Volvo är specialiserat på tillverkning av stadsjeepar, bussar, sedaner, kombi och coupéer, samt motorer och delar. Tidigt fokuserade Volvo främst på personbilar, men i slutet av förra seklet sålde Volvo av sin personbilsdivision för att fokusera på kommersiella fordon. Det har starka partnerskap med över två tusen mellanhänder av hundra nationella företag för marknadsföring över hela världsmarknaden.
Historien om varumärket Volvo började 1915 i Sverige. Det grundades av tidigare klasskamrater Assar Gabrielson, en SKF-anställd, och Gustav Larson. Året 1935 spelade en viktig roll i dess historia då företaget blev självständigt. Produktionen ökar med flera öppna och slutna serier som lanseras. Ford köpte ut Volvo Personvagnar, personbilsdivisionen, 1999. Bara ett dussin år senare blev dock kinesiska Geely Automobile ny ägare. Som ett resultat av detta används nu varumärket Volvo av två separata företag: Volvokoncernen, en tillverkare av kommersiella fordon som ägs av Sverige. Volvo Cars är en tillverkare av fordon som ägs av Geely. Ordet “Volvo” är av latinskt ursprung och betyder “jag rullar”.
Namnet på märket placerades i en blå oval form med en gyllene kant. Namnet, som innehöll fetstil, versaler och vita bokstäver, hade också en tunn gyllene kant. Under namnet fanns en banderoll med märkets födelseplats.
I nästan ett sekel använde företaget sitt namn som en av sina logotyper. Bokstäverna presenterade skivseriffer och tjocka linjer. Det var djärvt och fick företaget att se kraftfullt och starkt ut. Den svarta färgen gav den en verkligt tidlös look.
Detta var första gången företaget introducerade en cirkel med en pil i det övre högra hörnet som pekar diagonalt uppåt. Detta Volvo-emblem är en gammal kemisk symbol för järn. De associationer som detta emblem ska ge upphov till är tillförlitlighet och hållbarhet. Den hade en horisontell remsa med diagonalt skurna ändar som gick igenom den och som höll varumärket på sin högra ände. Tack vare tillägget av vita remsor på denna remsa finns det en viss rörelse i emblemet.
Under ganska lång tid använde märket också bara sitt namn. Det gjordes med feta bokstäver med skivseriffer, vilket gav logotypen ett självsäkert och professionellt utseende. Typsnittet liknade inskriptionerna i tidigare versioner. Logotypen gjordes i blå färg, som används för att stå för förtroende, lojalitet och säkerhet.
Företaget behöll det runda emblemet som en annan logotypversion men utan den horisontella remsan. Cirkeln och pilen var nu vita med en blå kontur. Tvärs över cirkeln fanns en vit banderoll med rundade hörn och en tunn blå kontur. Den har namnet skrivet i samma stil som det som används separat.
Logotypen fick ett mer spets och modernt utseende. Det runda emblemet hade nu ett 3D-utseende och en silvermetallisk färg. Banderollen som sprang över den var inte blå medan bokstäverna var gjorda i vitt.
Det var minimal förändring i logotypens utseende. Cirkeln och pilen har nu en ljusare nyans av grått med mörkare skuggor. Banderollen med namnet fick också en ljus silverram. Det ser ännu mer elegant och elegant ut.
Designerna lekte med samma logotyp och gav den bara ett lite annorlunda, uppdaterat utseende. Det fanns fortfarande en silvercirkel med en pil som hade ett 3D-utseende, även om den hade en mindre rundad kant. Namnet fanns också inuti cirkeln, snarare än att överlappa den. Detta fick varumärket att se ännu mer ut som en del av den symbolik som cirkeln var tänkt att representera.
Under bara ett år försökte företaget att bara använda sitt namn som det gjorde redan 1959. Den här gången gjordes det dock i en solid svart.
Det ser ut som att namnet ensamt inte var en bra idé eftersom det tog tillbaka järnsymbolen som nu var starkt förknippad med varumärket. Det var en väldigt enkel version av den med bara en heldragen svart linje för cirkeln och pilen.
Teckensnitt och färg
Vitt, blått och olika nyanser av svart fungerade som huvudfärgerna för varumärkets image under hela dess existens. Det svarta gav det ett formellt, kraftfullt och lyxigt utseende, medan det vita tillförde en touch av perfektion. Blått användes för att symbolisera varumärkets pålitlighet. När det kommer till typsnitt har företaget alltid satsat på djärva serif-typsnitt. De är alla väldigt lika och liknar typsnittet Clarendon Text Bold.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy