JAGUAR
Jaguars lyxmärke, skapat 1922 i Storbritannien, är känt för att designa och tillverka exklusiva bilar. Under sin historia har den varit en del av BMC och Ford, och slutligen köptes den av Land Rover 2013. Den växte upp till Jaguar Land Rover Group, som ägs av Tata Motors.
Jaguar-emblemet är känt som ”Leaper” och är en bild av en hoppande jaguar. Det ikoniska brittiska bilmärket Jaguar ägs av den indiska jätten Tata Motors sedan 2008. Under 2013 slog Tata samman de två märkena till Jaguar Land Rover Group. Men Jaguar har inte alltid varit Jaguar.
Biltillverkaren grundades 1922 under namnet Swallow Sidecar Company och stannade under denna fana i mer än 20 år och förvandlades till Jaguar först 1945, efter andra världskriget. Det hoppande vildkattsemblemet dök upp på motorhuven på företaget ”en bilar samma år och har aldrig lämnat biltillverkarens visuella identitet sedan dess. Märkets märke har bara förfinats och förstärkts något genom åren,
behållit alla ursprungliga konturer och återspeglar arvet och arvet från det legendariska företaget. Men den visuella identiteten är det enda som håller Jaguar kvar i sitt förflutna. Företaget har hela tiden släppt nya modeller av sina lyxsedaner och stadsjeepar, och i början av 2020-talet meddelade företaget att 2025 kommer alla modeller av märket att vara elektriska.
Logotypen för Swallow Sidecar Company var sammansatt av en klarblå cirkel i en röd ram, med två guldvingar.
Det handskrivna ordmärket placerades inuti cirkeln och utfördes i gult guld.
1935 såg Jaguar-logotypen ungefär ut som den tyska SS-symbolen, med monogrammet, som står för Swallow Sidecar,
satt i ett skarpt geometriskt typsnitt på en hexagon, inneslutet mellan två förstorade stiliserade vingar.
Kompositionen utfördes i bruna nyanser med svarta accenter och raka linjer. Under hexagonen placerades en
lätt välvd banderoll med versaler ”Jaguar” inskriptionen. Detta märke upphävdes efter andra världskrigets slut.
Omdesignen från 1951 har helt förenklat Jaguar-märket och består av bara en logotyp med versaler. Inskriptionen med
svarta bokstäver utfördes i ett elegant helformat typsnitt med tjocka linjer av bokstäverna och tunna långsträckta
seriffer på ändarna. Denna version av logotypen användes av biltillverkaren i sex år.
1957 skapades det nya konceptet för Jaguar-märket av designers. Det var en rund medaljong med orangeröd bakgrund
och en tjock svart ram i dubbel ljusguldkontur. Den centrala delen av medaljongen dekorerades av ett stiliserat
gyllene huvud av vildkatten, och företagets namn skrevs med eleganta stora versaler i guld av en snygg serif-typsnitt.
Den hoppande Jaguar-logotypen introducerades 1982. Den första versionen var väldigt lik den vi har idag. Jaguarens kontur var svart, och den hade ett ordmärke skrivet med alla kepsar under. Färgen på ordmärket var mörkgrön, vilket gjorde logotypen iögonfallande. Nästa version av Jaguar-logotypen var mer strömlinjeformad. Vinklarna rundades för att ge djuret ett mer naturligt utseende. Det tillkom även små detaljer som teknik och öron. Ordmärket blev svart och linjerna i typsnittet blev nu tunnare och elegantare. Den tredje Jaguar-logotypen var bara en liten modifiering av den tidigare, där mestadels färger ändrades. Jaguaren blev mörkare medan bokstäverna blev grå. Det var också en kort period när märket använde en röd cirkel med en bild av jaguarens huvud som logotyp. Den stannade inte länge, men märket placerade den fortfarande på grillen av kommande modeller.
Omdesignen 2001 förenklade färgpaletten för Jaguars visuella identitet till svart på vitt. Det var också året då alla delar av märket förfinades och moderniserades. Därmed blev den hoppande katten renare och mer professionellt ritad. När det gäller ordmärket ändrade det typsnittet till en modern slank sans-serif med släta linjer och något uppmjukade hörn av stängernas ändar.
Jaguar-logotypen är en tredimensionell djurfigur i silvergrå med ett djärvt och självsäkert ordmärke i silver. Den grå färgen på logotypen är gradient för att accentuera 3D-formen. Det ser elegant ut och tillför rörelse och vitalitet. Jaguar-logotypen känns omedelbart igen. Det är ett exempel på high-end stil och kvalitet. Elegant, modern och anmärkningsvärd.
Omdesignen av 2021 har återfört Jaguar-märkets platta konturdesign, med linjerna från den hoppande katten modiga
och lite modifierade. När det gäller inskriften med versaler, skrevs den om i en ny utökad Sans-serif med futuristiska
och progressiva konturer av huvudtecken.
Teckensnitt och färg Den eleganta versalinskriptionen från den primära Jaguar-logotypen är satt i ett elegant anpassat sans-serif typsnitt,
som ser mycket självsäkert och sofistikerat ut, och visar företagets rika arv och dess grundläggande inställning till
design och tillverkning av fordonen. De typsnitt som ligger närmast den, som används i Jaguar-beteckningarna, är
förmodligen Ordin Ordin och Sofachrome Book, men med konturerna av ”A”:en modifierade. När det gäller färgpaletten för Jaguarens visuella identitet, är den baserad på gradient silver, med en matt yta,
som ser väldigt blygsam och elegant ut, vilket ger en speciell chic till metallmärket och gör att det sticker
ut i listan över konkurrenter.