Opel är ett av de äldsta bilmärkena som fortfarande finns. Början av nittiotalet kan säkert kallas toppen av företagets utveckling. Det var under denna period som många nya bilmodeller producerades och förutsättningar skapades för ytterligare popularisering av detta märke. Företaget, känt för sina ingenjörs- och designlösningar, kontrollerar för närvarande en fjärdedel av produktionen av mellanklassbilar i Tyskland. Det ser ut som att Opel inte kommer att sluta med sina nuvarande prestationer.
Grundades av Adam Opel redan 1863, till en början tillverkade företaget cyklar och symaskiner, eftersom bilen ännu inte hade uppfunnits. I slutet av 1800-talet köpte den ut en bilfabrik som ägdes av Friedrich Lutzman. Efter Adams död byggde hans söner bilar med Lutzman i ett par år innan de bestämde sig för att starta sin egen produktion. Från 1907 till 1911 började bilar tillverkas på Opels fabrik tillsammans med symaskiner. Bara ett par år efter att fabriken restaurerats efter en brand uppnådde Opel titeln som den största tyska biltillverkaren. Senare anslöt det sig till det amerikanska företaget GM.
Grundarens initialer skapade ett elegant och utsmyckat emblem när bokstäverna överlappade varandra. “A” var brunt och passade nästan helt inuti “O”. Den senare var röd och symmetrisk. Logotypen användes på symaskiner, såväl som cyklar och till och med dess första bilar.
Ett geometriskt, rektangulärt vapen fungerar som bas. Överst hade emblemet grundarens namn, medan det längst ner stod “Rüsselsheim”, som specificerade platsen för huvudkontoret. En detaljerad skildring av två lejon med en krona i mitten tillför sofistikering.
Alla inskriptioner från den tidigare logon behölls men placerade på en annan bas. Det var mycket enklare, men det djärva namnet på märket skrivet diagonalt över emblemet fångade definitivt uppmärksamheten.
Även om den tidigare formen användes som inspiration, såg denna logotyp väldigt storslagen ut. De övre och nedre dekorativa elementen innehöll “Opel” respektive “Rüsselsheim”. Kanten på den ovala formen hade “Victoria Blitz” och “Adam Opel”. Victoria hänvisade till segergudinnan i den romerska kulturen medan termen Blitz också fanns med på många cyklar. En bild av en pojke på en cykel med en ängel som flyger ovanför den prydde mitten.
En svart, solid sköld med en intressant form hade fyra linjer med vita inskriptioner. Allra högst upp stod det “Opel” i stort titelfodral, gammaldags typsnitt. Nedan stod det “Motorwagenfabric” följt av “Rüsselsheim a. Main”. Formgivarna valde ett mycket snyggt serif-typsnitt för att lägga till lite elegans mot bakgrundens brutalitet.
Den mycket intrikata och detaljerade designen skiljer sig mycket från vad som användes tidigare. Den introducerade nya färger och fokuserade på varumärket. Detta emblem användes för att marknadsföra de första bilarna av märket. Den senare hade inga logotyper.
Designerna gav tillbaka en mer förenklad stil. Emblemet har formen av ett öga. “Eleven” har “Opel” skrivet i titelfallet, sans-serif typsnitt. “Motorwagenfabric” är tryckt ovanför, medan “Rüsselsheim” är välvd längst ner.
Det svarta och gyllene emblemet såg ut som om det var snidat i träet. Titelfodral, stora sans-serif bokstäver dekorerades med elegant design och symmetriska mönster. Längst ner stod det “A. Opel Rüsselsheim A/M”
En grundläggande, men ändå delikat kursiv inskription, “Opel”, skrevs på en liten diagonal, som går uppåt. Det gav lite energi och återspeglade Opels önskan om större prestationer.
Även om emblemet liknade en form från 1902, hade det olika färger och känsla. Mittdelen visade en djupblå färg medan bården såg ut som ett lagermönster av gyllene färg.
En uppdaterad logotyp ser ut som en abstrakt version av den tidigare. Det klargula lockar omedelbart uppmärksamhet, medan svart tillför kontrast, djärvhet och professionalism. Det finns inga mönster, bara enfärgade.
