NASH
Nash Motors var ett amerikanskt bilföretag som grundades 1916 av Charles W. Nash. Det var ett dotterbolag till
Nash-Kelvinator Corporation och slogs senare samman med Hudson Motor Car Company för att bilda
American Motors Corporation (AMC) 1954. Företaget hade ursprungligen sitt huvudkontor i Kenosha, Wisconsin, och
fokuserade främst på tillverkningen av ett brett utbud av bilar, inklusive sedaner, lastbilar och militärfordon.
Känd för innovationer som "unibody"-konstruktionen och fällbara säten, fick Nash Motors framträdande plats på den
amerikanska bilmarknaden.
Nash Motors grundades 1916 av Charles W. Nash, en tidigare president för General Motors. Beläget i
Kenosha, Wisconsin, satte företaget initialt för att producera högkvalitativa bilar. Bland dess viktigaste
prestationer var introduktionen av flera innovativa funktioner, såsom "unibody"-konstruktionen, som ökade
bilarnas strukturella styvhet. Nash var också en pionjär när det gällde att föra in väderbeständighet och
värmesystem i bilar, vilket erbjöd passagerarna en högre nivå av komfort. Företaget vågade sig till och
med på att tillverka militärfordon under andra världskriget.
I början av 1950-talet blev Nash Motors en del av Nash-Kelvinator Corporation. 1954 ledde en avgörande sammanslagning
med Hudson Motor Car Company till bildandet av American Motors Corporation (AMC). Nash-modeller fortsatte att produceras
under AMC-paraplyet fram till 1957, då Nash-namnet fasades ut. Arvet från Nash Motors lever vidare i olika former,
men det upphörde formellt att existera som en separat enhet efter bildandet av AMC.
Den första Nash Motors logotyp från början av 1900-talet, stoltserade med ett vertikalt orienterat geometriskt vapen
i gult och brunt. Kammen var uppdelad i fyra segment, där två av dem hade ett mönster med breda strålar, och de andra
två liknade fiskfjäll av takspån. Företagets namn skrevs med vita versaler på en liten rektangulär banderoll, som
överlappade den solida bruna cirkeln i mitten av krönet.
Omdesignen från 1942 har skapat en ny logotyp för Nash Motors. Det såg exakt ut som Cadillac-märket, med det massiva
guldvapen dekorerat av två vassa element på dess övre del, och ett guld- och rött mönster som ser ut som en kylarstång
på en bil. Namnet på biltillverkaren skrevs med fet vit skrift över ett blått fragment i mitten av logotypen.