FIAT

Fiat är en berömd italiensk biltillverkare, skapad 1899. Idag är varumärket en del av Fiat-Chrysler Group 
och är en av de mest populära distributörerna av fordon över hela världen.
Företagets namn, Fiat, är en förkortning av Fabbrica Italiana di Automobili Torino. Det etablerades i slutet av 
artonhundratalet och är förmodligen på första plats bland alla bilmärken med antalet visuella identitetsdesigner.
1899 - 1901
Den första Fiat-logotypen skapades 1899 och stannade hos företaget i två år. Den var sammansatt av en guldrektangulär 
med vinjetter på sidorna och vinklarna och bokstäverna, där det stod hela varumärkets namn och dess förkortade
Fiat-version, under den.

 

1901 - 1903
1901 gjordes logotypen om för första gången och nu var den sammansatt av ett stilrent ordmärke i svart, utfört i ett 
anpassat typsnitt med lekfulla avlånga linjer. Typsnittet var mycket dynamiskt och fick logotypen att se futuristisk
och iögonfallande ut.
1903 - 1908
Fiats logotyp från 1903 ritades i art-deco-stil. Den var sammansatt av guldbokstäver, placerade på en 
ljusblå rektangulär, som var placerad på en mörkblå bakgrund dekorerad med guldornament.
1908 - 1921
Logotypens stil och färgpalett fanns kvar, men formen på ett emblem ändrades till en horisontellt placerad oval. 
Nu ser det mer universellt ut och ordmärket sticker ut.
1921 - 1925
1925 - 1929
Eran med de cirkulära Fiats logotyper började 1921. Den första designen var ett enkelt ordmärke inneslutet 
i en rundad ram. Den monokroma paletten fick den att se självsäker och kraftfull ut.

1925 blev logotypen snyggare - inramningen är nu silverfärgad med en lövprydnad och ordmärket är färgat
rött, placerat på en vit bakgrund. Det gjordes små ändringar i logotypen under denna tidsperiod,
men alla handlade främst om färgschemat.

 

1929 - 1931
Den guldutsmyckade inramningen av märket blev silver 1929. Bokstäverna på en blå bakgrund ändrade också 
sin färg till silver, med den nya mörkgrå konturen. När det gäller själva bokstäverna blev de längre och djärvare,
fastän de fortfarande var utförda i samma igenkännliga stil.
1931
Redesignen från 1931 ändrade den blå färgen på Fiat-bandets bakgrund till en klar röd, och de ljusgrå eller 
silverfärgade bokstäverna började se fräschare och modernare ut i en ny inramning. När det gäller alla andra
element, inklusive bokstävernas rader och inramningen - förblev de orörda.
1932 - 1932
Några månader senare, 1931, ändrades märket igen. Den här gången var det en mer radikal omdesign, med en fullständig 
förändring av formen. Det nya Fiat-emblemet hade en vertikalt orienterad rektangulär med rundade hörn.
Huvudfärgen var röd, medan den tjocka enkla ramen och bokstäverna hade ljusgrå kroppar och en tunn svart kontur.
Inskriptionen skröt med den igenkännliga Fiat-fonten, men med alla bokstäver kondenserade och långsträckta.
1932 - 1938
Från och med 1932 ändrade varumärket formen på logotypen från cirkel till rektangulär, som efter att ha modifierats 
till ett sköldliknande emblem med en tjock silverram och feta stora bokstäver i ordmärket i ett anpassat typsnitt,
placerat på en röd bakgrund. Det fanns cirka 5 redesigner av den rektangulära Fiat-logotypen från 1932 till 1968, men färgpaletten förblev orörd.
1938 - 1949
1938 ändrades formen på Fiat-märket igen. Den här gången bestämde sig märket för att experimentera och introducerade 
ett vapenliknande märke med den skarpa triangulära bottendelen och den övre kanten välvd från mitten.
Det smala röda märket såg väldigt elegant ut i sin grå inramning med den solida silverbokstäverna i mitten.

 

1949 - 1959
Märket ritades om i en mer geometrisk stil 1949. Den nya formen på märket var en trapets, med den smala delen på botten, 
sedan en bred — ovanpå. När det gäller färgpaletten och typsnittet på ordmärket - allt förblev oförändrat,
även om bokstävernas linjer blev lite djärvare.
1959 bestämde sig Fiat för att lägga till lite mjukhet och stil till märket och förstärkte inramningen av det röda 
emblemet. Den nya konturen såg elegant och chic ut. Det var en mycket tjock silvertrapets med rundade vinklar och
några gradientnyanser, vilket gav volym och en tredimensionell känsla till den italienska biltillverkarens logotyp.