En fyrkant med rundade hörn delades upp i fyra sektioner, en för varje bokstav. Det var gyllene färg sett tidigare i kombination med vitt. Även om idén såg väldigt intressant ut så stannade den inte länge.
Formgivarna lämnade bara konturerna av den ovala formen och inskriptionen. De var gula. Den klarröda cirkeln, som nu fungerade som bas, hade också en gul kant.
Den ovala formen som användes tidigare fanns kvar. Mönstret runt bården var en abstrakt teckning av en bård från 1910 års emblem. Den var svart precis som “Blitz Rad”, som trycktes i mitten. För basen gick märket till gult, vilket skapade en djärv färgpalett.
En ny varumärkesrepresentation utvecklades med introduktionen av en ny lastbilslinje. Det baserades på den välbekanta ögonformen. Inuti hade emblemet en fet inskription som stod “Blitz”. Bokstaven “jag” stiliserades som en del av ett åskslag. Den senare såg ut som ett “Z” med en av ändarna ovanför och den andra under ordet. Den skapades för lastbilar. Företaget använde en blixt, som blev dess igenkännliga varumärkesimage, för första gången.
Djärva, sans-serif bokstäver användes för att stava ut “Opel Blitz”. De två orden var mycket åtskilda. Luckan fylldes av en åsk som sträckte sig längst till vänster och höger och korsade båda orden. Den var också designad för lastbilar och hade ett sammanhållet och kraftfullt utseende.
En annan version av ett emblem för lastbilar introducerades 1936. “Opel Blitz” på två rektanglar som placerades på en diagonal och något överlappade varandra. Detta gav lite dynamik till logotypen och såg ut lite som den blixtande fetstil som presenterades tidigare. De vita bokstäverna kontrasterades av en ljusgrå bakgrund. Företaget använde ett serif-teckensnitt och feta streck här.
En oval form med en vertikal linje som går ner i mitten och delar den i vita halvor till vänster och gula till höger fungerade som bakgrund för namnet. “Opel” trycktes med djärva, svarta bokstäver med snygga seriffer.
Företaget använde en stiliserad symbol för teknisk utveckling och innovation, Zeppelin, som huvudemblem för olika ändamål, inklusive en annons, publicerat material och bilar. En gul cirkel som inramade den gjorde en association med ett hjul och ständiga framsteg.
En förenklad version av huvudlogotypen användes som märke. Den hade en tunn cirkel och ljusgrå i kombination med en vit färgpalett. Det fanns ingen “ryggfena” på Zeppelin.
Märket gjordes i en mörkare grå färg med fler detaljer, inklusive en trippel linje för cirkeln. Det gav en känsla av självförtroende.
Denna version är designad för reklam. Den såg mer ut som den som sågs tillbaka 1937. Zeppelinbilden var långsträckt, vilket skapade en känsla av rörelse.
Företaget fortsatte att använda den ovala logotypen som introducerades redan 1937. Den enda förändringen var en mer horisontellt komprimerad oval form. Bokstäverna såg också lite annorlunda ut och lodrätt utsträckta. uppdateringarna gjorde att det såg mer attraktivt ut.
Detta var ytterligare ett märke som höll idén sett tidigare. Ändringarna inkluderade ett tillägg av en vinge till toppen av Zeppelin.
En blixt användes på egen hand. Den hade ett 3D-utseende och hade olika nyanser av grått. Den ritades bara för leveransbilarna.
Denna version såg väldigt lik ut den som presenterades 1951 men hade en snyggare bild. Den hade också en tjockare dubbelkant.
Förutom introduktionen av en gyllene färg istället för grå har emblemet inte förändrats mycket. Designerna la också till ett varumärke under. Den hade ett titelfodral, sans-serif bokstäver som följde ringens form.
Märket liknade huvudlogotypen, inklusive färgpaletten. Det fanns dock inget namn och “vingen” hade en annan form.
Detta märke använder också Zeppelin som mittbild. Cirkeln runt den är mycket tunnare, vilket skapar en känsla av lätthet.
