OPEL

Några tidigare opel modeller:

1899-1902 Opel Patent Motor Car, System Lutzmann

1909-1910 Opel 4/8 PS “Doktorwagen

1911-1920 Opel 5/12 PS “Puppchen

1922-1924 Opel 10/30 (10/35) PS

1924-1931 Opel 4 PS “Laubfrosch

1928-1929 Opel Regent

1928 Opel RAK

1928 Opel RAK2

1930-1975 Opel Blitz

1935-1940, 1947-1953, 1967-1970 Opel Olympia

1935-1937 Opel P4

1937-1940, 1962-1991 Opel Kadett

1937-1939, 1964-1977 Opel Admiral

1937-1938 Opel Super 6

1939-1970 Opel Kapitän

1953-1957 Opel Olympia Rekord

1964-1977 Opel Diplomat

1967-1982 Opel Commodore

1968-1973, 2006-2009 Opel GT

Opel är ett av de äldsta bilmärkena som fortfarande finns. Början av nittiotalet kan säkert kallas toppen av företagets utveckling. Det var under denna period som många nya bilmodeller producerades och förutsättningar skapades för ytterligare popularisering av detta märke. Företaget, känt för sina ingenjörs- och designlösningar, kontrollerar för närvarande en fjärdedel av produktionen av mellanklassbilar i Tyskland. Det ser ut som att Opel inte kommer att sluta med sina nuvarande prestationer.

Grundades av Adam Opel redan 1863, till en början tillverkade företaget cyklar och symaskiner, eftersom bilen ännu inte hade uppfunnits. I slutet av 1800-talet köpte den ut en bilfabrik som ägdes av Friedrich Lutzman. Efter Adams död byggde hans söner bilar med Lutzman i ett par år innan de bestämde sig för att starta sin egen produktion. Från 1907 till 1911 började bilar tillverkas på Opels fabrik tillsammans med symaskiner. Bara ett par år efter att fabriken restaurerats efter en brand uppnådde Opel titeln som den största tyska biltillverkaren. Senare anslöt det sig till det amerikanska företaget GM.
 

1862 - 1910

Grundarens initialer skapade ett elegant och utsmyckat emblem när bokstäverna överlappade varandra. “A” var brunt och passade nästan helt inuti “O”. Den senare var röd och symmetrisk. Logotypen användes på symaskiner, såväl som cyklar och till och med dess första bilar.

1888 - 1889

Ett geometriskt, rektangulärt vapen fungerar som bas. Överst hade emblemet grundarens namn, medan det längst ner stod “Rüsselsheim”, som specificerade platsen för huvudkontoret. En detaljerad skildring av två lejon med en krona i mitten tillför sofistikering.

1889 - 1893

Alla inskriptioner från den tidigare logon behölls men placerade på en annan bas. Det var mycket enklare, men det djärva namnet på märket skrivet diagonalt över emblemet fångade definitivt uppmärksamheten.

1893 - 1899

Även om den tidigare formen användes som inspiration, såg denna logotyp väldigt storslagen ut. De övre och nedre dekorativa elementen innehöll “Opel” respektive “Rüsselsheim”. Kanten på den ovala formen hade “Victoria Blitz” och “Adam Opel”. Victoria hänvisade till segergudinnan i den romerska kulturen medan termen Blitz också fanns med på många cyklar. En bild av en pojke på en cykel med en ängel som flyger ovanför den prydde mitten.
 

1899

 
En svart, solid sköld med en intressant form hade fyra linjer med vita inskriptioner. Allra högst upp stod det “Opel” i stort titelfodral, gammaldags typsnitt. Nedan stod det “Motorwagenfabric” följt av “Rüsselsheim a. Main”. Formgivarna valde ett mycket snyggt serif-typsnitt för att lägga till lite elegans mot bakgrundens brutalitet.

1899 - 1902

Den mycket intrikata och detaljerade designen skiljer sig mycket från vad som användes tidigare. Den introducerade nya färger och fokuserade på varumärket. Detta emblem användes för att marknadsföra de första bilarna av märket. Den senare hade inga logotyper.

1902 - 1906

Designerna gav tillbaka en mer förenklad stil. Emblemet har formen av ett öga. “Eleven” har “Opel” skrivet i titelfallet, sans-serif typsnitt. “Motorwagenfabric” är tryckt ovanför, medan “Rüsselsheim” är välvd längst ner.

1906 - 1909

Det svarta och gyllene emblemet såg ut som om det var snidat i träet. Titelfodral, stora sans-serif bokstäver dekorerades med elegant design och symmetriska mönster. Längst ner stod det “A. Opel Rüsselsheim A/M”

1909 - 1910

En grundläggande, men ändå delikat kursiv inskription, “Opel”, skrevs på en liten diagonal, som går uppåt. Det gav lite energi och återspeglade Opels önskan om större prestationer.

