PONTIAC

Några tidigare modeller:

1933 Deluxe

1939 Torpedo

1941 Streamliner

1950 Catalina

1960 Tempest

Pontiac är en division av General Motors, ett amerikanskt företag. Det var specialiserat på design och tillverkning av sportbilar. Under hundra år följde företaget den väg som är typisk för ett amerikanskt bilmärke. Kraftfulla sportbilar och märkesteknik var en stor del av dess historia. Den mest framgångsrika försäljningen för Pontiac var 1968 när cirka en miljon Pontiacs köptes.
Mening och historia

Pontiac logotyp historia

Historien börjar med att Pontiac Buggy startade 1893 av Edward M. Murphy i Pontiac. Till en början tillverkade den vagnar. 1907 började man tillverka bilar som Oakland Motor Car Company. Senare gick Oakland samman med General Motors. 1926 blev företaget känt som Pontiac Motor Division. På 1980-talet omfattade bilutbudet många modeller, från miniatyr till stora sedaner med klassisk layout. Tyvärr har försäljningen av Pontiac stadigt sjunkit. Ett beslut att stoppa produktionen av Pontiac-bilar tillkännagavs officiellt av GM i april 2009, och varumärket upphörde att existera 2010.

1926 - 1930

En indiansk profil dekorerade en triangulär heraldisk sköld. Den placerades längst ner, medan en banderoll med märket löpte över den övre halvan av den. Logotypen gjordes i vinrött och vitt med dämpade gyllene accenter. Det var något traditionellt men ändå lyxigt med det.

1930 - 1959

En svart cirkel med en tunn svart kontur något indragen från den. På samma sätt som den ursprungliga var indianprofilen längst ner på emblemet medan namnet trycktes överst. Profilen var bara en vit ikon av en man vänd åt höger. Namnet skrevs med en kursiv stil med fet stil.

1959 - 2002

En pil som pekar nedåt blev den nya varumärkesimagen. Den var röd med en tunn vit och svart kant. Överst på pilen hade emblemet en vit, fyruddig stjärna. ”Pontiac” trycktes undertill med stora bokstäver i fet stil i svart färg. Bokstäverna hade en geometrisk känsla. Emblemet var djärvt och minnesvärt.

1981 - 2002
2002 - 2004

Pilen fick en modern snurr och fick ett 3D-utseende. Gränsen var nu bred och metallisk. Pilen sträcktes ut vertikalt, vilket gjorde att den såg skarpare ut och gav helhetslooken en vågad och energisk känsla.

2004 - 2010

En glans lades till den metalliska bården, vilket skapade ett lyxigt utseende. Den röda delen fick en tunn vit accentlinje. Formgivarna returnerade ”Pontiac”-inskriptionen under emblemet. Den såg ut precis som den gjorde redan 1959, men var större än tidigare jämfört med pilsymbolen. Det uppdaterade emblemet blev ännu snyggare och skarpare.

Teckensnitt och färg

Företaget använde Good Times typsnitt i flera av sina logotyper. Den är djärv och geometrisk. Färgvalen var också djärva. Företaget gick för rött med svartvita accenter redan från början. Den röda färgen är en symbol för styrka, ledarskap och makt.