 

1959 - 1968
Det horisontellt randiga mönstret lades till på den röda bakgrunden av Fiat-märket 1959. När det gäller inramningen 
var dess konturer lite raffinerade och balanserade, med den svarta konturen som fick märket att se mer distinkt och
självsäkert ut. Bokstäverna blev tunnare och mörkare för att ge en mer harmoniserad bild med bakgrundens nya nyanser.
1965 - 1982
1965 beslutade företaget att ta tillbaka sitt cirkulära märke från 1930-talet, men med vissa modifieringar. 
Först och främst var silverinramningen förfinad och ritad på ett mer minimalistiskt sätt. För det andra utfördes
bokstäverna i en klar gul färg, med en vit kontur. Och slutligen fick den omdesignade bakgrunden fler nyanser och
gradienter, vilket gav volym och dynamik till bilden.
1968 - 1972
 
Ett helt nytt synsätt på Fiats visuella identitet dök upp 1968. Logotypen blev mer strikt och geometrisk.
Den är nu sammansatt av fyra rektanglar, anslutna till varandra. Varje bokstav placeras i en separat cell. 
Färgpaletten är svart och silver, vilket gör att Fiats logotyp ser elegant och strikt ut.
1972 - 2003
1972 ändrades logotypens färgpalett till blått och vitt, vilket fick den att se ljusare och modernare ut. 
Fiat-bokstäverna har ett djärvare sans serif-typsnitt, bokstävernas rena linjer gör logotypen ljus och anmärkningsvärd. Logotypen stannade kvar med varumärket ganska länge och anses idag vara en av de bästa versionerna av Fiats visuella
identitetsdesigner.
1982 - 1991
Det mest minimalistiska märket från det italienska biltillverkningsmärket introducerades 1982. Emblemet var sammansatt 
av fem tjocka diagonala linjer i gradient silver. Och ingenting annat. Linjerna sattes parallellt med varandra,
med vitt mellanrum, som var dubbelt tjockare än själva silverelementen.
1991 - 1999
Omdesignen från 1991 gav lite färg till det minimalistiska Fiat-märket och placerade dess fem linjer på en lugn 
turkos parallellogrambakgrund. Linjerna fick sina ändar rundade och nu såg hela kompositionen jämnare och mer
sofistikerad ut än det tidigare skarpa och progressiva märket.
1999 - 2003
De ikoniska fyra parallellogrammen med bokstäver på kom tillbaka 1999. De var fortfarande blåfärgade, men nu var det en 
tredimensionell version av det igenkännbara märket. Rutorna blev mörkare och fick gradientnyanser,
medan bokstäverna var skrivna i ljust silver och såg glansiga och ljusa ut.
1999 - 2000
1999 bestämde sig varumärket för att återgå till rundade former. Den nya Fiat-logotypen är sammansatt av en blå cirkel 
med en tjock silverram och silverbokstäver, som ser volym och levande ut tack vare användningen av denna färg.
Logotypen användes av företaget i endast ett år.
2001 - 2006
Efter experimentet med en cirkulär logotyp bestämde sig varumärket för att ta tillbaka versionen från 1968, 
göra den tredimensionell och lägga till några silvertoner i sin palett.
2003 - 2006
Under endast tre år, från och med 2003, använde Fiat ett enkelt men minnesvärt märke, som var sammansatt av 
tredimensionella bokstäver i blå färgton, placerade på en vanlig vit bakgrund. Bokstäverna utfördes i ett igenkännligt
företagstypsnitt, men med tjockare linjer och mjuka konturer.
2006 - idag
Fiat inspirerades av de tidiga versionerna av emblemet och skapade en silvercirkel med en röd sköld inuti och 
silverordmärket. Gradientfärgerna och den tredimensionella effekten av Fiats nya logotyp gör varumärkets visuella identitet snygg och ljus. De eleganta avlånga bokstäverna i ordmärket upprepar typsnittet som skapades för länge sedan, men nu ser det
renare och stiligare ut. Fiats logotyp är en hyllning till en italiensk stil och en känsla av skönhet.
Det är en återspegling av varumärkets värde av design och kvalitet, dess fria själ och dess vision.
2020 - idag
 
Omdesignen 2020 behöll den ursprungliga stilen och typsnittet från Fiat-emblemet som skapades 2003, men rätade ut 
bokstävernas linjer och höjde färgpaletten till scharlakansröd. Den nya kombinationen ser mer chic och ljus ut,
och återspeglar varumärkets passion och kraft, och framhäver dess uppmärksamhet på detaljer och värdet av skönhet.