1910 - 1921

 
Även om emblemet liknade en form från 1902, hade det olika färger och känsla. Mittdelen visade en djupblå färg medan bården såg ut som ett lagermönster av gyllene färg.
 

1921 - 1928

En uppdaterad logotyp ser ut som en abstrakt version av den tidigare. Det klargula lockar omedelbart uppmärksamhet, medan svart tillför kontrast, djärvhet och professionalism. Det finns inga mönster, bara enfärgade.
 

1928

En fyrkant med rundade hörn delades upp i fyra sektioner, en för varje bokstav. Det var gyllene färg sett tidigare i kombination med vitt. Även om idén såg väldigt intressant ut så stannade den inte länge.

1928 - 1937

Formgivarna lämnade bara konturerna av den ovala formen och inskriptionen. De var gula. Den klarröda cirkeln, som nu fungerade som bas, hade också en gul kant.

1930

Den ovala formen som användes tidigare fanns kvar. Mönstret runt bården var en abstrakt teckning av en bård från 1910 års emblem. Den var svart precis som “Blitz Rad”, som trycktes i mitten. För basen gick märket till gult, vilket skapade en djärv färgpalett.
 

1930 - 1936

En ny varumärkesrepresentation utvecklades med introduktionen av en ny lastbilslinje. Det baserades på den välbekanta ögonformen. Inuti hade emblemet en fet inskription som stod “Blitz”. Bokstaven “jag” stiliserades som en del av ett åskslag. Den senare såg ut som ett “Z” med en av ändarna ovanför och den andra under ordet. Den skapades för lastbilar. Företaget använde en blixt, som blev dess igenkännliga varumärkesimage, för första gången.
 

1936

Djärva, sans-serif bokstäver användes för att stava ut “Opel Blitz”. De två orden var mycket åtskilda. Luckan fylldes av en åsk som sträckte sig längst till vänster och höger och korsade båda orden. Den var också designad för lastbilar och hade ett sammanhållet och kraftfullt utseende.

1936 - 1952

En annan version av ett emblem för lastbilar introducerades 1936. “Opel Blitz” på två rektanglar som placerades på en diagonal och något överlappade varandra. Detta gav lite dynamik till logotypen och såg ut lite som den blixtande fetstil som presenterades tidigare. De vita bokstäverna kontrasterades av en ljusgrå bakgrund. Företaget använde ett serif-teckensnitt och feta streck här.
 

1937 - 1950 (sekundär)

En oval form med en vertikal linje som går ner i mitten och delar den i vita halvor till vänster och gula till höger fungerade som bakgrund för namnet. “Opel” trycktes med djärva, svarta bokstäver med snygga seriffer.

1937 - 1947

Företaget använde en stiliserad symbol för teknisk utveckling och innovation, Zeppelin, som huvudemblem för olika ändamål, inklusive en annons, publicerat material och bilar. En gul cirkel som inramade den gjorde en association med ett hjul och ständiga framsteg.
 

1937 - 1938

En förenklad version av huvudlogotypen användes som märke. Den hade en tunn cirkel och ljusgrå i kombination med en vit färgpalett. Det fanns ingen “ryggfena” på Zeppelin.

1938 - 1947

Märket gjordes i en mörkare grå färg med fler detaljer, inklusive en trippel linje för cirkeln. Det gav en känsla av självförtroende.

1947 - 1954

 
Denna version är designad för reklam. Den såg mer ut som den som sågs tillbaka 1937. Zeppelinbilden var långsträckt, vilket skapade en känsla av rörelse.

1950 - 1970

 
 
Företaget fortsatte att använda den ovala logotypen som introducerades redan 1937. Den enda förändringen var en mer horisontellt komprimerad oval form. Bokstäverna såg också lite annorlunda ut och lodrätt utsträckta. uppdateringarna gjorde att det såg mer attraktivt ut.

1951 - 1953

Detta var ytterligare ett märke som höll idén sett tidigare. Ändringarna inkluderade ett tillägg av en vinge till toppen av Zeppelin.

1952 - 1964

En blixt användes på egen hand. Den hade ett 3D-utseende och hade olika nyanser av grått. Den ritades bara för leveransbilarna.

1953 - 1956

 
 
Denna version såg väldigt lik ut den som presenterades 1951 men hade en snyggare bild. Den hade också en tjockare dubbelkant.
 

1954 - 1963

 
Förutom introduktionen av en gyllene färg istället för grå har emblemet inte förändrats mycket. Designerna la också till ett varumärke under. Den hade ett titelfodral, sans-serif bokstäver som följde ringens form.

1956

Märket liknade huvudlogotypen, inklusive färgpaletten. Det fanns dock inget namn och “vingen” hade en annan form.