Ännu en modifiering gjordes av märket, vilket gjorde det djärvare och mer solid.
Detta är den enda märkes-/logotypvarianten som har en oval form i kombination med Zeppelin/blixten. Den avlånga formen förstärkte dynamiken och ger en känsla av fart.
Denna variant ser ut som en blandning av en åskbult och en Zeppelin. Den är svart och har en tunn cirkel med en “blixt” som går tvärs över den.
Varumärkets annonser innehöll denna logotyp i flera år. Blixten och cirkelemblemet var inte längre huvudelementen. Istället placerades den under en stor inskription som sa “Opel”. Hela emblemet hade en tunn rektangulär kant och gjordes i svart.
Företaget slutade aldrig att introducera nya märkesdesigner. Denna version har en blixt i kombination med en cirkel, vilket skapar en igenkännbar bild och blandar element från olika logotyper som vi sett tidigare. Det sågs bara som ett bilmärke.
Ett mer elegant alternativ ritades 1968. Det hade tunnare linjer och mer spetsiga ändar. Detta är ett annat bilmärke.
Designerna vände på de två delarna av huvudlogotypen. Blixten, som nu fick ändarna raka, och en cirkel runt den hade tjocka linjer. Namnet under såg också extra djärvt ut tack vare tjocka streck och skivseriffer. En beige bakgrund tillförde lite mjukhet.
En ljusgul ersatte den beige och logotypen fick en tjock kant runt dess ytterkant. Teckensnittet har också ändrats för ett mer modernt utseende. Även om emblemet ovanför namnet inte ritades om, var det inte längre lika djärvt och stort. Istället hade den en tunn, rektangulär ram.
Denna version ser stilig och klassisk ut. Det är bara en ring med blixten inuti tagen från 1970-talets logotyp. Emblemet är dock vitt och har en svart kontur.
1978 års version togs tillbaka med några justeringar. Främst var det gula borta och endast en dämpad nyans av den användes för den rektangulära formen bakom ringen. Detta emblem designades för reklamändamål.
Det här är en modifierad ring som introducerades 1987. Den såg väldigt kraftfull ut tack vare en svart bakgrund och en tjockare, vit blixt i mitten.
All inramning och bakgrund togs bort från logotypen som först presenterades 1978. Emblemet gjordes också lite större för att ge helhetsintrycket sofistikering och kraft.
En modern snurr fick logotypen. Namnet gjordes i guld, medan ringen ovanför nu var metalliskt silver med ett 3D-utseende.
Namnet och emblemet presenterade gradienter som gav rikedom till det övergripande utseendet. Blixtelementet var också tjockare
Ändringarna gjorde logotypen mer maskulin och lyxig tack vare mörkare skuggor. Tvärs över ringen stod det “Opel” med små, alla stora bokstäver. Typsnittet var ganska grundläggande och svart.
En blixt som ser snyggare ut presenterades i denna version. Den grå nyansen har också ändrats och sett varmare ut än i tidigare logotyper.
Ringemblemet från 1995 års logotyp användes under en kort period på egen hand.
Designerna uppdaterade den tidigare loggen och lade till ett varumärke under emblemet. Blixten fick sina ändar skurna i diagonal nu, vilket gav lite dynamik.
Den skarpa och självsäkra Opel-belysningen ritades om under omformningen 2023. Nu är symbolen sammansatt av två avsmalnande långsträckta trapetser, som utgör den igenkännliga “Z”-symbolen, inskriven i en tunnare cirkulär ram. Bokstäverna, placerade under det geometriska emblemet, är utförda med versaler av ett fetstilt sans-serif typsnitt, som är nästan detsamma som det från den tidigare versionen.
Teckensnitt och färg
Varumärket Opel har troligen rekord för antalet logotyper som det hade designat. Det förklaras delvis av märkets långa historia. Formgivarna gick ofta för svart/grå/silver och vita färger för emblemen. Det var mycket gult och gyllene också. Under relativt korta perioder lades även rött till färgpaletten. När det kommer till typsnitt valde företaget typiskt djärva typsnitt med geometriska motiv. Den senaste versionen har Allumi Std Extended Extra Bold.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy