Plymouth är ett fordonsmärke som tillhör Chrysler Corporation och dess efterträdare DaimlerChrysler. Plymouths ursprungliga syfte var att tjäna den nedre delen av den blomstrande marknaden när folk inte hade råd med mycket. Divisionen hjälpte mycket till att säkerställa Chrysler Corporations överlevnad när många andra bilmärken misslyckades. De mest kända modellerna i Plymouth-serien är muskelbilarna, legendariska superbilar med hög prestanda. Mening och historia
Den första Plymouth-bilen tillverkades 1928 och visade sig vara en lönsam del av Chrysler-koncernen. Tack vare hög kvalitet och andra fördelar gentemot konkurrenterna tog Plymouth tredje plats efter Chevrolet och Ford 1940. På 1960-talet började boomen för muskelbilar. 2001 övergav DaimlerChrysler varumärket Plymouth, eftersom alla Plymouth-produkter duplicerade andra modeller av Chrysler Corporation och försäljningen sjönk. Namnet föreslogs av managern Joseph W. Frazer. Han hoppades att det skulle påminna folk om ett landmärke från Massachusetts – Plymouth Rock, där den första pilgrimen klev av fartyget.
En triangulär sköld av svart färg med flera svarta och vita tunna linjer fungerade som bas för logotypen. Mayflower-skeppet dekorerade emblemet. Överst stod det nya varumärket Plymouth. Längst ner angavs namnet på moderbolaget.
Den nya varumärkesimagen såg väldigt annorlunda och djärv ut. En röd och blå femhörning innehöll en vit raket. Detta emblem inramades av en tunn vit cirkel och placerades på en röd rektangel med varumärket under. Namnet gjordes i djärva serifbokstäver av vit färg. Det var tänkt att spegla den självsäkra plats varumärket hade på marknaden och dess stora potential.
Ändringarna sätter mer accent på femkantsemblemet. Det fanns ingen mer cirkel och femhörningen var betydligt större än tidigare. En vit femhörning med mindre röd och blå femhörning innehöll en vit raket, som passade inuti pentagonformen.
Denna version var extremt minimalistisk och uppgav ”Plymouth”. Teckensnittet var blått, sans-serif och kursivt. Bokstäverna hade jämna, böjda linjer.
En blå femhörning med en stjärna inuti föreställde nu Plymouth. Stjärnan var vit och hade tunna spikar som nådde respektive vinkel på formen. Detta emblem blev en ikonisk bild av Plymouth.
Det tidigare emblemet placerades på en blå fyrkant. Det var en annan nyans av blått, mycket ljusare. Pentagonens och stjärnans färger var inverterade. Längst ner på torget fanns ett varumärke skrivet med vita, fetstilta bokstäver.
Femhörningen och stjärnemblemet sattes nu på en rund bas. Logotypen hade en svart kant som hade varumärket skrivet överst på den. Den senare var vit och hade ett unikt, sans-serif-typsnitt. Det såg väldigt snyggt och proffsigt ut.
Den igenkännliga femhörningen ersattes av en teckning av ett Mayflower-skepp. Det var på väg tillbaka av den ursprungliga varumärkesimagen.
Teckensnitt och färg
Det finns flera färger som används av varumärket för sina logotyper. Originalet och de senaste logotyperna har en svart-vit palett. Det var en kort period då företaget använde rött som ett nyckelfärgval. Den blå och vita färgpaletten stannade hos företaget i trettio år och stod för tillförlitligheten hos dessa bilar. För de flesta logotyper använde varumärket anpassade sans-serif-teckensnitt.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy