SAAB

Året var 1937 när Svenska Aeroplan Aktiebolaget, Saab, grundades. Man tillverkade då militära flygplan i Trollhättan. Under de två sista åren av andra världskriget påbörjades arbetet med en första bilprototyp, detta ägde rum i Linköping. Resten är bilhistoria och i svenska ögon något vi alla bör vara stolta över på ett eller annat sätt.

Att vi väljer att börja Saabs historia med 1946 och inte 1947 som man vanligtvis gör beror på att 1946 var året då biltillverkaren Saab formades tack vare Saab 92.001, första prototypen, den så kallade UrSaaben.

några modeller:

Saab 92 1949  – 1956

Saab 93 1956 – 1959

Saab Sonett 1956 – 1957

Saab Granturismo 1958-1968

Saab 95 1959 – 1978

Saab 96 1960 – 1980

Saab 60 1962 – 1963

Saab Sonett II  1966 – 1969

Saab 99 1968 – 1994

Saab Sonett III 1970 – 1974

Saab 90 1984 – 1987

Saab 900 1978 – 1984

Saab 600 1980 – 1986

1891 - 1900

Den allra första logotypen som användes på bilarna av märket, som idag är känd som Saab, hade en horisontellt utsträckt oval med en versal ”Vabis”-bokstäver, utförd i ett djärvt geometriskt seriftypsnitt och präglat på en silvermetallisk bakgrund. Det var en enkel och vanlig men ändå stark och maskulin logotyp.

1900 - 1911

Den första referensen Griffin dök upp på logotypen 1900. Det var ett litet huvud ritat på det snygga guld- och blåmärket med en treuddig stjärna innesluten i en tjock cirkulär ram med versaler sans-serif-bokstäver skrivna runt dess omkrets.

1911 - 1937

Omdesignen från 1911 gjorde färgerna mer intensiva och det röda Griffin-huvudet större, så det började bli mer synligt och blev huvudelementet i märket. Konturerna av brickans båda geometriska figurer rengjordes och förstärktes, och den gyllene inramningen blev tjockare.

1937 - 1946

Ordstämpeln ”Saab” introducerades första gången på märket 1937. Det var en mycket enkel logotyp med en schematisk bild av ett plan ritat i tunna svarta linjer på en enkel bakgrund, och logotypen välvd under den. Bokstäverna utfördes med versaler av ett modernt och djärvt sans-serif typsnitt med en ganska igenkännlig bokstav ”S” och mycket utrymme mellan symbolerna.

1946 - 1947

Logotypen som användes av märket 1946 stannade bara i några månader. Det var en helt annan go sept med ett stilrent guld och scharlakansrött vapen i blank emalj. Den tjocka inramningen balanserades av två tunna diagonala guldlinjer som korsade skölden från det nedre vänstra hörnet till det övre högra hörnet.

1949 - 1963

Den första Saab-logotypen skapades 1949 och hade en enkel blå fyrkant med rundade vinklar på silverramen och ordmärke i alla kepsar, som satt på två långsträckta vingar.

Varumärket använde två versioner av logotypen – den traditionella, blå och silver, och den som endast hade silvergrå färg. 

1949 påbörjas serieproduktionen av Saab 92, en bil med tvåtaktsmotor på 764 kubikcentimeter och 25 hästkrafter.

1950 levererar Saab de första bilarna till kund.

1958 ingår säkerhetsbälte som standardutrustning för första gången i en Saab. Modellen det gäller är 93 GranTurismo 750.

1959 är året då Saabs första kombimodell, 95, lanseras. Det skulle dröja ytterligare 46 år innan Saabs andra kombimodell lanseras.

1962 vinner Erik Carlsson ”Carlsson på taket” Monte Carlo-rallyt för första gången.

1963 - 1965

Den nya logotypen från 1963 hade ”Saab”-bokstäver i silver ovanför flygplanets emblem utförd i samma färg. Det var ett stilrent och unikt emblem, som fick varumärket att sticka ut.

1965 är året då Svenska Aeroplan Aktiebolaget blir Saab Aktiebolag.

1965 - 1967

Logotypen från 1937 moderniserades och togs tillbaka 1965. Bokstäverna till den övre delen av märket, blir djärvare och ändrar dess typsnitt till en mer självsäker och solid avsmalnande sans-serif. Vad gäller planet har det också ritats om, med mer svart färg, vilket tillför kraft och professionalism till hela kompositionen.

1966 lanserar Saab sin första fyrtaktsmotor.

1967 - 1969

Den tidigare logotypen moderniserades 1967. Nu är den innesluten i en fyrkantig silverram med rundade vinklar och liknar det allra första Saab-märket. Bokstäverna i ordmärket är välvda och ser dynamiska och självsäker ut.

1969 bildas Saab-Scania AB då Saab AB och Scania-Vabis AB slås samman.

