MERCURY

Mercury är ett amerikanskt bilmärke, som skapades av Ford 1938. Varumärket var fokuserat på de nord- och sydamerikanska 
marknaderna och tillverkningen av bilar under Mercury-namnet avbröts 2010. Varumärket Mercury skapades av Henry Fords son, Edsel, med idén om bilar med medelstora budgetar, som kommer att utgöra en
gyllene mitt mellan märkena Ford och Lincoln. Varumärket fick sitt namn efter den grekiska guden för köpmän och resenärer, som mest är känd för sina bevingade sandaler.
Även om det också är namnet på planeten och flytande metall, betonar varumärket den mytologiska betydelsen. Merkurius visuella identitet har tre huvudfaser. Den första var en logisk återspegling av varumärkets namn, den andra
var experimentell och den tredje och sista omdesignen gav modernitet och stil.
1938 - 195?
Mercury-logotypen från 1940-talet hade en profil av den grekiska guden, för att fira varumärkets namn. 
Det var en ganska detaljerad bild, som modifierades något under åren. Den första versionen av Mercurys
visuella identitet stannade hos varumärket i nästan tjugo år. På 1950-talet skapade märket ytterligare ett emblem, som användes tillsammans med originalet - den skarpa och
djärva bokstaven "M", vars vingar var utspridda på båda sidor av bilgallret.
1984 - 2003
På 1960-talet producerar Mercury sin mest kända bilmodell - Mercury Cougar, och märkets visuella identitetsfokus 
förändras dramatiskt. Nu är pumans profilkontur innesluten i en cirkelram Mercurys logotyp.
Puman har öppen mun och ser redo att anfalla. Det är en representation
av makt och auktoritet hos varumärket, med sina djärva och självsäkra linjer,
som framkallar en känsla av styrka och inflytande. Den monokroma paletten ändrades till metallisk när den placerades på bilarna. Färgen tillförde elegans och lyx till
märkets emblem, vilket fick det att se tidlöst och stilfullt ut.
2003- 2011
I 2003 designar Mercury ett nytt emblem, som är allmänt igenkännligt idag. Det är en hyllning till den nya eran och 
moderna designprinciper. Den sista Mercury-logotypen är sammansatt av en abstrakt stiliserad bokstav "M" omsluten i en dubbelcirkelram och
namnskylten runt den övre delen av den. "M" utförs i tre parallella linjer som går ut diagonalt från den inre cirkelramen och ändrar riktning åt höger,
vilket skapar en vinkel. Färgpaletten på den senaste Mercury-logotypen liknar den andra betydelsen av varumärkets namn - metallen.
Den silvergrå tonen gör att Mercurys visuella identitet ser sofistikerad och modern ut. Mercury-emblemet är känt som "Winding road", eftersom linjemönstret ser ut som att vägen går åt höger,
kan det också ses som en abstrakt bild av den grekiska Hods bevingade hjälm från den ursprungliga logotypen.
Det är en intressant och meningsfull visuell identitetsdesign, som fullt ut återspeglar varumärkets värderingar
och historia, som är modern och stark.