MERCEDES
Mercedes-Benz, en ledstjärna för att behärska bilindustrin, verkar i skärningspunkten mellan arv och innovation.
Dess globala fotavtryck är rotat i ingenjörskonstens sakliga skicklighet och en obeveklig strävan efter excellens.
Hörnstenen i dess verksamhet ligger i hjärtat av Affalterbach, där fusionen av tradition och banbrytande teknik
blåser liv i de ultimata prestandafordonen. Här överskrider passionen för fordonsexpertis enbart tillverkning;
det är ett bevis på det bestående arvet och den framåtblickande visionen från Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz historia började med sammanslagningen av Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) och Benz & Cie i
juni 1926, ett avgörande ögonblick orkestrerat av visionärerna Gottlieb Daimler och Karl Benz. Denna fackförening
markerade inte bara starten på ett varumärke som skulle symbolisera lyxbilsteknik utan också satte scenen för
universell motorisering. I hjärtat av sin verksamhet designade Daimler-sönerna, inspirerade av platsen för sitt
hem under ett äppelträd, den nu ikoniska treuddiga stjärnlogotypen, som symboliserar deras ambition att
dominera land, luft och hav.
Mitt i innovationsglöden skapade Mercedes-Benz sin väg till globalt erkännande. Företagets drivkraft var uppenbar
i dess obevekliga strävan efter excellens, vilket ledde till banbrytande prestationer som inkluderade
introduktionen av ventilfjädern och kammekanismerna, som revolutionerade motorns prestanda. Mercedes-Benz-logotypens
historia, med dess vapensköld prydd av en lagerbård, betecknar fusionens framgång, som förkroppsligar ett varumärke
av oöverträffad kvalitet och prestige.
Idag står Mercedes-Benz som en koloss i bilvärlden, dess position befäst av dess rykte som ett av världens mest
framgångsrika bilföretag. Sammanslagningen av Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) med Benz & Cie har utvecklats
till ett globalt kraftpaket, Mercedes-Benz Group AG, under ledning av Ola Källenius. Varumärkets engagemang för
innovation är orubbligt, med Mercedes-Benz Mobility AG som erbjuder innovativa mobilitetstjänster och Mercedes-AMG
ligger i framkant när det gäller att tillverka fordon med ultimat prestanda. Företagets emblem, en treuddig stjärna
inkapslad i en lagerkranskant, fortsätter att vara en ledstjärna för spetskompetens och vägleder Mercedes-Benz
när den banar väg för framtidens bilsport.
Den allra första Mercedes-logotypen var sammansatt av ett strikt ovalt märke, som var placerat horisontellt och hade ett
djärvt sans-serif-ordmärke, där alla bokstäverna var i olika storlekar, förstorades till mitten och sedan blev mindre
till höger. Brickan hade en dubbel kontur och var utförd i monokrom för dokument och mörkblått med silver för emblemet.
Benz-loggan från 1909 var elegant och utsmyckad. Dess traditionella cirkulära märke hade en tjock dubbelkontur där
den stiliserade kransen ritades. Ordstämpeln i en sans-serif virvlande var skriven i svart på en vit bakgrund av
den inre cirkeln. Det var en utsmyckad och vacker logotyp, som samtidigt representerade varumärkets kraft och energi.
Logotypen, designad för varumärket 1916, hade en vit stjärna placerad på en vinröd bakgrund och innesluten
i en tjock cirkulär ram, där ordmärket i Gult. Det var ett mycket elegant märke, vilken färgpaletten representerade
stil, sofistikering och kraft.
Stjärnan har en dubbel betydelse för företaget - den antogs på 1920-talet, som en hyllning till familjen Daimler,
vars far använde en traditionell femuddig stjärna som signatur och satte den på alla vykort han skickade.
De traditionella konturerna modifierades för att göra en treuddig stjärna som en representation av familjens avsikter
- att motorisera hela världen på land, vatten och i luften. Tre riktningar, tre punkter, tre mål.
Logotypen, designad för varumärket 1926, hade en blå och vit stjärna placerad på en vinröd botten och innesluten i en
tjock cirkulär ram, där ordmärket och bladornamentet ritades i vitt. Det var ett mycket elegant märke,
vilken färgpalett representerade stil, sofistikering och kraft.
1933 byttes den vinröda bakgrunden till ljusgrå, och stjärnan var nu utförd i vitt och grått, medan den tjocka blå
inramningen förblev nästan orörd. Bladen på ramen ritades om och blev lite större än på den tidigare versionen
av logotypen.
Senare samma år skapades ytterligare ett märke. Det superminimalistiska och mycket futuristiska för sin tid,
märket var utfört i svart och innehöll en stiliserad tunn och skarp treuddig stjärna placerad inuti den vita
cirkeln med en medeltjock svart kontur.
1989 blev logotypen tredimensionell och färgpaletten på märket byttes till gråtonad. Nu utfördes symbolen i en glänsande
metallisk textur och hade en förstorad serif-bokstav i svart placerad under den. Den eleganta och snygga inskriptionen
stoltserade med en något synlig skugga, vilket gav volym och stil till hela bilden.
2009 tog platt design över det tredimensionella tillvägagångssättet, vilket markerade en betydande förändring i estetiken
för bilmärket, särskilt för Mercedes-Benz. Emblemet och ordmärket designades om i en enkel grå färg, utan accenter eller
utsmyckningar, vilket återspeglar den minimalism som har kommit att förknippas med moderna billogotyper.
