956 - 1960

1957 modifierades V-logotypen. Den blev bredare och fick en lyxigare stil på grund av modifieringen av krönet. Kronan ändrades helt, liksom bilderna av vapenskölden. Svanarna är inte läsbara längre. Sköldens ram blev djärvare och slankare.

1960 - 1963

Omdesignen från 1960 har introducerat ett helt nytt märke, med krönet sammanfogat med fästingen. Det var ett silveremblem, med det vassa V-formade elementet ritat som den översta delen av det ikoniska Cadillac-vapenet, med dess stänger långsträckta och vässade. Kroppskroppen sträcktes horisontellt.

1963 - 1964

Det mest kända Cadillac-emblemet skapades 1963 och stannade kvar med varumärket i mer än 40 år. Den var sammansatt av ett färgglatt vapen med en silverkransinramning. Vapenet hade gula, fuchsia och blå färger med vita och svarta detaljer, vilket gjorde att logotypen såg kreativ och modernt ut.

1964 - 1965

1964 kommer företaget tillbaka till designkonceptet från 1953, men vapnet här är utfört i silver med alla element i en färg, ingraverat på sköldens yta. Det här märket var väldigt minimalistiskt och såg supersnyggt ut.

1965 - 1971

Logotypen, skapad för Cadillac 1965, tog tillbaka fästingen, och den här gången var den tunnare och såg skarpare ut, med stängerna utförda i guld och silver, och det lilla eleganta vapen utfört i samma palett, med tillägg av rött och vit.

1971 - 1980

Omdesignen från 1971 har placerat det silverfärgade Cadillac-vapenet under ett vertikalt utsträckt geometriskt element, som såg ut att vara fyllda med vingar rakt upp, med en triangulär toppkant. Det här märket användes av företaget i nästan tio år, och det var något nytt, inte typiskt för varumärket.

1980 - 1985

1980 fick Cadillac-märket en ny design, med de guld-, röda och svarta färgerna tillagda på ytan av ett förstorat silvervapen, som placerades mot en vanlig transparent bakgrund och omslöts i en cirkulär ram, ritad som en lummig krans med sin kontur öppen på toppen. Det var en snygg och elegant version av märket, som förblev orörd i ytterligare fem år.

1985 - 1995

Omdesignen från 1985 tar tillbaka den gyllene färgpaletten, med alla silverfärgade nyanser ersatta. När det gäller logotypens geometri och koncept förblev den nästan oförändrad. Men i varmt och glänsande guld började alla element se mer känsliga ut.

1995 - 2000

1995 ritar företaget in emblemet för tvådimensionella linjer ovanför en stor kursiv “Cadillac”-bokstav utförd i ett slätt anpassat typsnitt, med de rundade bokstäverna i titeln skrivna i en lugn men djup nyans av blått.

2000 - 2009

Logotypen förfinades och färgpaletten ändrades något till mer traditionella toner. Cadillac-logotypen från 2000-talet är modern och sofistikerad, den speglar varumärkets avancerade segment och självförtroende.

2009 - 2014

Cadillac-märket, som användes av den amerikanska biltillverkaren i början av 2010-talet var i stort sett detsamma som den tidigare versionen, men med konturerna förfinade och modifierade, med mörkare nyanser och mer distinkta linjer inuti krönet, såväl som i dess kontur och krans, använd som inramning.

2014 - 2021

2014 tar företaget bort kransen från sin logotyp. Nu består Cadillacs visuella identitet av ett moderniserat vapen med ett elegant kursivt ordmärke under. De släta sofistikerade linjerna på bokstäverna balanserade perfekt den skarpa och brutala formen på krönet. Cadillacs logotyp är ett av de starkaste och omedelbart igenkännliga exemplen inom bilindustrin. Varumärket är inte rädd för att använda färger, vilket gör dess tredimensionella emblem intressant och kreativt. Den olika tjockleken på kröntlinjerna liknar mosaiken och hyllar varumärkets arv och rika historia.

2021 - idag

Omdesignen av 2021 har tagit bort det kursiva ordmärket från det primära märket och ändrat färgpaletten på vapnet till svartvitt, vilket gör Cadillacs logotyp extremt minimalistisk och kraftfull. Den nya logotypen är skarp och brutal och framkallar en känsla av professionalism och förträfflighet.