1969 - 1974

Från och med 1969 tog varumärket namnet ”Scania” och använde det på sin officiella logotyp. Det var en enkel men modern och cool logotyp med stora bokstäver i ett extra djärvt sans-serif typsnitt med rena distinkta former. Utförd i en mörkblå färg såg den fräsch ut och framkallade en känsla av förträfflighet och säkerhet.

1971 presenterar Saab två innovationer; eluppvärmd förarstol och självreparerande stötfångare.

1974 - 1996

I 13 år, med start 1974, använder Saab ett minimalistiskt och lakoniskt ordmärke som logotyp. Det traditionella sans-serif-typsnittet med versaler ser djärvt och maskulint ut. Bokstäverna är placerade så nära varandra som möjligt, men namnskylten ser inte tung ut, den är perfekt balanserad. Den monokroma paletten tillför kraft och auktoritet.

Saabs visuella identitets Griffin-era börjar 1987 efter sammanslagningen av Saab och Scania. Emblemet, designat av Carl Frederik Reutersward, introducerades 1984 men blev officiellt bara tre år senare.

Saab-emblemet har nu en mörkblå cirkel med ett rött Griffin-huvud i mitten och två tunna silvercirklar, som lägger till rörelse till logotypen. Saab-ordmärket är placerat på den övre delen av emblemet, ovanför Griffins huvud, medan Scania-namnskylten är placerad under. 

1976 i januari lämnar den miljonte Saab-bilen produktionslinan i Trollhättan.

1983 tillverkar Saab sin 100 000:e turbobil och är samtidigt världens största tillverkare av turbobilar.

1984 tillverkar Saab för första gången över 100 000 bilar under ett år.

1985 presenteras Saab Direct Ignition (Saab DI), ett avancerat direkttändningssystem med en tändspole för varje cylinder.

1986 kom Saab 9000

1987 som första framhjulsdrivna bil utrustas med ABS-bromsar.

1986 slår man två världsrekord på Alabama International Motor Speedway i Talladega, USA. Efter nära 20 dygns oavbruten körning i tre stycken 9000 Turbo slås även 21 internationella hastighetsrekord. Den snabbaste bilen kör 100 000 km med en medelfart på 213,299 km/h.

1989 köper GM 50 procent av Saab Scanias personbilsverksamhet och bildar det nya bolaget Saab Automobile AB.

1990 flyttas huvudkontoret till Trollhättan.

1991 blir Investor hälftenägare i Saab Automobile AB efter att ha köpt alla aktier i Saab-Scania AB.

1995 - 2000

År 2000 förenklades logotypen. Två cirklar ersätts med en och Scania-ordstämpeln tas bort från logotypen. Griffinens huvud är förstorat, liksom Saab-bokstäverna, som nu finns bortom den.

1996 presenterar Saab ett aktivt nackskydd kallat SAHR (Saab Active Head Restraint). Produktion ett år senare.

2000 blir Saab Automobile AB helägt av GM som köper Investors aktieinnehav.

2000 visas Saab Variable Compression på Genèvesalongen.

2000 - 2012

Emblemet är nu tredimensionellt på grund av användningen av gradientfärgen. Det ser levande och dynamiskt ut med den blanka ytan. Märket stannar hos märket i nästan tio år.

2004 slår Saab försäljningsrekord i USA med 48 000 sålda bilar.

2004 får Saab 9-3 Cabriolet maximala fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Därmed blir den första fyrsitsiga cabriolet med högsta betyg. Alla Saabs modeller på europamarknaden är numera femstjärniga i Euro NCAP.

2005 väljs Jan Åke Jonsson till ny vd för Saab Automobile AB.

2009, 18 december. GM meddelar att man inte funnit någon köpare till Saab och därmed väljer att lägga ned den svenska biltillverkaren.

2010, 26 januari. GM meddelar att man kommit överens med Spyker Cars om en försäljning av Saab. Saabs ovissa framtid har helt plötsligt omvandlats till en eventuell positiv framtid.

2011, januari. När Saabs svenska försäljning under 2010 summeras visar det sig att man sålt 8 647 bilar. En liten siffra, men en ökning med nästan 23 procent jämfört med 2009.

2011, mars. Vd Jan Åke Jonsson meddelar sin avgång. Styrelseordförande Victor Muller tar över vid rodret.

2011, 6 april. Saabs produktion stoppas och förblir stillastående resterande tid innan konkursen är ett faktum.

2011, november. Saab och de kinesiska företagen Pang Da och framför allt Youngman kämpar för att göra GM till lags så att en försäljning kan äga rum. Dock utan att lyckas.

2011, 19 december. Victor Muller meddelar att han personligen lämnar in begäran om konkurs till Vänersborgs tingsrätt. En era i svensk bilindustri är över men enligt uppgifter finns det hugade spekulanter som vill köpa upp intressanta delar av konkursboet. Frågan är om vi får se namnet Saab på framtida bilar, sannolikheten är tyvärr ganska liten.