MINI

MINI är ett märke från en brittisk fordonstillverkare, som skapades 1958 av Alec Issigonis från British Motor Corporation. 
Idag är varumärket en del av BMW Group och är en av världens mest kända småbilsdesigner och tillverkare. MINI skapades för att förse britterna med små ekonomiska bilar till låga kostnader. Bilarna under varumärket MINI
tillverkades av olika tillverkare, så märkets visuella identitet var väldigt olika under de första åren. Först efter att MINI förvärvades av BMW 2000 blev det berömda emblemet standard och fastnade för märket.
1958 - 1962
De två första tillverkarna av MINI-bilarna fanns i Oxford och Birmingham. Oxford MINI kallades Morris Mini Minor, 
medan den andra - Austin Seven. Modellerna hade olika logotyper, och ingen gemensam stil. Austin Seven-logotypen hade ett kursivt handskrivet ordmärke med ett vapen ovanför, medan Morris Mini-logotypen var
en cirkel med två pilar som kom ut ur den till vänster och till höger. Morris-logotypen blev basen för MINI-emblemet
vi känner till idag.
1962 - 1969
Företaget anställde en ny konstruktör, John Cooper, som skapade en berömd Mini Cooper 1961, som följdes av den nya 
designen av logotypen och det nya ordmärket. Logotypen från 1962 hade en silvercirkel med röd "Mini Cooper"-bokstäver inuti och två massiva fyrkantiga vingar
på båda sidor. Den logotypen blev en inspiration för den nuvarande.
1968 - 1969
1968 började Mini-logotypen se minimalistisk och modern ut, och närmade sig bilden vi alla kan se idag. 
Det var en solid svart cirkel i en svartvit kontur, med den feta vita "Mini"-bokstäverna på den.
Bokstäverna skrevs med versaler med det första "M" förstorat. Inskriptionen använde ett coolt seriftypsnitt
med tjocka staplar och tunna skarpa seriffer. När det gäller de ikoniska vingarna, blev de kortare och nu
visas vi bara i svart, med kropparna av alla "fjädrar" enkla vita.
1969 - 2001
Varumärket förvärvades av Rover Group (Leyland Motors), bytte namn till Mini och den nya logotypen designades 1969. 
Den stannade hos MINI i mer än 30 år. Logotypen från 1969 har en hexagon, som är delad inuti i två delar: den övre med en svart bakgrund och ett vitt
djärvt ordmärke, och den nedre, som består av två turkosa delar, åtskilda av den vita tjocka vertikala linjen. Den solida silverinramningen av hexagonen gjorde färgkontrasten mer intensiv och ljus. Emblemets symmetri gav
stil och modernitet, vilket gjorde logotypen stark och anmärkningsvärd.
2001 - 2018
Efter förvärvet av MINI av BMW togs den ikoniska bevingade logotypen tillbaka och moderniserades. 2001 års 
MINI-logotyp blev en tredimensionell figur, som visade en svart cirkel med en silverkontur placerad mellan två
silvervingar med skarpa vinklar. Ordmärket är utfört i ett sans-serif-typsnitt med säkra och snygga linjer. Det ser enkelt och strikt ut,
vilket gör logotypen snygg och kraftfull.
2018 - idag

 

Efter omdesignen 2018 förfinades logotypens linjer och färgpaletten bytte till monokrom. Varumärket kom tillbaka till 
ett lakoniskt tvådimensionellt emblem, som betonade raka och djärva linjer på vingarna. Det är en mycket stark visuell identitet för ett bilmärke, som helt speglar företagets anda.
Emblemet Det ikoniska MINI-emblemet skapades 2001. Det är sammansatt av en cirkel med två vingar, som symboliserar frihet
och hastighet, de två viktigaste egenskaperna i den moderna världen. Ordmärket placeras inuti cirkeln och balanserar emblemets geometri, vilka vingar är skarpa och raka. Det är ett stilrent och lakoniskt emblem, som hyllar varumärkets fria anda, dess ungdom och fokus på design.
Den ser bra ut på bilen, med en silverfärg, och på utskrifts- och webbutgåvorna i sin monokroma palett.
Emblemet är djärvt och starkt, omedelbart igenkännligt och speglar varumärkets filosofi.