AUDI

Audi är ett av de mest välkända tyska biltillverkningsföretagen, som grundades 1909 och blev en del av Auto Union GmbH 1932. Idag är företaget, som ägs av Volkswagen AG, närvarande på alla kontinenter och har 13 produktionsanläggningar över hela världen.

I slutet av 1800-talet gick en maskiningenjör vid namn August Horch in på en ny utmaning som för alltid skulle förändra bilföretagens bana. När han grundade August Horch & Cie i Sachsen, utvecklades hans vision snart till skapandet av ett nytt bilföretag, som senare skulle kallas Audi, ett namn inspirerat av den latinska översättningen av ”Horch”, som betyder ”lyssna”. Detta markerade början på Audis lysande historia, som vävde ett arv av innovation, motståndskraft och distinktion.

Audis resa genom tidens sand är prydd med monumentala prestationer. Från att lansera Puppchen, dess första småbil, till att bli en av de största motorcykeltillverkarna på sin tid, navigerade Audi genom den stora depressionen och ekonomiska svårigheter med orubblig beslutsamhet. Dess sammanslagning med Auto Union på 1930-talet introducerade världen för Audis olympiska ringar, vilket symboliserade föreningen av fyra oberoende biltillverkare, inklusive Audi själv som det fjärde företaget. Denna era såg skapandet av de ikoniska Audi-ringarna, en symbol för enhet och styrka, som återspeglar arvet och den geometriska formen som typografen Kurt Weidemann och ord från den berömda grafiska designern senare skulle förfina för att ge ett tredimensionellt utseende, vilket förstärker dess visuella tilltalande med icke-standardtypsnitt och djärva vita bokstäver mot en bakgrund av krom- och silverringar, uppdaterade med svarta kanter för att beteckna elegans och modernitet.

Nu står Audi som en ledstjärna för lyx, en näst största biltillverkare inom lyxbilssegmentet, som envisas i sin strävan efter excellens och innovation. Företagets nuvarande status är inte bara en återspegling av dess förflutna utan ett bevis på dess varaktiga engagemang för att leda framtidens mobilitet, med dess arv kontinuerligt format av dess prestationer och vision.

1909

Den allra första logotypen för Audi introducerades 1909 och var en förlanseringsversion, sammansatt av en diagonalt placerad kursiv inskription i en oval kontur. Logotypen var utförd i en mörkgrå, som såg professionell och strikt ut.

1909 - 1932

Märket, skapat 1909, användes bara av Audi under några månader och ersattes av sin moderniserade version samma år. Det första försöket under denna period såg ut som ett omfattande nummer ”1” som kom ut från en sfär, som var halvgömd bakom den svarta triangeln och pekade nedåt. Ordstämpeln ”Audi” skrevs i vitt avsmalnande kursiv på den svarta bakgrunden.

1909 - 1932

Senare samma år designades ett officiellt märke – en solid svart triangel som pekar nedåt med tecknet nummer ett ovanför och det vita kursiva ordmärket med tjocka släta linjer längs den övre linjen på den geometriska figuren. Denna logotyp stannade hos biltillverkaren fram till 1932 när Auto Union bildades.

1932 - 1949

Den ursprungliga Auto Union-logotypen innehöll fyra blå ringar. I varje ring ritades emblemet för ett av de fyra märkena, även det i blått. Märkena var Audi, DKW, Horch och Wanderer Automobile.

1949 - 1969

1949 förenklades logotypen med fyra ringar. Märkenas emblem togs bort från märket och ersattes av en tunn horisontell rektangel, som korsar ringarna i mitten, med den sans-serif-inskriptionen med versaler.

1969

1969 introducerade Audi en annan logotyp. Det var ett enkelt och strikt horisontellt utsträckt svart rektangulärt märke med den vita företagets Audi-bokstäver på sin vänstra sida och den stora ”NSU” i vitt sans-serif till höger.

1969 - 1995

Auto Unions förvandlas till Audi 1969, och den rektangulära banderollen tas bort från logotypen. Nu är emblemet sammansatt av endast fyra tjocka blå ringar, kedjade mellan varandra som en representation av styrka och självförtroende.

1969 - 1995

Det fanns också en logotyp, skapad under samma tidsperiod – feta vita bokstäver i en anpassad sans-serif med den rundade formen av ”D” placerades inuti den solida svarta ovalen, som var placerad horisontellt.

1978 - 1995

1978 blir ovalen röd och får en tunn dubbel vit och röd kontur, vilket skapade en bättre kontrast och gör emblemet mer distinkt och ljust.

1995 - 2009

Två emblem blir ett 1995. Logotypen, designad det året, var sammansatt av en tredimensionell ringsymbol i silver med en extra fet röd bokstäver i samma anpassade typsnitt under. Ringarnas tunna och delikata konturer balanserar briljant det massiva ordmärket, vilket ger elegans och exklusivitet till hela bilden.

2009 - 2016
2009 förfinas logotypen – de blanka ringarna är nu större och namnskylten – mindre. Bokstäverna ändrade sitt typsnitt till en mer traditionell sans-serif med något utökade former. Den placerades nu på den nedre vänstra delen av logotypen, vilket gjorde att fyraringarnas emblem var kompositionens stjärna.
2016 - idag

Under 2016 förenklas logotypen. Alla tredimensionella effekter är borta, och nu är den ikoniska symbolen utförd i vanlig svart, utan extra bokstäver. Fyra ringar har nu mer utrymme i de överlappande områdena och ser verkligen kraftfulla och snygga ut.

Audi-ringarnas ursprungliga symbolik, en design som har blivit en av de mest kända ringarna i världen, hade mer att göra med politik än med faktisk design eller typografi. Denna strategi härrörde från Audi AG:s policy att förena fyra stora biltillverkare baserade i Ingolstadt, Zwickau, Chemnitz och en annan stad, ett drag som inte betecknades som en sammanslagning för att undvika att förolämpa ägarna till de tre andra företagen, förutom Audi.
Inledningsvis fick detta joint venture det universella och neutrala namnet Auto Union, vilket återspeglar en harmonisk interaktion till nytta för konsumenten – en princip som senare definierade arbetet för alla divisioner i företaget, inklusive dess dotterbolag. Övergången tillbaka till logotypens klassiska design 1985 förstärkte denna symbolik. Audi-ringstandarden, med sina specifika ringtjocklekar, var en vink till företagets rika historia, inklusive dess rötter i produktionen av cyklar, tvåcylindriga och fyrcylindriga bilar och till och med tvåtaktsmotorer. Denna bredd av innovation, från föregångaren till dagens lyxbilar till de första motorcyklarna, understryker Audis engagemang för sin egen verksamhet under namnet Horch, och senare, som vi känner det idag, Audi.