Ferrari

Bilmärket Ferrari förknippas idag med rikedom och välstånd. En uppfödd häst med logotyp är bokstavligen känd över hela världen. En av legenderna inom världens lyxbilsindustri, italienska Ferrari, är företaget som alltid har varit väldigt konsekvent med sin visuella identitet. Den ikoniska symbolen, designad på 1920-talet, har aldrig lämnat biltillverkarens visuella identitet, som den uttrycktes där som en hyllning till den verkliga hjälten. Det är intressant att bilden på Barak-flygplanet dök upp som en slags militär trofé. Hästen hade migrerat dit från ett annat plan, nedskjuten av Barakka. Vid rodret för detta allra första flygplan var en infödd tyska Stuttgart (på vapnet av denna stad är representerad exakt en sådan häst, bara något mer göd). Det finns dock också en version att den svarta hästen prydde familjen Barakkas vapen. Det är också förvånande att samma symbol användes på de första motorcyklarna av märket Ducati – en uppfödningshäst (med hänvisning till samma Stuttgarts vapen). Men med den ökande populariteten för varumärket Ferrari beslutade motorcykelföretaget att ersätta sin egen logotyp.

1923 - 1929

Ferrari-logotypen, som användes av lyxbilsmärket på 1920-talet, var utförd i blank metallic, med den släta silverfiskvapen med en svart hingstbild på. Alla tunna konturer och små detaljer hos den ikoniska hästen var också inställda i silver. Hingsten var det enda elementet i logotypen, utan bokstäver eller andra färger tillagda till kompositionen.

1929 - 1932

Den svarta stegrande hästen på en gul sköld dök upp första gången på Ferraribilarna 1929, men inte många vet att rötterna till detta ikoniska emblem ligger djupt i flygindustrin och italiensk historia. Den stegrande hästen var symbolen, nationalhjälten Francesco Baracca, placerad på hans plan under första världskriget. Och hästen togs av Ferrari efter att den berömda pilotens mor frågade om det, för att behålla logotypen om sin son levande. Den ursprungliga Ferrari-logotypen var sammansatt av en gul sköld med svarta, röda och vita linjer på toppen och bokstäverna ”S” och ”F” (står för Scuderia Ferrari) på botten. Den svarta hästen placerades i mitten av emblemet, ritad i profil, vänd åt vänster.

1932 - 1940

1932 modifierades skölden något. Dess övre böjda del blev rakt horisontell och färgades nu i den italienska flaggpaletten — grönt, vitt och rött. Hästen ritades också om med sina konturer mer distinkta och rena, alla vita accenter var borta och ersattes av gula. Den tjocka svarta konturen av skölden togs bort, nu såg emblemet ljusare och fräschare ut.

1940 - 1945

Ferrari-logotypen, som introducerades 1940, skiljer sig något från alla andra märken från märket. Och den största skillnaden här är formen. Märket från trettiotalet var sammansatt av en gradient orange medaljong i en tjock gul ram med en tunn svart kontur och en elegant svart ”Auto-Avio Construzioni”-inskription. Den ikoniska svarta hästen på denna logotyp modifierades också – det graciösa djuret vändes åt höger och hade två eleganta utbredda vingar bakom ryggen.

1945 - 1947

Det fanns tre alternativ för Ferrari-logotypen, som användes av företaget i mitten av 1940-talet. Två av dem hade en vertikalt orienterad rektangulär form, medan en hade sin övre del med den italienska flaggan tricolor välvd. Hingsten såg mer eller mindre likadan ut på alla alternativ, medan bokstäverna varierade i storlek och färgintensitet.

1947 - 1951

Omdesignen från 1947 har stärkt hörnen och vidderna på Ferrari-rektangeln, och gjort flaggan på toppen bredare och mer synlig. Bokstäverna förfinades också, med karaktärerna som blev högre. När det gäller den svarta hingsten fick den en tjockare silverkontur, vilket balanserade konturerna av bokstäverna i insignierna.

1951 - 1960

1951 livades färgpaletten på Ferrari-logotypen upp, och gult blev ljusare. Dessutom har konturerna av alla element förfinats och rensats upp, vilket skapar ett mer professionellt och distinkt utseende för det ikoniska märket.

