DKW

 

DKW är namnet på det tyska biltillverkningsföretaget, som grundades 1916 och blev ett av företagen, som bildade den berömda Auto Union 1932. DKW är specialiserat på design och tillverkning av sedaner och motorcyklar. DKW var ett motorcykeltillverkningsföretag som grundades i Berlin 1916 och hette DKW, förkortning för Deutsche Kraftfahrzeug Werke. Men fans av märket dechiffrerade förkortningen som Das Kleine Wunder, som på tyska betyder “Det lilla underverket”. Efter att ha insett att DKW-motorcyklar hade blivit mycket populära, beslutade företagets grundare
Jorgen Skaft Rasmussen att bemästra tillverkningen av personbilar. 1928 tillverkade företaget sin första bil. DKW F8-700 Det verkliga genombrottet för företaget började 1931. Koncernen lanserade produktion av nydesignade modeller F1 och F2, som var framhjulsdrivna och hade oberoende fjädring.

Efter den kommersiella framgången för DKW, 1932 förvärvade dess grundare ytterligare tre bilföretag. De inkluderade Audi, Wanderer och Horch. Detta följdes av en etablering av en biltillverkningsgrupp under namnet Auto Union.

1916 - 1932
DKW-märket som skapades 1916 stannade kvar med varumärket i mer än ett decennium och har faktiskt aldrig ersatts. Det ikoniska märket förblev orörd till slutet av varumärkets historia. Det var en tunn grön triangel som pekade nedåt placerad på en vit bakgrund och innesluten i en svart tjock ram, med den övre linjen välvd från mitten och botten – skärpt. Den vita “DKW”-bokstäverna sattes på botten av märket, på en grön bakgrund, och utfördes i ett djärvt och modernt sans-serif typsnitt.
1921 - 1932

1921 förfinades och moderniserades logotypen. Även om konceptet och färgpaletten förblev orörda, lades lite glans och gradienter till emblemet och den svarta inramningen bytte till silvergrå. En annan förändring var inuti krönet – den gräsgröna triangeln fick en tunn svart kontur.

1932 - 1949

1932 innehöll logotypen som användes av märket ett berömt koncept med fyra ringar när de fyra stora tyska varumärkena slogs samman för att bilda Auto Union. Det var en blå och vit logotyp, där emblemet för varje märke placerades inuti en separat ring. Det här var Audi-ringen, DKW-ringen, Horch- och Wanderer-ringarna.

1949 - 1966

1949 börjar varumärket använda sitt snygga gröna och silverfärgade märke igen. Det var samma emblem som 1921, men med den svarta triangulära konturen ersatt med en silvergrå. DKW-vapenet placerades ovanför det silverfärgade  Auto Union-märket, med fyra silverringar och en horisontell banderoll med bokstäverna som kom genom mitten av kompositionen.

Teckensnitt och färg

De lakoniska versalerna från det historiska märket från DKW var satt i ett massivt geometriskt sans-serif typsnitt med versaler perfekt balanserade, deras konturer rena och distinkta och ändarna på stängerna raka. De typsnitt som ligger närmast det, som används i DKW-beteckningarna, är förmodligen Neuzeit Grotesk Black, Point Panther Regular eller Clarika Pro Geometric Heavy. När det gäller färgpaletten för DKW:s visuella identitet, är den satt i en kombination av grönt, grått och vitt, ett mycket fräscht och livligt schema, vilket fick företagets logotyp att sticka ut i listan över sina konkurrenter. Grönt är färgen på framsteg och utveckling, medan vitt handlar om transparens och pålitlighet, och grått fungerar som en balanserande nyans och ger en touch av självförtroende och professionalism