Corvette är förmodligen världens mest kända sportbilsmodell, designad av Chevrolet. Den första Corvetten tillverkades 1953 och blev sedan dess extremt populär i Amerika och sedan över hela världen. Varumärket Corvette är uppkallat efter ett litet fartyg och är också känt över hela världen som Vette. Den första cabrioletmodellen utfördes 1953 och på tio år designade Chevrolet den andra generationen av sin sportbil. Corvette-logotypen skapades 1953 och huvudidén ändrades aldrig, den modifierades och moderniserades bara under varumärkets historia.
Den första Corvette-logotypen designades 1953 av Robert Bartholomew och stannade i bandet i nio år. Den var sammansatt av ett runt emblem med vit bakgrund och två korsade flaggor. En av flaggorna har ett rutigt monokromt racermönster, medan den andra var rödfärgad med en bild av fleur-de-lis och tre horisontella linjer. Det ikoniska franska emblemet var en hyllning till företagets arv. Ordmärket för den ursprungliga logotypen bestod av två delar – den stora och djärva ”Chevrolet”, placerad på toppen av emblemet och en elegant ”Corvette” i kursiv, placerad i den nedre delen.
Logotypens redesign från 1962 innehöll förstorade flaggor och borttaget ordmärke. Bokstaven ”V” lades till Corvettes visuella identitet för att fira bilens V-8-motor.
1967 modifierades flaggorna genom att de plattades till och blev mer geometriska. Logotypen ser nu starkare och mer självsäker ut.
Den helt annorlunda designmetoden föddes 1984. Corvette-logotypen gjordes om och hade nu en cirkel med en lång tjock rektangulär som korsade den. Den rektangulära bestod av två delar. Den vänstra delen var fortfarande en rutig flagga, medan den högra delen var sammansatt av en Chevrolet-symbol på en solid bakgrund.
1997 introducerade märket den nya modellen av den ikoniska bilen, C5 Corvette. Logotypen gjordes om igen och kom tillbaka till det traditionella emblemet, flaggorna bytte sida och nu var den röda flaggan till höger och den monokroma – till vänster.
Corvette-logotypen från 2004 hade förkortade linjer och en mer kompakt design. Nu ser det snyggare och mer lakoniskt ut, cirkeln tas bort igen. Den röda flaggan utfördes i två olika nyanser, vilket gav volym och dynamik till emblemet.
Corvette-logotypen från 2014 har futuristiska djärva former och linjer på flaggorna. Det finns ingen cirkelkontur och emblemet får en triangulär form. Logotypen ser elegant och modern ut. Flaggornas kontur är gjord i tjocka silverlinjer.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy