SEAT
några tidiga modeller:
1400 A / 1400 B / 1400 C (1953–1963)
1500 / 1500 Familiar (1963–1972)
124 / 124 Familiar (1968–1980)
Seat är en spansk biltillverkare som började sin existens som en division av det italienska märket Fiat i Spanien. Den är känd för Seat 600, som tillverkades i 16 år sedan 1957. Den var välkänd i Spanien på grund av dess praktiska och attraktiva design. Idag är det den enda stora tillverkaren i sitt slag med infrastruktur för att utveckla sina egna bilar i Spanien. Design- och monteringsavdelningarna i företaget är de mest moderna och effektiva. De tillåter Seat att producera moderna bilar utan att vara begränsade till deras varumärke.
Mening och historia
1950 grundade den spanska staten, bankirer och Fiatkoncernen ett företag för massproduktion av bilar. Märkets produkter var under många år licensierade kopior av Fiat-bilar. 1980 lämnade italienarna matchen. Två år senare inleddes ett partnerskap med tyskarna, och 1985 tog VW AG-koncernen fullständig kontroll över det spanska varumärket. Till en början replikerade Seat kloner av tyska modeller, men på 1990-talet började man designa och masstillverka originalbilar, om än på VW tekniska plattformar. Namnet är en förkortning av Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo.
Ett rött vapen med en grå kontur hade “Seat” skrivet med stora bokstäver och “Lincencia Fiat” under i två rader med ett lite mindre teckensnitt. Namnet görs med ett geometriskt typsnitt. Bakom krönet finns en oval form som har vingliknande element som går upp på båda sidor om den. Det såg djärvt och väldigt kraftfullt ut.
Färgschemat hölls på samma sätt med bara vitt till det. Den nya versionen var ett rött runt emblem med en tjock grå kant med ett blommönster. Namnet gjordes med samma typsnitt, men det såg lite mer kantigt ut. Det gjordes också i vitt och hade tjockare linjer. Emblemet hade några höjdpunkter och skuggor som skapade ett 3D-utseende. Den övergripande looken var sofistikerad och lyxig.
Detta är en extremt minimalistisk men ändå imponerande logotyp. Det står “Säte” i fet stil, alla versaler. De är sammankopplade med en linje längst ner och har en ljusgrå färg. Logotypens djärva linjer gör att den ser stark och självsäker ut. Det finns inga andra element eller utsmyckningar.
This logo brought back the bright red, which was used for the inner circle. The frame was a plain gray border. In the center, it stated “Seat” in all uppercase letters using the same font the brand used originally, only bolder. The white color of the letters looked daring and captivating against the red.
Djärva, geometriska linjer är det enda som drar en association med de tidigare versionerna. Namnet har en slående gul färg, medan de små rektanglarna de sitter på är en azurblå nyans.
Ett stiliserat “S” är det enda elementet i logotypen. Den är djärv och väldigt symmetrisk. Den diagonala linjen på bokstaven är gjord som flera spikar, vilket ger den lite dynamik och intresse och stod för tillväxten och utvecklingen av varumärket.
Detta emblem är kraftfullt och ljust. Den har rött och silver, färgerna som varumärket redan använt i flera av sina logotyper. Den metalliska silverbokstaven, som har viss volym, är placerad på en röd bakgrund. Den har också färre diagonala linjer. “Seat” är tryckt under emblemet med djärvt rött och ett teckensnitt som inspirerats av originalet, men har mjukare kurvor.
“S”et har inte längre någon bakgrund, men det är fortfarande starkt och iögonfallande tack vare ett 3D-utseende. De diagonala linjerna sammanfogades, så det finns inte två tjocka linjer. Typsnittet för namnet nedan har genomgått minimala justeringar.
Logotypen fick ett sammanhållet, tidlöst utseende efter att företaget gjort det helt svart och utan några 3D-effekter. I övrigt förblev emblemet oförändrat.
Teckensnitt och färg
Varumärket använde varianter av samma typsnitt i alla sina logotyper. Den är geometrisk och djärv, vilket ger emblemen ett självsäkert utseende. Färgerna var också kraftfulla och lyxiga. Fram till 1970 var dessa röda, gråa och svarta. Sedan introducerade företaget blått, som fungerade som en symbol för kvaliteten och tillförlitligheten hos sina produkter. 1999 tog varumärket tillbaka rött och silver och senare svart.