FIAT

Några modeller

501 (1919 – 1926)
503 (1926 – 1927)
508 (1932 – 1953)
500 (1957 – 1975)
1800/2100/2300 (1959 – 1968)
Dino (1966 – 1972)
Bertone X1/9 (1972-1989)

Fiat är en berömd italiensk biltillverkare, skapad 1899. Idag är varumärket en del av Fiat-Chrysler Group och är en av de mest populära distributörerna av fordon över hela världen.

Företagets namn, Fiat, är en förkortning av Fabbrica Italiana di Automobili Torino. Det etablerades i slutet av artonhundratalet och är förmodligen på första plats bland alla bilmärken med antalet visuella identitetsdesigner.

1899 - 1901

Den första Fiat-logotypen skapades 1899 och stannade hos företaget i två år. Den var sammansatt av en guldrektangulär med vinjetter på sidorna och vinklarna och bokstäverna, där det stod hela varumärkets namn och dess förkortade Fiat-version, under den.

1901 - 1903

1901 gjordes logotypen om för första gången och nu var den sammansatt av ett stilrent ordmärke i svart, utfört i ett anpassat typsnitt med lekfulla avlånga linjer. Typsnittet var mycket dynamiskt och fick logotypen att se futuristisk och iögonfallande ut.

1903 - 1908

Fiats logotyp från 1903 ritades i art-deco-stil. Den var sammansatt av guldbokstäver, placerade på en ljusblå rektangulär, som var placerad på en mörkblå bakgrund dekorerad med guldornament.

1908 - 1921

Logotypens stil och färgpalett fanns kvar, men formen på ett emblem ändrades till en horisontellt placerad oval. Nu ser det mer universellt ut och ordmärket sticker ut.

1921 - 1925
1925 - 1929

Eran med de cirkulära Fiats logotyper började 1921. Den första designen var ett enkelt ordmärke inneslutet i en rundad ram. Den monokroma paletten fick den att se självsäker och kraftfull ut. 1925 blev logotypen snyggare – inramningen är nu silverfärgad med en lövprydnad och ordmärket är färgat rött, placerat på en vit bakgrund. Det gjordes små ändringar i logotypen under denna tidsperiod,
men alla handlade främst om färgschemat.

 

1929 - 1931

Den guldutsmyckade inramningen av märket blev silver 1929. Bokstäverna på en blå bakgrund ändrade också sin färg till silver, med den nya mörkgrå konturen. När det gäller själva bokstäverna blev de längre och djärvare, fastän de fortfarande var utförda i samma igenkännliga stil.

1931

Redesignen från 1931 ändrade den blå färgen på Fiat-bandets bakgrund till en klar röd, och de ljusgrå eller silverfärgade bokstäverna började se fräschare och modernare ut i en ny inramning. När det gäller alla andra element, inklusive bokstävernas rader och inramningen – förblev de orörda.

1932 - 1932

Några månader senare, 1931, ändrades märket igen. Den här gången var det en mer radikal omdesign, med en fullständig förändring av formen. Det nya Fiat-emblemet hade en vertikalt orienterad rektangulär med rundade hörn. Huvudfärgen var röd, medan den tjocka enkla ramen och bokstäverna hade ljusgrå kroppar och en tunn svart kontur. Inskriptionen skröt med den igenkännliga Fiat-fonten, men med alla bokstäver kondenserade och långsträckta.

1932 - 1938

Från och med 1932 ändrade varumärket formen på logotypen från cirkel till rektangulär, som efter att ha modifierats till ett sköldliknande emblem med en tjock silverram och feta stora bokstäver i ordmärket i ett anpassat typsnitt, placerat på en röd bakgrund. Det fanns cirka 5 redesigner av den rektangulära Fiat-logotypen från 1932 till 1968, men färgpaletten förblev orörd.

1938 - 1949

1938 ändrades formen på Fiat-märket igen. Den här gången bestämde sig märket för att experimentera och introducerade ett vapenliknande märke med den skarpa triangulära bottendelen och den övre kanten välvd från mitten. Det smala röda märket såg väldigt elegant ut i sin grå inramning med den solida silverbokstäverna i mitten.

1949 - 1959

Märket ritades om i en mer geometrisk stil 1949. Den nya formen på märket var en trapets, med den smala delen på botten, sedan en bred — ovanpå. När det gäller färgpaletten och typsnittet på ordmärket – allt förblev oförändrat, även om bokstävernas linjer blev lite djärvare.

1959 bestämde sig Fiat för att lägga till lite mjukhet och stil till märket och förstärkte inramningen av det röda emblemet. Den nya konturen såg elegant och chic ut. Det var en mycket tjock silvertrapets med rundade vinklar och några gradientnyanser, vilket gav volym och en tredimensionell känsla till den italienska biltillverkarens logotyp.