1960 - 1981

Omdesignen från 1960 har intensifierat den gula nyansen av Ferrari-logotypens bakgrund och moderniserat formen på karaktärerna i huvudordmärket, skrivet längst ner på märket. Bokstäverna blev högre och mer eleganta och balanserade den graciösa svarta hästen.

1981 - 2005

1981 intensifierades färgerna på Ferraris visuella identitet, med alla konturer rensade och uppmuntrade. Den vertikalt orienterade rektangeln var nu innesluten i en tjock silverram, som stödde konturerna av alla dekorativa element på banderollen.

2005 - 2010

Silverramen på Ferrari-logotypen gjordes om 2005 och blev tunnare och glansigare. Med rektangelns raffinerade konturer började märket se mer elegant och utsökt ut, vilket perfekt visar essensen av lyxmärket och dess vision om skönhet och stil.

2010 - idag

Omdesignen 2010 förändrade inte mycket är den eleganta Ferrari-logotypen. Konturerna blev något renare och den enda synliga förändringen gjordes på flaggan — de svarta linjerna mellan gröna, vita och röda ränder togs bort, vilket fick hela märket att se jämnare och elegantare ut.

Huvudsymbolen för märket Ferrari är en häst som har rest sig på bakbenen. Associationen, som framkallade i Enzo Ferraris samtida denna bild, kan formuleras som ”skenande”, ”snabbhet” eller, med andra ord, ”hastighet”. Men inom heraldik symboliserar denna position för kapplöpningshästen också makt och seger.

Emblem

Formen på emblemet varierade beroende på modetrender inom industriell design. Ursprungligen var emblemet mer som en festlig flagga, hängd vertikalt från fönstren i det italienska palazzot vid tiden för de stora firandet. På en röd bakgrund fanns en banderoll, gjord i nationalflaggans färger. På den läggs i sin tur den heraldiskt autentiska bilden av hästen, stående på bakbenen, inskriven i vapnets triangulära form. Senare ändrades formen, den röda färgen var nästan eliminerad, men den heraldiska strukturen (figuren på vapnet) bevarades i nästan alla varianter.

1952

Emblem

Formen på emblemet varierade beroende på modetrender inom industriell design. Ursprungligen var emblemet mer som en festlig flagga, hängd vertikalt från fönstren i det italienska palazzot vid tiden för de stora firandet. På en röd bakgrund fanns en banderoll, gjord i nationalflaggans färger. På den läggs i sin tur den heraldiskt autentiska bilden av hästen, stående på bakbenen, inskriven i vapnets triangulära form. Senare ändrades formen, den röda färgen var nästan eliminerad, men den heraldiska strukturen (figuren på vapnet) bevarades i nästan alla varianter.

Ferrari-emblemet från 1952 utfördes i form av en klassisk triangulär sköld, något utdragen åt sidorna, och med den övre delen triangulär. Liksom på huvudlogotypen var den översta delen av logotypen färgad grön, vit och röd, och huvudhjälten i kompositionen var den svarta hingsten. Vapnet åtföljdes av två svarta initialer ”SF”, skrivna i ett elegant anpassat typsnitt.

 

1984

Emblemet från mitten av 1980-talet var satt i samma stil och koncept som det tidigare, men med konturerna av alla element förfinade, bokstäverna — omskrivna och krönet blir lite smalare och högre. Med den lilla förändringen i formen på emblemet blev dess gula del ännu större och hela bilden började se mer balanserad ut.

2000

Ferrari-emblemet från 2000 liknade ganska mycket märket, som användes av  biltillverkaren på 1950-talet, men med färre silverdetaljer på hingsten. Därför såg den svarta hästen ljusare och mer elegant ut. När det gäller de två svarta bokstäverna, ”S” och ”F”, skrevs de också om men behöll sin eleganta stil och avlånga staplar.

Färg

Svart häst, logotypens centrala figur, i sin färg symboliserar kraft och extravagans. Lika viktig är den italienska tricoloren som fanns på alla varianter av logotypen. Men den gula bakgrundsfärgen har inte bara symboliken för själva färgen och dess gälla ljusstyrka och festlighet. Flaggan för staden Modena, födelseplatsen för Enzo Ferrari, har ett distinkt gult segment i sin sammansättning. Förresten, inte långt från denna stad ligger fortfarande högkvarteret för ”Ferrari-stallet”.