1956 - 1957

Detta märke använder också Zeppelin som mittbild. Cirkeln runt den är mycket tunnare, vilket skapar en känsla av lätthet.

1957 - 1959

 
Ännu en modifiering gjordes av märket, vilket gjorde det djärvare och mer solid.

1959 - 1963

Detta är den enda märkes-/logotypvarianten som har en oval form i kombination med Zeppelin/blixten. Den avlånga formen förstärkte dynamiken och ger en känsla av fart.

1963 - 1964

Denna variant ser ut som en blandning av en åskbult och en Zeppelin. Den är svart och har en tunn cirkel med en “blixt” som går tvärs över den.

1964 - 1970

 
Varumärkets annonser innehöll denna logotyp i flera år. Blixten och cirkelemblemet var inte längre huvudelementen. Istället placerades den under en stor inskription som sa “Opel”. Hela emblemet hade en tunn rektangulär kant och gjordes i svart.

1964 - 1968

Företaget slutade aldrig att introducera nya märkesdesigner. Denna version har en blixt i kombination med en cirkel, vilket skapar en igenkännbar bild och blandar element från olika logotyper som vi sett tidigare. Det sågs bara som ett bilmärke.

1968 - 1970

Ett mer elegant alternativ ritades 1968. Det hade tunnare linjer och mer spetsiga ändar. Detta är ett annat bilmärke.

1970 - 1978

Designerna vände på de två delarna av huvudlogotypen. Blixten, som nu fick ändarna raka, och en cirkel runt den hade tjocka linjer. Namnet under såg också extra djärvt ut tack vare tjocka streck och skivseriffer. En beige bakgrund tillförde lite mjukhet.

1978 - 1987

 
En ljusgul ersatte den beige och logotypen fick en tjock kant runt dess ytterkant. Teckensnittet har också ändrats för ett mer modernt utseende. Även om emblemet ovanför namnet inte ritades om, var det inte längre lika djärvt och stort. Istället hade den en tunn, rektangulär ram.

1987

Denna version ser stilig och klassisk ut. Det är bara en ring med blixten inuti tagen från 1970-talets logotyp. Emblemet är dock vitt och har en svart kontur.

1987 - 2002

1978 års version togs tillbaka med några justeringar. Främst var det gula borta och endast en dämpad nyans av den användes för den rektangulära formen bakom ringen. Detta emblem designades för reklamändamål.

1991 - 1995

Det här är en modifierad ring som introducerades 1987. Den såg väldigt kraftfull ut tack vare en svart bakgrund och en tjockare, vit blixt i mitten.

1995 - 2002

All inramning och bakgrund togs bort från logotypen som först presenterades 1978. Emblemet gjordes också lite större för att ge helhetsintrycket sofistikering och kraft.

2002 - 2007

En modern snurr fick logotypen. Namnet gjordes i guld, medan ringen ovanför nu var metalliskt silver med ett 3D-utseende.

2007 - 2009

 
Namnet och emblemet presenterade gradienter som gav rikedom till det övergripande utseendet. Blixtelementet var också tjockare

2009 - 2017

Ändringarna gjorde logotypen mer maskulin och lyxig tack vare mörkare skuggor. Tvärs över ringen stod det “Opel” med små, alla stora bokstäver. Typsnittet var ganska grundläggande och svart.

2016 - 2021

En blixt som ser snyggare ut presenterades i denna version. Den grå nyansen har också ändrats och sett varmare ut än i tidigare logotyper.

2017 - 2020

 
 
Ringemblemet från 1995 års logotyp användes under en kort period på egen hand.

2020 - 2023

Designerna uppdaterade den tidigare loggen och lade till ett varumärke under emblemet. Blixten fick sina ändar skurna i diagonal nu, vilket gav lite dynamik.

2023 - idag

Den skarpa och självsäkra Opel-belysningen ritades om under omformningen 2023. Nu är symbolen sammansatt av två avsmalnande långsträckta trapetser, som utgör den igenkännliga “Z”-symbolen, inskriven i en tunnare cirkulär ram. Bokstäverna, placerade under det geometriska emblemet, är utförda med versaler av ett fetstilt sans-serif typsnitt, som är nästan detsamma som det från den tidigare versionen.

Teckensnitt och färg

Varumärket Opel har troligen rekord för antalet logotyper som det hade designat. Det förklaras delvis av märkets långa historia. Formgivarna gick ofta för svart/grå/silver och vita färger för emblemen. Det var mycket gult och gyllene också. Under relativt korta perioder lades även rött till färgpaletten. När det kommer till typsnitt valde företaget typiskt djärva typsnitt med geometriska motiv. Den senaste versionen har Allumi Std Extended Extra Bold.