1959 - 1968

Det horisontellt randiga mönstret lades till på den röda bakgrunden av Fiat-märket 1959. När det gäller inramningen var dess konturer lite raffinerade och balanserade, med den svarta konturen som fick märket att se mer distinkt och självsäkert ut. Bokstäverna blev tunnare och mörkare för att ge en mer harmoniserad bild med bakgrundens nya nyanser.

1965 - 1982

1965 beslutade företaget att ta tillbaka sitt cirkulära märke från 1930-talet, men med vissa modifieringar. Först och främst var silverinramningen förfinad och ritad på ett mer minimalistiskt sätt. För det andra utfördes bokstäverna i en klar gul färg, med en vit kontur. Och slutligen fick den omdesignade bakgrunden fler nyanser och gradienter, vilket gav volym och dynamik till bilden.

1968 - 1972
 

Ett helt nytt synsätt på Fiats visuella identitet dök upp 1968. Logotypen blev mer strikt och geometrisk. Den är nu sammansatt av fyra rektanglar, anslutna till varandra. Varje bokstav placeras i en separat cell. Färgpaletten är svart och silver, vilket gör att Fiats logotyp ser elegant och strikt ut.

1972 - 2003

1972 ändrades logotypens färgpalett till blått och vitt, vilket fick den att se ljusare och modernare ut. Fiat-bokstäverna har ett djärvare sans serif-typsnitt, bokstävernas rena linjer gör logotypen ljus och anmärkningsvärd. Logotypen stannade kvar med varumärket ganska länge och anses idag vara en av de bästa versionerna av Fiats visuella identitetsdesigner.

1982 - 1991

Det mest minimalistiska märket från det italienska biltillverkningsmärket introducerades 1982. Emblemet var sammansatt av fem tjocka diagonala linjer i gradient silver. Och ingenting annat. Linjerna sattes parallellt med varandra, med vitt mellanrum, som var dubbelt tjockare än själva silverelementen.

1991 - 1999

Omdesignen från 1991 gav lite färg till det minimalistiska Fiat-märket och placerade dess fem linjer på en lugn turkos parallellogrambakgrund. Linjerna fick sina ändar rundade och nu såg hela kompositionen jämnare och mer sofistikerad ut än det tidigare skarpa och progressiva märket.

1999 - 2003

De ikoniska fyra parallellogrammen med bokstäver på kom tillbaka 1999. De var fortfarande blåfärgade, men nu var det en tredimensionell version av det igenkännbara märket. Rutorna blev mörkare och fick gradientnyanser, medan bokstäverna var skrivna i ljust silver och såg glansiga och ljusa ut.

1999 - 2000

1999 bestämde sig varumärket för att återgå till rundade former. Den nya Fiat-logotypen är sammansatt av en blå cirkel med en tjock silverram och silverbokstäver, som ser volym och levande ut tack vare användningen av denna färg. Logotypen användes av företaget i endast ett år.

2001 - 2006

Efter experimentet med en cirkulär logotyp bestämde sig varumärket för att ta tillbaka versionen från 1968, göra den tredimensionell och lägga till några silvertoner i sin palett.

2003 - 2006

Under endast tre år, från och med 2003, använde Fiat ett enkelt men minnesvärt märke, som var sammansatt av tredimensionella bokstäver i blå färgton, placerade på en vanlig vit bakgrund. Bokstäverna utfördes i ett igenkännligt företagstypsnitt, men med tjockare linjer och mjuka konturer.

2006 - idag

Fiat inspirerades av de tidiga versionerna av emblemet och skapade en silvercirkel med en röd sköld inuti och silverordmärket. Gradientfärgerna och den tredimensionella effekten av Fiats nya logotyp gör varumärkets visuella identitet snygg och ljus. De eleganta avlånga bokstäverna i ordmärket upprepar typsnittet som skapades för länge sedan, men nu ser det renare och stiligare ut. Fiats logotyp är en hyllning till en italiensk stil och en känsla av skönhet. Det är en återspegling av varumärkets värde av design och kvalitet, dess fria själ och dess vision.

2020 - idag
 

Omdesignen 2020 behöll den ursprungliga stilen och typsnittet från Fiat-emblemet som skapades 2003, men rätade ut bokstävernas linjer och höjde färgpaletten till scharlakansröd. Den nya kombinationen ser mer chic och ljus ut, och återspeglar varumärkets passion och kraft, och framhäver dess uppmärksamhet på detaljer och värdet av skönhet.