MG
MG är ett brittiskt företag, känt för att designa och tillverka sportbilar. Det grundades 1924 av William Morris.
Sedan 2007 ägs varumärket av SAIC, som är ett av de största bilföretagen i Kina.
Namnet på varumärket, MG, kommer från företagets grundares första verksamhet - Morris Garage. Företaget har en
rik historia och dess visuella identitet är en återspegling av ett tidlöst och elegant förhållningssätt till
fordonsdesign och tillverkning.
Det ursprungliga MG-märket skilde sig från alla följande emblem, skapade för biltillverkaren genom hela dess historia.
Den första logotypen hade en cirkulär form i två nyanser av blått, med ett klassiskt silver och rött vapen i mitten
och två rader med bokstäver runt krönet. Den mellersta bokstäverna, "Morris Oxford", skrevs med versaler av ett elegant
och självsäkert sans-serif-typsnitt, medan det yttre ordmärket sattes i titelfallet för ett traditionellt serif-typsnitt.
Omdesignen 1927 introducerade ett helt nytt koncept för MG-logotypen. Det var en brun och guld oktagon med ett "MG"
monogram i mitten. Bokstäverna hade staplar av samma tjocklek och utrymme som den åttakantiga inramningen.
De var också inställda i en nyans av brunt, en mjuk och ljus sådan, som såg elegant och elegant ut på en gradient
guldbakgrund av det geometriska märket.
Alla färger och gradienter var borta 1952. Det var då MG blev minimalistiskt och började använda sitt ikoniska kantiga
märke i en svart-vit färgpalett. Platta former, skarpa hörn och tidlöst färgschema fick logotypen att se ultramodern och
progressiv ut. Det framkallade också en känsla av professionalism och kraft hos den berömda biltillverkaren.
Omdesignen 1962 gjorde märket mer komplicerat och elegant. Oktagonen bytte sin färgpalett till silver och rött,
blev matt och gradient, vilket gav volym till hela logotypen. Nu placerades den på ett blankt massivt svart
vapen med en bred platt toppdel. Vapnet hade en dubbel vit och svart kontur, vilket gjorde det möjligt att placera den på
vilken bakgrund eller huv som helst utan att förlora sin igenkännlighet och individualitet.
1990 togs vapnet bort från logotypen, och oktagonen förblev den enda geometriska figuren på MG-märket igen.
Även om den denna gång blev slätare och tjockare, fick det lite välvda linjer och en ny färgpalett.
Märket liknade färgschemat på logotypen från 1927, brunt och guld, men båda nyanserna var förhöjda. Bokstäverna
och inramningen fick också en tunn silverkontur och en guldbakgrund - horisontellt randigt mönster. Hela märket
fick glansiga gradienter och började se elegant och snyggt ut.
Formen på den tidigare logotypen förblev orörd, medan färgpaletten förändrades helt — nu var det en tredimensionell ram
med bokstäver i blankt silverfärgad gradient, placerad på en vit bakgrund och åtföljd av en modern svart logotyp i ett
anpassat typsnitt placerat under emblem.
Omdesignen från 2021 förenklar och lyser upp den ikoniska MG-logotypen. Formen och stilen har inte förändrats,
men designen på märket blev platt och tvådimensionell igen. Clean hold-linjer fick sin färg ändrad från silver
till klassiskt rött, vilket fick hela insignien att se mer modern och fräsch ut, och började framkalla en känsla
av kraft och rörelse, vilket de tidigare märkena saknade. Den starka kontrasten mellan scharlakansröd på bokstäverna
och inramningen och den vita bakgrunden gör logotypen iögonfallande och minnesvärd och gör att märket kan placeras
på absolut vilken yta som helst.
Typsnitt och färg
Morris Garages-logotypen från 2010 års visuella identitet är skriven med versaler av ett breddat anpassat typsnitt
med medeltjocka streck och något mjukade ändar på linjerna. Typsnittet designades exklusivt för varumärket men är
baserat på ett av följande typsnitt: Stereo Gothic 700, Organetto Bold eller Ateros Regular.
Den enkla men sofistikerade och eleganta färgpaletten av MG-logotypen, som består av silver, svart och vitt, är en
återspegling av tidlösa värden, kvalitet och stil. Det visar också biltillverkarens grundläggande inställning till
produktion och skapandet av modellerna för de ikoniska bilarna.