Renault är det största statligt ägda företaget i Frankrike som är specialiserat på tillverkning av bilar. Företaget erbjuder många billiga modeller och alternativ för mellansegmentet. Det franska företagets aktiva tillväxt har avsevärt påverkat efterfrågan på dess bilar. Dess produktionslinjer inkluderar även motorer för olika tillverkare, inklusive vissa Mercedes-Benz-modeller.
Den föddes 1898 när den unge ingenjören Louis Renault designade sin första bil kallad Voiturette med den första växellådan någonsin. Tillsammans med bröderna Marcel och Fernand startade de en verksamhet 1899. Till en början användes namnet ”Renault-Frères”, men det blev känt som ”Régie Nationale des Usines Renault” 1945. Företaget kom in på den internationella marknaden under 1950- och 1960-talen. Ett försök att tillverka Renault-modeller i USA på 1980-talet slutade i ett misslyckande för företaget, så du kommer inte att se det där. 1999 köpte Renault 99 % av aktierna i Dacia, samt 36,8 % av Nissan i utbyte mot 15 % av aktierna.
En mycket intrikad design av den första logotypen hade en oval form med ett band upptill och en enkel men ändå vacker dubbelkant. Centret hade ett symmetriskt mönster med linjer och kurvor i olika tjocklekar, som bildade de första bokstäverna i namnen på bröderna som grundade varumärket och deras efternamn.
Ett runt emblem med en bård som liknade ett kugghjul följt av en vanlig bård fungerade som bas. I mitten hade den en abstrakt ritning av en bil med en tillräcklig mängd detaljer.
Kriget har påverkat logotypens utseende då den nu hade en stridsvagn som mittbild. Det gjordes i samma stil som bilen tidigare. Ramen ändrades för en tjock enkel kontur. Det såg ut som om tanken bröt igenom eftersom den delvis gick utanför ramen.
Varumärket bibehöll en cirkulär design av sitt emblem. Den hade en tjock vit kant följt av en mycket tunn svart. Centret hade fyra sektioner med omväxlande svarta och vita linjer. Ordet ”Renault” gjordes med vita, versaler med en tunn svart kontur. Den placerades på en lite benvit banderoll mitt på emblemet.
En diamantform introducerades först 1925. Den hade ett 3D-utseende på grund av horisontella utskärningar som gick från toppen och hela vägen till botten. I likhet med vad varumärket redan hade fanns det ett namn i centrum. Det var i alla stora bokstäver med seriffer och olika tjocklekar på linjerna. Två små prickar, som liknade skruvar, placerades på vardera sidan.
Den tunna svarta ramen runt figuren togs bort och utskärningar ersattes av omväxlande svarta och vita linjer. Mittlinjen var tjockare och hade ”Renault” skrivet över. Typsnittet liknade det föregående, förutom att det nu var vitt, tjockare och något utsträckt vertikalt.
Den här gången introducerade formgivarna lite färg. Den var gul, som användes för en sköld som hade en svart kant med en grå mitt. Skölden hade också inramade linjer i toppen och botten, den senare var ungefär dubbelt så kort. I mitten hade den ett grått diamantemblem med ”Regie Nationale Renault France” tryckt på var sin linje med ett enkelt svart typsnitt utan seriffer.
Det gula bevarades, men nu användes det för att färga mitten av en diamant. Figuren hade horisontella svarta linjer och två svarta linjer som fungerade som en kant. Den hade ”Renault” med stora, svarta bokstäver i mitten på en vit banderoll. Precis nedanför stod det ”Regie Nationale” på emblemet.
Märket lämnade bara ”Renault”-inskriptionen, som hade bokstäverna skrivna närmare varandra och sträckt ut vertikalt. Själva diamanten var grå med totalt sex horisontella svarta linjer och en dubbel kant.
Varumärket bevarade sin färgpalett och diamantfiguren. En gul diamant placerades på en vit hexagon och den senare hade en gul rektangel som bas. Under emblemet hade logotypen ”Renault” gjort med samma typsnitt och färg som i den tidigare versionen. Den var inramad av en svart linje upptill och nedtill.
Företaget var tvungen att komma med en ny design eftersom den tidigare liknade en logotyp som användes av ett annat märke. Den nya placerade hela logotypen i en vertikal rektangel med rundade hörn. Längst ner hade den ”Renault” i svart på vitt. Varumärket fortsatte att använda det något modifierade typsnittet det introducerade redan 1946. Den övre delen var gul med en diamant som hade en tjock kant som visade svarta och gula linjer av olika tjocklek.
Den svarta kanten runt emblemet togs bort och den gula blev en nyans mörkare. Bokstäverna blev tjockare på vissa ställen och tunnare på andra, medan tillägget av seriffer gav den en mer klassisk känsla. Romben har inte ändrat form utan har nu fått vit istället för gul.
Den gula bakgrunden samt linjerna på diamanten togs bort. Romben hade nu en vit topp och svart botten med en tunn svart kontur. Det fanns högdagrar och skuggor i mitten, vilket förstärkte ett 3D-utseende. Ordmärket var nu större jämfört med figuren, medan en tunn svart linje under fullbordade det professionella utseendet på den uppdaterade bilden.
Den gula bakgrunden togs tillbaka. 3D-känslan förstärktes tack vare den metalliska gyllene färgen på emblemet, skuggor, samt ett utseende som om emblemet är inbäddat i den gula plattan. ”Renault” gjordes i ett ännu större typsnitt, som modifierades något igen för att ha en annan typ av seriffer.
Den enda skillnaden mellan detta emblem och det som introducerades 2004 är att namnet placerades på en gul bakgrund och hade ett mindre typsnitt.
Det fanns ingen mer gul platta igen. Romben hade en metallisk silverfärg och ett 3D-utseende. Ordmärket såg väldigt likt det märket redan hade, förutom att seriftypen ändrades igen och bokstäverna placerades längre ifrån varandra.
Formgivarna modifierade en logotyp som introducerades redan 1973. Diamanten hade två svarta linjer som var sammankopplade på ett intressant sätt. Undertill hade den samma ordmärke men utan några seriffer. Logotypen var svartvit igen.
Teckensnitt och färg
Renault har använt tre primärfärger för sina logotyper. Det fanns tillfällen då det fastnade med svarta och vita logotyper, såväl som tillfällen då det lade till lite gult till emblemet. Det anpassade typsnittet som användes för att skriva namnet genomgick endast små ändringar under sin långa historia. De flesta av dem var tillägg eller ändring av serif-typen samt storleken på bokstäverna.
Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi antar att du accepterar denna policy så länge du använder den här webbplatsen.Ok med kakor!Visa policy