Porsche

Porsche är ett historiskt tyskt företag som alltid har varit verksamt i Stuttgart. Det anses vara bland de mest framgångsrika biltillverkarna. Porsche äger en av de största fabrikerna för modern biltillverkning, som ligger i Leipzig. Modellerna som finns under detta varumärke sträcker sig från exklusiva sportbilar, inklusive bilar med en V-formad motor, till crossovers och sportutility vehicles (SUV).


Ett ingenjörsföretag förkortat som “Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG” grundades 1931 av den berömda designern Ferdinand Porsche. Sedan dess har detta företag framgångsrikt tillverkat lyxiga tyska sportbilar. Under efterkrigsåren återupptog man arbetet med personbilar. 1972 blev Porsche börsnoterad. Företagets första SUV designades i samarbete med Volkswagen i början av 2002. Än idag är Porsches verksamhet nära kopplad till Volkswagen Group, som nästan äger en kontrollerande andel i företaget. Familjen Porsche äger en stor del av de återstående aktierna.
 

1922 - 1938

För att beteckna sina rötter använde varumärket vapenskölden från Free People’s State of Württemberg som grund för sin logotyp. Den hade två stående rådjur vända utåt på båda sidor av skölden. De står på två grenar som är placerade under skölden och går till höger och vänster. Skölden har ett mönster upptill som liknar en krona. Den är uppdelad i fyra sektioner med tre svarta hjorthorn diagonalt mitt emot varandra och röda och svarta ränder i de andra två sektionerna. Förutom de svarta och röda ränderna är huvudfärgen gul med svart som används för konturer och detaljer.

1938 - 1948

Den nya logotypen har en lika kraftfull känsla som den tidigare, även om den är mycket enklare. Det är en gul sköld med en svart kant. Inuti har den en siluett av en svart häst. Djuret står på bakbenen med svansen uppåt. Färgerna och bildvalet återspeglar styrkan, kraften och energin hos detta märke.

1948 - 1952

Skölden från den ursprungliga logotypen användes separat under en kort tid. Det fanns inget kronliknande mönster i toppen eller den dubbla bården. Hovhornen ritades om för att se tunnare ut.

1952 - 1963

Logotypen uppdaterades genom att lägga till ett springande hästemblem liknande det som användes tidigare i mitten av skölden med horn och ränder. Precis ovanför den lilla skölden med en häst fanns en grå rand med ordet “Stuttgart” gjort i en benvit färg, vilket pekade på märkets historiska rötter. Huvudskölden fick också en grå topp med ordet “Porsche” skrivet med stora bokstäver som liknar den andra inskriptionen. Den svarta kanten runt skölden ersattes av en tunn dubbelgrå kant med benvit i mitten. Emblemet såg handritat ut.
 

1963 - 1994

Logotypen fick ett metalliskt utseende. Det såg ut som om skölden var verklig med den gula som ersattes av gyllene och röda av vinröd. Sköldens övre del var rundad istället för en rak linje. Gyllene linjer lades till mellan linjerna och de fyra sektionerna av huvudkrönet. Den mindre skölden hade den svarta kanten flyttad något inåt, vilket skapade en dubbelkant. Hoven fick också en gyllene kontur. Hovhornet, bården, namnet och skölden med en hoppande häst hade ett 3D-utseende. Sammantaget hade den ett mycket exklusivt, professionellt utseende, vilket var mycket lämpligt för en lyxbilstillverkare.

1994 - 2014

1994 ritades Porsche-märket om i platt stil, med alla lutningskuggor borttagna. Den nya färgpaletten bestod av mörka och djupa nyanser av gult och rött; med de tjocka svarta konturerna av alla element. Logotypen med stora bokstäver på toppen av vapen skrevs om i tjocka svarta linjer, vilket balanserade kompositionen och gav ett mer professionellt och distinkt utseende av vapen.

2014 - 2023

Redesignen av 2014 har introducerat en förfinad version av Porsche-märket, som ligger något mellan de två tidigare versionerna. Vapen blev åter voluminöst, med de gula nyanserna ersatta av glänsande guld, men den svarta kontureringen och bokstäverna fanns kvar.

2023 - idag

Porsche tog fram den uppdaterade företagslogotypen 2023. Om du inte noga övervakar varumärket och nyheterna kan detta vara förvånande eftersom logotyperna ser nästan identiska ut. Men när man placerar de två emblemen sida vid sida ser man att det nu finns en bikakestruktur i de röda sektionerna. Den borstade metallfinishen ger den ett mer sofistikerat utseende. Den uppdaterade logotypen speglar det faktum att varumärket är lojalt mot sina traditioner.

Teckensnitt och färg

Eftersom namnet endast användes i två versioner av logotypen, hade designerna inte många olika typsnitt. Det nuvarande typsnittet är ett modernt sans-serif typsnitt. En benvit färg för varumärket ersattes av guld och senare svart. Ordet “Stuttgart” var från början benvitt och senare svart. Det gjordes också med ett groteskt typsnitt. Genom åren har gult/guld, svart samt rött/vinrött varit märkets huvudfärger.