Varumärket Volkswagen (översatt som “folkbil”) tillhör Volkswagen AG-koncernen, tillsammans med Audi, Bugatti, Porsche, Bentley, SEAT och andra märken. Det tyska företaget är ett av de ledande på den globala bilmarknaden. Volkswagens bilar förknippas av många med oöverträffad tysk kvalitet och tillförlitlighet. Det idealiska priset på Volkswagen, dess stilfulla design, såväl som imponerande tekniska egenskaper, gör detta märke till ett av de mest eftertraktade i världen.
Grundaren av det tyska märket Volkswagen är den store ingenjören Ferdinand Porsche. Allt började 1934 när Ferdinand fick en statlig order om att utveckla en personbil för medelklassen. Anläggningen, som grundades 1938, blev den största i hela Europa. 1960 sålde den tyska regeringen de flesta av koncernens aktier till privata köpare, tack vare vilka Volkswagen började utvecklas ännu mer intensivt och förvärvade varumärket Audi. Idag är det ett stort företag som äger många välkända bilmärken, som Bentley, SEAT, Porsche, Audi och Skoda.
I mitten av emblemet finns märkets initialer – “VW”. En rund ram som innehöll en blandning av kugghjul och hakkorssymboler omslöt initialerna.
Hakkorssymbolen togs bort och lämnade endast ett kugghjul som en kant för initialerna. Detta gjorde att logotypen såg djärvare ut och gav initialerna mer accent.
Initialerna såg nu något annorlunda ut även om de fortfarande var staplade ovanpå varandra. “W” gick dock inte hela vägen till gränsen. Mitten var en röd färg som gjorde att de benvita bokstäverna och gränsen runt den kunde poppa. Hela emblemet hade en tunn brun kontur.
Med några få undantag såg den nya versionen väldigt lik ut den tidigare. Den mest märkbara skillnaden var färgerna, som byttes tillbaka till svartvitt.
Företaget gick med en ny design igen, samtidigt som den behöll den ursprungliga idén. Den presenterade svarta initialer på en vit bakgrund tagna in i en cirkel. Hela emblemet var då inramat av en svart fyrkantig kant. Det såg djärvt och självsäkert ut.
Detta var första gången företaget introducerade blått. Den använde denna färg istället för svart för initialerna och den runda kanten runt dem. Det fanns ingen mer fyrkantig ram.
Logotypdesignerna inverterade färgen, så nu var bokstäverna vita medan bakgrunden var blå. Logotypen hade också en dubbel kant med vit inuti och blå utsida. En ljusare blå färg tillsammans med dubbel ram gav logotypen ett mer iögonfallande utseende.
En ljusare nyans användes för emblemet. Den yttre bården såg också tunnare ut. Denna version verkade elegant och luftig.
Efter ett tag ändrades färgen på logotypen igen. Det var fortfarande blått, men en annan nyans.
Volkswagen Logo 2000 Logotypen fick ett visst djup och silverelementen stack ut tack vare tillägget av några gradienter. Denna uppdatering fick emblemet att se sofistikerat och maskulint ut.
Ett vågat utseende uppnåddes tack vare tillägget av lite djup och kant. Höjdpunkterna tillsammans med en tunn 3D-kant runt emblemet gav det en djärv, modern och energisk känsla.
Den här versionen liknar logotypen som sågs tillbaka 1967. Förutom färgskillnaden, som nu var mörkblå, hade den botten av “W” som inte rörde den runda ramen. Linjerna blev också något tunnare. Emblemet ser stilrent och minimalistiskt ut.
Även om det inte står mycket skrivet i Volkswagens logotyper, är dess initialer ganska igenkännliga. Varumärket har ett specialdesignat typsnitt för sin logotyp. Den är designad av Hannes von Dohren. Färgskalan var övervägande svart och vit fram till 1967. Undantaget var perioden 1945 till 1948.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy