BMW

Bilmärket BMW förknippas med hastigheten som är tillgänglig för alla. Det här är serietillverkade bilar, men med alla tecken på elittransport. Företaget har funnits sedan 1916, under världskriget var det känt för leverans av motorcyklar och flygmotorer till den tyska armén.

Bayerische Motoren Werke AG, allmänt känt som BMW, grundades av Franz Josef Popp, Karl Rapp och Camillo Castiglioni 1916. Från början grundades företaget för att tillverka flygplansmotorer, vilket det gjorde från 1917 till 1918 och igen från 1933 till 1945 Företagets övergång från flygmotorer till motorcykel- och biltillverkning markerade en viktig pivot i dess historia, vilket satte scenen för BMW att bli ett framstående namn inom lyxfordon och motorcyklar. Företagsnamnet, BMW, och den ikoniska företagslogotypen, som ofta misstolkas som en stiliserad propeller, inspirerades av företagets tidiga engagemang i flyget. Historiker har klargjort att logotypen representerar den bayerska flaggans färger, blå och vit, arrangerade i omvänd ordning, vilket utmanar den vanliga berättelsen att den avbildar roterande luftskruvar. Under hela 1900-talet uppnådde BMW anmärkningsvärda milstolpar som befäste dess status inom bilindustrin. Under 1970-talet, under ledning av exteriördesignern Paul Bracq och inredningsdesignern Wolfgang Seehaus, introducerade BMW en serie sportiga sedaner som omdefinierade lyxbilsmarknaden. Skapandet av BMW M GmbH-dotterbolaget 1972, till en början för att stödja företagets racingprogram, ledde till utvecklingen av högpresterande modeller som M1, tillverkade av den berömda designern Giorgetto Giugiaro. Under denna period introducerades också BMW 3-serien, som blev ett riktmärke för segmentet för kompakta chefsbilar. BMWs engagemang för innovation visades ytterligare i samarbeten med Pratt & Whitney för motorutveckling och antagandet av nytt innehåll i reklam, med den externa grafiska designern Pierre Mendell i spetsen, som visar upp BMW:s blandning av lyx och prestanda.
 
Idag står BMW som en global ledare inom produktion av premiumfordon och motorcyklar, med trender inom elektrifiering, digitalisering och hållbar mobilitet. Företagets nuvarande position påverkas avsevärt av ledningen av Jens Thiemer, VP of Customer and Brand, som betonar vikten av att anpassa sig till en snabbt föränderlig marknad. BMW:s nya varumärkesdesign, som presenterades i mars 2020, speglar en förändring mot ett mer digitalt och kundcentrerat tillvägagångssätt, med fokus på en mängd olika kontaktpunkter i den digitala och fysiska världen. Den omarbetade varumärkesidentiteten och kommersiella logotyperna syftar till att koppla djupare till en yngre demografi, vilket visar BMW:s pågående utveckling samtidigt som den förblir trogen sitt arv. BMW:s engagemang för innovation, exemplifierat av dess investeringar i elfordon och teknologi för autonom körning, fortsätter att forma framtiden för mobilitet, vilket säkerställer företagets relevans och ledarskap inom bilindustrin i många år framöver.
1913 - 1916

RAPP-logotypen, designad 1913, var sammansatt av en cirkulär medaljong med en tjock svart inramning, där två fina vita ränder och två vita stjärnor placerades, som skiljer ”RAPP MOTOR”-ordmärket i alla versaler. Inne i cirkeln fanns en svart hästsiluett i profil. Schackriddarfiguren vändes åt vänster.

1916 - 1933

Den första versionen av den ikoniska blå- och vitrutiga insignian designades 1916. Den hade en tjock svart ram med en tunn guldkontur och ”BMW”-bokstäver i ett rundat serif-typsnitt välvt längs dess övre del. Den inre cirkeln var sammansatt av ett ljust blått och vitt mönster, som liknade planets propeller och representerade företagets värde av dess arv och rötter. Valet av färger är ganska lätt att förklara – blått och vitt är den officiella paletten för den bayerska flaggan.

1923 - 1953

1923 modifierades och moderniserades logotypen: konturerna rengjordes och gjordes djärvare. Nu blev inramningen ännu tjockare än den brukade vara på grund av förstoringen av den gyllene konturen. När det gäller den huvudsakliga förändringen var det definitivt typsnittet på den guldfärgade ”BMW”-bokstäverna, som blev snyggare och elegantare nu med släta djärva serif-linjer.

1936 - 1963

Guld ersattes av silver 1936. När det gäller det huvudsakliga blåvita mönstret blev det ljusare, och nu såg logotypen fräsch ut och liknade något iskallt. Den svarta konturen blev lite mer känslig på grund av den tunna silverkonturen. De grå bokstäverna utfördes nu i ett skarpt rakt serif-typsnitt med distinkta snitt och kanter, vilket återspeglar ett kraftfullt och progressivt varumärke. Denna logotyp stannade hos företaget i nästan 30 år.

1963 - 1997

Brickans konturer förfinades 1963. Logotypen fick en perfekt balanserad modern look, och färgpaletten blev lite mer intensiv och lugn.
”BMW”-ordmärket utfördes nu i vitt sans-serif-typsnitt med tydliga linjer som återspeglar auktoritet och värde av kvalitet och stil. Inramningens silverkontur ersattes också av tunna vita linjer, vilket gjorde emblemet platt, men ändå modernt och mycket starkt.

1970 - 1989

Den extra logotypversionen designades för den berömda tyska biltillverkaren 1970 – det var ett ljust och färgstarkt märke, där det officiella emblemet från 1963 placerades i mitten av en större cirkel, sammansatt av tjocka linjer i olika nyanser av blått, vitt och rosa.

1997 - idag

Den mest igenkännliga och distinkta logotypen för BMW skapades 1997 och förblev officiell fram till 2020. Men även efter introduktionen av den nya designen 2020 sitter det tidigare märket fortfarande kvar på motorhuvarna på de ikoniska tyska bilarna. 1997 års version är sammansatt av en tredimensionell cirkel med en tjock svart ram i en silvergrå kontur och vit sand-serif namnskylt. De inre blå och vita mönstren har nu svarta linjer som skiljer propellerns segment från varandra. Detta gör att logotypen ser strikt men ändå modern och professionell ut.

2020 - idag

2020 går företaget minimalistiskt och ritar om sin logotyp på ett 2D-sätt, vilket tar bort den svarta färgen. Nu har cirkeln med blå och vita rutor en tunn grå kontur och en tjock vit ram, där den grå ”BMW”-inskriptionen i ett modernt något utökat typsnitt är placerad. Logotypen ser fräsch och cool ut, vilket speglar varumärkets framsteg och dess vilja att flytta till den nya eran.

Symbol


Symboliken i BMW-emblemet, som tolkas av historiker som Fred Jakobs från BMW Group Classic, överskrider dess skenbara representation av en snurrande flygplanspropeller. Detta emblem, en visuell berättelse om BMW:s resa från en flygmotornyhetsleverantör till en titan inom bilindustrin, kapslar också in den strategiska skickligheten som påminner om ett schackspel. Ett sådant strategiskt tänkande, besläktat med symbolerna för suveränitet och digitaliseringens möjligheter, gjorde det möjligt för BMW att navigera i 1900-talets tumultartade vatten,
spela ut konkurrenterna och gå segrande mot bakgrund av globala konflikter. Emblemet är således inte bara ett märke eller ett BMW-märke utan en känd symbol som kapslar in essensen av BMW M Motorsport och hela BMW-världen, inklusive dess efterlevnad av lokal varumärkeslag och dess registrering i det tyska kejserliga registret av varumärken.

Emblem

BMWs emblem, ett märke synonymt med innovativ rörlighet och en rik historia, står som en ledstjärna för myter och legender i bilvärlden. Under hela sin existens har emblemet – en cirkel som delas i fjärdedelar av ett ”schack”-mönster med en svart kontur – varit en konstant, symboliserar varumärkets engagemang för att bevara sitt berömda förflutna samtidigt som det styr mot framtiden med liten ansträngning. Emblemet, som ofta förväxlas med en roterande propeller, går tillbaka till BMW:s ursprung som flygmotortillverkare för det tyska flygvapnet, en nick till de höga varvtalen och klarheten i de himlar som den en gång erövrade. Denna legendariska logotyp, med sina rötter djupt inbäddade i den bayerska flaggans färger och BMW:s hemstad München, Tyskland, förblir oförändrad i form men ständigt utvecklande i betydelse, vilket förkroppsligar varumärkets motståndskraft och engagemang för excellens.

tt