JEEP

Varumärket Jeep är ett av få som lyckats bli ett känt namn för fyrhjulsdrivna fordon. Förmodligen är det just för att
dagens varumärkesägare inte är så intresserade av att förbättra den grafiska representationen av sitt varumärke,
det vill säga logotypen, utan har fokuserat på att förbättra tekniska frågor. Grundarna till de bilar som senare fick namnet Jeep anses vara den amerikanske ingenjören Arthur Herrington som
arbetade i Frankrike, den norske ingenjören Karl Probst och en rad andra specialister från olika företag som
på 1940-talet arbetade med att tillverka en lättviktsoff- vägfordon. Willys MA, Bantam BRC och Ford GPW kallas
ibland för prototyperna för de efterföljande Jeep-bilarna. På grund av dessa missförstånd och anspråk på varumärket
har företagen till och med träffats i domstol. Som ett resultat producerades företagets bilar under de första åren
under varumärket Willys. Vad gäller det oberoende varumärket och logotypen (i typsnitt), de registrerades 1950.

Idag tillhör Jeep-märket det amerikanska bilföretaget Chrysler.

1941 - 1945

Det första Jeep-märket utfördes i en röd och svart färgpalett och bestod av två textrader – den övre med röda versaler,
där det stod “Jeep”, med det första “J” förstorat och det svarta “Bantam”. Willys. Ford” tagline med tre delar
åtskilda av solida svarta prickar. Den nedersta raden var också skriven med ett djärvt sans-serif-teckensnitt,
men enklare och renare än “Jeep”.

1945 - 1963

Omdesignen 1945 introducerade en monokrom logotyp med “Jeep” i ett titelfodral utfört i ett extra djärvt serif-typsnitt
med släta slanka linjer åtföljda av tunna, långsträckta geometriska seriffer med raka distinkta kanter.
Logotypen var innesluten mellan två känsliga citatsymboler, vilket tillförde unikhet och lekfullhet till hela bilden.

1963 - 1970

1963 skapades det mest färgstarka Jeep-märket. Det var ett blankt cirkulärt märke i en tjock silverinramning.
Brickans kropp var uppdelad i fyra lika stora segment i rött och mörkgult, med silversepareringslinjer.
Logotypen placerades i den centrala delen av emblemet, på en ljus krämfärgad bakgrund, och delade
fogsegmenten horisontellt i två “zoner”.

1970 - 1987

Jeep-logotypen från 1970 hade ett coolt geometriskt emblem, bildat av en röd triangel, som rörde vid den vertikalt
placerade ljusblå rektangeln med dess övre högra hörn. Den svarta titelboettens inskription utfördes i ett helformat
djärvt sans-serif typsnitt med rena konturer. Logotypen såg väldigt modern och snygg ut.

1987 - 1993

Den ikoniska Chrysler Pentastar dök upp på Jeeps logotyp 1987. Det var en solid svart fyrkant med rundade vinklar,
en vit fet sans-serif bokstäver skriven längs den nedre halvan av emblemet och en vit femhörning med tunna svarta
strålar som kom från mitten till hörnen och bildar en stjärna. Detta var en hyllning till moderbolaget till den
amerikanska biltillverkaren, som stannade på Jeep-logotypen i nästan sex år.

1993 - idag

1993 togs alla element utom logotypen bort från Jeeps logotyp, vilket skapade ett superminimalistiskt koncept.
Det finns två officiella färgpaletter av logotypen: den khakigröna sans-serif-inskriptionen på en vanlig bakgrund,
eller samma stil och former men i monokrom.