ROLLS-ROYCE
Några tidigare modeller:
1904–06 10 hp
1906–25 40/50 Silver Ghost
1922–29 Twenty
1925–29 40/50 Phantom
1929–36 20/25
1929–35 Phantom II
1936–38 25/30
1936–39 Phantom III
1938–39 Wraith
1946–59 Silver Wraith
1949–55 Silver Dawn
1950–56 Phantom IV
1955–66 Silver Cloud
1959–68 Phantom V
1965–80 Silver Shadow/Silver Wraith II
1968–91 Phantom VI
1971–96 Corniche
Charles Rolls och Henry Royces häpnadsväckande framgångsrika affärspartnerskap födde detta varumärke. Även om de hade väldigt olika sociala bakgrunder, arbetade de tillsammans för att designa ett fordon som har kommit att representera välstånd i alla dess former. Pålitlighet har varit företagets nyckelvärde från första början. Varumärket har genomgått både enorma misslyckanden och rungande prestationer, men varje gång har det återhämtat sig och visat sig vara en sann representation av ett lyxigt varumärke.
Mening och historia
Även om många kanske vet att företaget är uppkallat efter dess grundare, vet inte alla hur det hela började. En av dem etablerade C.S. Rolls & Co. 1902, medan den andra drev Royce & Co., en mekanisk verkstad. Men de hade båda drömmar om att skapa sin egen bil, och 1904 träffades de. Det nya varumärket njöt av popularitet i över 50 år och skapade bilden av en exklusiv brittisk bil. Även under depressionstider var verksamheten framgångsrik. En annan stor kris bröt ut 1960. Varumärket ansökte så småningom om konkurs. Regeringen täckte skulden för att bevara ett varumärke som var förknippat med landet självt. Rättigheterna till varumärket köptes av BMW.
Liksom många företag under denna tidsperiod använde Rolls-Royce ett vapen som bas för sin logotyp. Den var dekorerad av en elegant, detaljerad krans som omslöt cirka två tredjedelar av den nedre delen av den. Det ikoniska elementet i detta emblem placerades i mitten. Det var en vertikal rektangel med två ”R” som överlappade varandra. Bakgrunden var mörk, förutom de två vita remsorna upptill och nedtill där det fullständiga namnet stod skrivet.
Detta emblem var lika utsmyckat som originalet. Rektangeln med namnet visades också här, bara i en ljusare färgpalett. Den placerades på ett stilrent heraldiskt märke med en banderoll i botten. På banderollen stod det i fetstil, versaler ”The Best Car In The World”.
Detta är ännu en märkesbild som introducerades 1911. Den är mycket enklare än andra versioner, men den ser väldigt sofistikerad ut och värd ett lyxigt bilmärke. Vapnet var vitt och hade svarta detaljer. I mitten hade den en oval form med två överlappande ”R”:n. De senare gjordes på ett annat sätt än vad man kan se i andra emblem.
Det centrala elementet i detta emblem är en figur av Anden av extas. Det gjordes i djupblått och vitt. Den stod ut på den ljusgrå färgen på den rundade formen i bakgrunden. Den dök upp 1909 när Lord Sir John Montagu köpte märkets bil och beställde en lyckoberlocksfigur av en skulptör för att skilja sin bil från andra. Med tillstånd placerades figuren även på andra bilar.
En djärv och snygg logotyp presenterades 1973. Basemblemet hade rundade hörn och djupblå färg. Två stora vita bokstäver med ljusgrå accenter som gav dem volym höll nästan på att fylla formen. Detta var märkets välbekanta initialer.
Detta är en silverplatta med initialer, liknande den som syns i originalemblemet. Initialerna, det fullständiga namnet och inramningen på plattan var svarta. Kombinationen av dessa färger, dess minimalistiska stil och dess igenkännliga emblem gjorde denna logotyp till en sann representation av varumärket.
Bilmärket fick en tidlös look för sin nya logotyp. Det var bara initialerna skrivna i sans-serif fetstil som använts av Rolls-Royce i mer än ett sekel. Detta emblem återspeglade företagets lojalitet till dess ursprung och dess pålitlighet.
Teckensnitt och färg
De två ”R”:en är skrivna med ett teckensnitt som liknar Souvenir Gothic URW T Regular. Svarta och vita färger var nyckelaktörerna i logotyperna. Men det finns också välkända versioner som har mörkblått.