Teckensnittet på bokstäverna förblev konsekvent, men linjerna verkade tunnare på grund av skuggans frånvaro.
Denna förändring underströk en ny era inom design av fordonslogotyp, och gick bort från det traditionella
tillvägagångssättet som symboliseras av den treuddiga stjärnan på vänster sida av Mercedes-Benz AMG till en
mer modern och strömlinjeformad stil.
Varumärket genomgick en ny visuell identitetsdesign 2011. Den nya logotypen liknade den som introducerades 1989,
men den cirkulära inramningen av emblemet blev tjockare och ordstämpellinjerna tunnare. Typsnittet på bokstäverna
speglade typsnittsfamiljen Corporate A och visade upp tidlös elegans. Denna omdesign återspeglade Mercedes-Benz AG:s
engagemang för perfektion i detalj, från den officiellt godkända testorganisationen till varumärkesregistrering,
och betonade vikten av varje aspekt från intyget om överensstämmelse till flotthantering. Uppdateringen stärkte inte
bara märkets position bland bilföretag utan lyfte också fram dess engagemang för digitala tjänster och rättsligt skydd,
och erbjuder konsumenter tillförlitliga och officiella siffror om elektrisk energiförbrukning för nya fordon.
Symbol
Stjärnan som blev Mercedes-symbolen sågs ursprungligen av Gottlieb Daimler som en bild som skyddade hans eget hem.
Senare fick denna bild ytterligare semantisk betydelse. Tre (strålarnas antal) ansågs vara ett heligt tal,
antalet perfektion. Daimler påpekade också att produkterna från hans företag erövrade de tre
elementen - vatten, luft och land. Koncernen producerade trots allt motorer för sjö- och flodtransporter,
motorer för flygindustrin och motorer för landtransporter. Senare bland företagets produkter fanns det också
fullfjädrade fordon, först och främst bilar.
Förresten, för första gången presenterades Mercedes-bilen för allmänheten som en racerbil. Bilen deltog i
loppet med "Monsieur Mercedes" bakom ratten - Emil Jellinek tog detta smeknamn för loppets tid
(som aristokrat kunde han inte delta i loppet under sitt eget namn). Förresten, senare lade Emil, enligt
den aristokratiska traditionen, ett prefix till sitt namn, och blev Mercedes-Jellinek.
Den första Mercedes-logotypen tolkades som en stiliserad bild av ratten. Denna förklaring drogs dock med
huvudet och ögonen, särskilt som Daimlers biografer definitivt hävdar att skylten, som senare patenterades
som Mercedes-logotypen, hade använts av Gottlieb Daimler långt innan företaget började tillverka bilar.
Efter Tysklands nederlag i andra världskriget blev Mercedes-bilar det livbälte som gjorde att företaget
kunde stå emot det internationella förbudet mot militärindustrin.
Emblem
Mercedes-emblemet, med undantag för de första åren av märkets existens, var i en cirkelform. Ursprungligen tillverkades
emblemet (trycket MERCEDES) i en oval form långsträckt i horisontell riktning. Men företaget ställdes inför det faktum
att deras närmaste konkurrent, det italienska märket Maserati, också använde en oval logotyp, även om den var långsträckt
i vertikal riktning.
Försöket att få logotypen att se ut som bara en spetsvinklig stjärna med tre strålar visade sig inte vara särskilt
framgångsrik (inte heller fann en stjärna med fyra strålar sin praktiska tillämpning). Formen på cirkeln som den
trestrålade stjärnan var inskriven i ansågs vara optimal.
Font
Under de begynnande åren av 1900-talet, när bröderna Daimler och deras ättlingar, inklusive Daimlers söner Paul,
lade grunden för vad som skulle bli arvet från Mercedes-Benz, var tryckelementet framträdande i logotypens design.
Detta val speglade företagets ambition att understryka dess unika karaktär och den individuella innebörden bakom
varje aspekt av dess verksamhet, inklusive innovationen av Mercedes-Benz-motorer. Men eftersom Mercedes-Benz
befäste sin position bland de ledande globala leverantörerna av avancerade personbilar, fattades beslutet att
fasa ut tryckelementet från logotypen av Mercedes-Benz tjänstemän. Detta beslut motiverades av en önskan att
förenkla och rena emblemet, vilket speglar företagets strävan mot elegans och enkelhet. Typsnittet som valts för
logotypen, trots att det är klassiskt och lättläst, har en djup betydelse kopplat till företagets arv och innovativa
anda, vilket gör det unikt utan uppenbart unika egenskaper.
Med tiden, även utan aktiv användning av ett teckensnitt i logotypen, fortsatte dess design att återspegla Mercedes-Benz
engagemang för excellens och enkelhet, en integrerad del av företagets etos. Det här beslutet lyfte fram djupet i
Mercedes-Benz-logotypens betydelse, och förvandlade den från en ren signet till en symbol för varumärkets långa historia
av innovation och kvalitet. Denna utveckling inspirerades av arvet från Daimler-familjen och Mercedes-Benz tjänstemäns
engagemang, vilket säkerställde att logotypen förblev ett kraftfullt emblem för prestige och
tillförlitlighet inom fordonssektorn.